Dan Sova: Sunt circumspect ca se vor termina la timp lucrarile la lotul III al autostrazii Sibiu-Orastie
Ministrul Transporturilor, Dan Sova, s-a declarat vineri circumspect ca lucrarile la lotul trei al autostrazii Sibiu-Orastie se vor termina la timp, transmite Agerpres. In timpul inspectiei efectuate vineri pe santier, Dan Sova le-a spus constructorilor: „Eu sunt circumspect, dar nu sunt inginer constructor. Sa dea Dumnezeu sa fie bine!”. Ministrul a mai arata ca este nemultumit de felul in care se lucreaza.
„Mi se pare ca, daca nu vor face ce spune domnul director Cristian Andrei, adica daca nu vor munci in schimburi prelungite si nu vor avea utilaje serioase, nu cred ca vor termina. Dar, ma rog, vor avea si norocul unei veri lungi si secetoase din punct de vedere al precipitatiilor de pe zona asta, atunci ar trebui sa poata lucra. Va marturisesc ca nu imi place foarte mult mobilizarea care este, dar daca spun ca sunt in graficul de lucrari… „, a spus Dan Sova.
Acesta a promis sa se intoarca pe santier in mai putin de o luna sa-i verifice din nou pe constructori.
„Luni o sa verificam la CNADR (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania n.r) exact care este situatia. Altfel, nu imi place nici mie, cred ca nu va place nici dumneavoastra, nu place nimanui cum arata cei 6 kilometri, care sunt problematici. Dar daca inginerii constructori spun ca sunt in grafic, dansii spun ca trebuie sa lucreze de sus in jos, o sa vedem. In doua – trei saptamani o sa venim din nou”, a adaugat Dan Sova.
Totusi, specialistii de la CNDAR sustin ca firma constructoare respecta calendarul, chiar daca nu sunt suficiente utilaje deocamdata pe teren.
„E mai putin important ce spun eu, e mult mai important ce spun specialistii. Specialistii spun ca respecta calendarul care s-a stabilit de comun acord cu CNADR. Deci, eu constructor nu sunt, nu pot decat sa cred, deocamdata, ca nu ne-au mintit niciodata”, a completat Sova.
Intrebat daca sunt suficiente utilaje si muncitori pe santier, ministrul Sova a raspuns: „Nu mi se pare mie, li se pare specialistilor. Eu sunt jurist, dar specialistii spun ca deocamdata calendarul se respecta. Mie personal, asa, ca om de pe strada, asa cum sunteti si dumneavoastra, mi-ar fi placut sa vad mai multa agitatie pe santier, dar daca asa este graficul, sper sa se respecte”.
Cu toate acestea, ministrul Transporturilor le promite soferilor ca vor putea circula pe portiunea de autostrada inspectata vineri, pe 15 noiembrie.
„Soferilor le spunem ca un complet de arbitri a stabilit ca in data de 15 noiembrie sa fie gata aceasta autostrada si noi ne vom tine de capul lor ca sa fie gata. Oricum, din 2013, pentru prima data in istorie, CNDAR are unitati de urmarire a contractelor de la CNANR central, in afara de Sectia de la Drumuri Nationale, care sta dupa ei. Rapoartele lor arata ca sunt in grafic. Oamenii trebuie sa se astepte ca acest tronson sa fie gata pe data 15 noiembrie. Si eu sper pentru Impregilio sa fie gata pe 15 noiembrie”, a incheiat Dan Sova.
La inceputul lunii aprilie, ministrul Transporturilor anunta ca lucrarile incluse in Lotul 3 din autostrada Orastie-Sibiu vor continua cu italienii de la Impregilo, fara costuri suplimentare.
„Impregilo avea o serie de pretentii inacceptabile pentru care noi am spus ca ori se revine in limitele contractului, fara costuri suplimentare, ori reziliem contractul. Pana ieri /31 martie 2014, n.r./, la ora 12,00, si-au dat acceptul pentru cererile formulate de CNADNR /Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania/. Si-au asumat ca vor termina cei 16 kilometri din cei 22 km neafectati de alunecarile de teren, pana la 15 iulie 2014. De asemenea, si-au asumat finalizarea lucrarilor fara costuri suplimentare asa cum s-a dorit initial si ne determinase pe noi sa reziliem contractul”, a spus Sova.
Conform datelor publicate pe site-ul CNADNR, valoarea totala a proiectului autostrazii Sibiu-Orastie este de peste 2,563 miliarde lei (fara TVA), din care 2,179 miliarde lei reprezinta contributia nerambursabila a Comisiei Europene, prin Fondul de Coeziune (85% din valoarea totala eligibila), diferenta fiind asigurata prin bugetul de stat.
Din cauza complexitatii si lungimii proiectului, pentru executia lucrarilor de pe autostrada Sibiu-Orastie a fost realizata o impartire in 4 loturi.
Pentru lotul 3, valoarea contractului cu Impregilo este de 604,791 milioane lei, fara TVA, din care 514,073 contributia UE si 90,718 milioane lei de la bugetul de stat.
Autostrada Orastie-Sibiu a fost deschisa circulatiei in data de 20 decembrie 2013, pe distanta dintre Orastie, judetul Hunedoara si Cunta, judetul Alba, respectiv aproximativ 44 de kilometri, dupa ce anterior, in cursul aceleasi zile, a fost inaugurat si lotul 4 al acesteia, intre Saliste si Sibiu, in lungime de 16 kilometri.