De ce pierd elevii atât de mult punctaj din cauza gramaticii la Evaluarea Națională? Ce spune lectorul universitar Corina Popa și ce sfaturi are

An de an, gramatica limbii române le dă bătăi de cap elevilor, iar acest lucru se vede clar la examenul de Bacalaureat și Evaluarea Națională. Dar nu doar tinerii sunt confuzi. E suficient să aruncăm o privire în social media pentru a vedea câte lacune au și adulții. Iar într-o eră în care comunicarea rapidă și influența rețelelor sociale ne modelează fără să realizăm limbajul, e important să știm că, respectând câteva reguli esențiale, copiilor le cresc șansele de a lua note mari la examene, iar adulții își reduc semnificativ riscul de a se face de rușine în situații sociale sau profesionale.
Pentru a înțelege mai bine de ce gramatica stârnește atâtea dificultăți, cum poate fi învățată logic și cum ar trebui predată mai eficient, am stat de vorbă cu Corina Popa, lector universitar doctor la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii din cadrul Facultății de Litere, Universitatea din București, și inițiatoarea proiectului educațional „Școala de Gramatică”.
Totul Despre Mame: Aparent, gramatica e „doar o chestiune de reguli”. De ce pierd elevii anual atât de mult la punctajul de la Bac și Evaluarea Națională din cauza ei?
Corina Popa: Pentru că, de fapt, gramatica nu e doar o listă de reguli, ci și o formă a gândi limba și de a gândi într-o limbă. Mulți elevi sunt învățați să memoreze definiții, nu să înțeleagă cum funcționează limba. Această practică transformă gramatica într-o disciplină anostă, rigidă, când, de fapt, este o hartă logică a limbii. Dacă nu înțelegi relațiile dintre cuvinte și logica din spatele structurilor, te poți pierde ușor, mai ales la morfologie și la sintaxă. Elevii trebuie încurajați să observe mecanismele limbii, să pună întrebări, să testeze ipoteze gramaticale. Cu alte cuvinte, să treacă de la un model pasiv – în care regula se memorează – la unul activ – în care regula se înțelege, se aplică, se discută. Numai astfel gramatica devine un instrument funcțional al gândirii și nu o simplă disciplină de bifat la examen.
Continuarea interviului pe www.totuldespremame.ro