Sari direct la conținut

Despre ce este „Anora”, filmul care a „frânt inimile” juriului de la Cannes 2024 și a obținut Palme d'Or / Sean Baker, regizorul peliculei, îl descrie ca pe o poveste a Cenușăresei

HotNews.ro
Anora, filmul care a obtinut Palme d'Or la Cannes 2024, Foto: NEON / Planet / Profimedia
Anora, filmul care a obtinut Palme d'Or la Cannes 2024, Foto: NEON / Planet / Profimedia

„Anora”, filmul regizorului american Sean Baker despre care Variety scrie că face ca „Pretty Woman” să pară un film de Disney, a câștigat sâmbătă Palme d’Or la cea de-a 77-a ediție a festivalului de la Cannes, după ce a „frânt inimile juriului prezidat de regizoarea Greta Gerwig. De altfel, Sean Baker, care este văzut acum ca motorul renașterii cinematografiei americane independente, a descris filmul ca pe o poveste a Cenușăresei.

Filmul regizorului american Sean Baker a reușit să câștige premiul în detrimentul celorlalte 21 de filme din competiție, inclusiv al unor regizori consacrați precum Francis Ford Coppola și David Cronenberg.

„Acest film este magnific, plin de umanitate (…) Ne-a frânt inimile”, a declarat președinta juriului și regizorea filmului „Barbie”, Greta Gerwig, înainte de a-i înmâna premiul cineastului american independent Sean Baker.

„Anora” este un film care cuprinde două culturi, rusă și americană.

Ca nenumărate fantezii de Hollywood, scrie Variety, filmul povestește despre modul în care tinerii din lumi diferite se îndrăgostesc, se întâlnesc cu obstacole imediate și se confruntă cu consecințele – cu excepția faptului că cuplul în acest caz este format dintre o dansatoare exotică din New York și fiul nesăbuit al unui oligarh rus.

Cei doi se căsătoresc la Las Vegas, stârnind furia rudelor acestuia din urmă. Filmul ia o întorsătură comică atunci când un trio de mafioți sosește în casa tinerilor proaspăt căsătoriți.

De altfel, însuși regizorul filmului se referă la „Anora” ca la o poveste a Cenușăresei.

Sean Baker crede că „toți suntem fascinați” de munca sexuală. Pentru că se întâmplă „chiar sub nasul nostru, indiferent dacă observăm sau nu”.

„O putem explora la nesfârșit”, a spus regizorul, pasionat de personajele imperfecte, care se confruntă cu aceleași probleme ca toți ceilalți. „Nu pot să fac doar o poveste despre o „lucrătoare sexuală cu o inimă mare””, a spus el.

Reuters descrie pelicula Anora” ca pe o dramă cu umor negru și emoționantă.

„Anora” continuă o serie de filme axate pe lucrătorii sexuali ale lui Baker, inclusiv filmul selectat la Cannes 2021 „Red Rocket” și „The Florida Project” din 2017, cu Willem Dafoe.

Această victorie este dedicată „tuturor lucrătoarelor sexuale din trecut, prezent și viitor”, a spus el în timp ce a acceptat premiul, mulțumind, de asemenea, vedetei filmului, Mikey Madison, precum și soției și producătorului său.

Madison interpretează personajul care oferă titlul filmului, Anora, care îl întâlnește pe Vanya, fiul imatur al unui oligarh rus cu bani aparent nelimitați, în timp ce lucra la un club de striptease.

Vanya, interpretat de Mark Eydelshteyn, o angajează pe Anora pentru a-i fi iubita pentru o săptămână, hotărând dintr-un capriciu să-și ia avionul privat la o petrecere în Las Vegas, unde se căsătoresc.

Această decizie îi supără atât de mult pe părinții săi, care dezaprobă gestul, încât aceștia pleacă din Rusia pentru a se asigura că reușesc să anuleze această căsătorie.

Sean Baker, drumul sinuos către succes și renașterea cinematografiei americane independente

Cum spuneam mai sus, Sean Baker nu este străin de Cannes, filmele sale au mai fost selectate, însă este prima oară când și obține premiu.

O consacrare pentru un regizor independent ca el, care a „eclozat” târziu, scrie AFP.

Inițiat în cinematografie de către mama sa, el a avut un declic la vârsta de șase ani când l-a văzut pe Boris Karloff jucându-l pe Frankenstein.

„Din acel moment, a fost clișeul total: filme super 8, camere video, club de film în liceu, torturarea surorii mele pentru a o determina să joace în filmele mele”, a spus el pentru Guardian în 2017.

El ajunge să studieze cinematografia la Universitatea din New York și va filma primul său film, „Four Letter Words”. Dar cade în excese de tot felul și devine dependent de heroină.

„Am pierdut mult timp. De aceea, când te uiți la omologii mei, ei sunt cu zece ani mai tineri decât mine. Am avut momente proaste.”

Sean Baker a reușit apoi să se agațe de pasiunea sa, străduindu-se să „rămână în industria filmului, chiar dacă este doar la marginile” acestuia.

„Vorbesc despre editarea videoclipurilor de nuntă, a filmelor de companie și, la un moment dat, chiar duplicam” casete video și DVD-uri, a spus el site-ului thecreativeindependent.com.

Paradoxal, acest admirator al lui John Cassavetes, Ken Loach și Mike Leigh a devenit cunoscut publicului larg printr-un film filmat în întregime folosind iPhone, „Tangerine”, lansat în 2015.

În 2017, „The Florida Project” urmărește un copil care locuiește într-un motel sordid de la periferia Disney World.

Exceptând prezența lui Willem Dafoe în acest film, „rețeta” Sean Baker se bazează pe castingurile sale în afara sistemului de staruri, căutând actori pe Instagram și chiar în supermarket.

Pentru starul porno din „Red Rocket” (2021), a recrutat un actor la care nimeni nu se aștepta să ajungă pe treptele Cannesului: Simon Rex, care a apărut în special în „Scary Movie”. A fost o audiție de cinci minute la telefon.

De data aceasta, cu „Anora”, care din nou este despre o lucrătoare sexuală, Sean Baker s-a temut că filmul va stârni controverse, dar recepția entuziastă de la Cannes i-a confirmat că „cea mai veche profesie din lume” continuă să fascineze.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro