Sari direct la conținut

De ce se aud încontinuu sunete de avioane pe cerul României, în special în Nord și în Transilvania

HotNews.ro
Avioanele care survoleaza discret cerul Romaniei, Foto: Colaj foto
Avioanele care survoleaza discret cerul Romaniei, Foto: Colaj foto

De când a izbucnit războiul din Ucraina pe cerul României activitatea avioanelor militare s-a amplificat, iar mulți români din diferite zone ale țării au remarcat zumzetul constant al avioanelor care zboară pe deasupra. Mai îngrijorător pentru unii, pe bazele de date publice precum Flightradar24 nu regăsesc nici o informație despre avioanele pe care le aud deasupra lor. Ce se întâmplă, de fapt?

Din momentul declanșării conflictului din Ucraina, atât Forțele Aeriene Române, precum și restul forțelor NATO au intrat într-o stare de alertă și au intensificat misiunile de patrulare și supraveghere, în special în zonele din apropierea granițelor țării.

Ba mai mult, state NATO au trimis în România de urgență mai multe avioane de vânătoare care să asiste la serviciul de poliție aeriană.

Zeci de avioane de vânătoare în România care execută misiuni de patrulare

Numai în momentul acesta în România sunt dislocate, astfel:

  • 4 avioane Eurofighter Typhoon italiene

Dincolo de acestea, se mai adaugă cele 17 avioane F-16 ale României și cele circa 20 de avioane MiG-21 LanceR pe care România încă le mai operează.

Toate aceste avioane sunt pregătite și execută misiuni de patrulare de luptă (CAP – Combat Air Patrol), pregătite practic mereu să intervină – cum a fost cazul în prima zi de conflict când avioane F-16 românești au interceptat un Suhoi Su-27 Ucrainean și l-au forțat să aterizeze la Bacău.

Toate aceste avioane când sunt în zbor și în misiune CAP nu au aparatele transponder pornite, adică nu vor fi vizibile pe servicii precum flightradar24.

Avioanele „spion” care supraveghează spațiul aerian dincolo de granițele României

DAR, dincolo de avioanele de vănătoare, mai există o activitate aeriană militară ce se desfășoară în aceste zile și nopți peste România – unele avioane pot fi reperate pe Flightradar24, altele nu.

Astfel, poate cea mai importantă misiune aeriană pe care NATO o desfășoară în aceste momente peste cerul României, în special în zonele de graniță cu Ucraina este supravegherea spațiului aerian cu avioane speciale radar (AWACS – Airborne Warning And Control System).

Avion AWACS al NATO / Sursă foto: NATO

Aceste avioane AWACS sunt mari, cu multiple motoare de reacție și zboară continuu la 10.000-12.000 de metri, în bucle foarte mari care acoperă câteva sute de kilometri.

Fiindcă au un rol critic în supravegherea spațiului aerian, aceste avioane de obicei nu au transponderele pornite, astfel încât nu apar pe servicii precum flightradar24. Cel mai probabil cei care aud zumzetul unui avion dar nu-l găsesc pe niciun serviciu de monitorizare aud de fapt un avion de tipul AWACS aflat în misiune în zona respectivă.

Aceste avioane radar au posibilitatea de a rămâne în aer foarte mult timp pentru că sunt capabile de a fi realimentate în aer.

Cisternele aeriene care fac bucle deasupra României

Și aici intervine în tablou celălalt tip de avion militar care execută constant misiuni deasupra României: cisternele aeriene.

Avioanele de tip cisternă aeriană – cel mai celebru poate este Boeing KC-135 Stratotanker – survolează constant România de câteva zile, în special în zona Transilvaniei și zona de Centru a țării.

În ultimele zile multiple avioane de acest tip au zburat concomitent peste România. Aceste cisterne aeriene zboară în bucle foarte mari și realimentează atât avioanele de vânătoare care zboară în misiunile CAP, dar și avioanele AWACS.

Chiar la momentul redactării acestui articol un avion de tipul cisternă aeriană zboară de ore bune deasupra României, cu bucle făcute în zona Harghita-Covasna și Bistrița. Tot în același timp mai mulți cititori HotNews.ro din zona Sucevei au semnalat că de ore întregi se aude zumzetul unui avion care survolează zona – cel mai probabil un AWACS.

Un avion tip cisternă aeriană care zboară deasupra României – 27 februarie / Sursă foto: Captura flightaradar24.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro