Sari direct la conținut

Dezbaterile cu candidatii CSM. Ambasadorul SUA la Bucuresti: Investitiile americane sunt foarte importante si depind de un sistem juridic stabil

HotNews.ro

„Investitiile americane sunt foarte importante si depind de un sistem juridic stabil”, a declarat ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, in de butul celei de-a doua intalniri din cadrul proiectului „Alegeri CSM 2010” cu magistratii care candideaza la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Detalii despre alegerile CSM aici. Candidatii prezenti la discutii, Lacrimioara Axinte (Judecatoria Brasov), Norel Popescu (Tribunalul Mehedinti) si Maria Varga (Tribunalul Valcea) au vorebit despre principalele puncte din programele lor. Din partea Parchetului de pe langa Tribunalul din Sibiu a fost prezent la dezbateri procurorul Ioan Marius Aron.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii

De la ora 10 s-a desfasurat prima parte a dezbaterilor la care au participat Lacrimioara Axinte (Judecatoria Brasov), Norel Popescu (Tribunalul Mehedinti) si Maria Varga (Tribunalul Valcea), precum si ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein.

Declaratiile Lacramioarei Axinte (judecatoria Brasov):

  • Sustin trecerea bugetului instantelor in administrarea ICCJ. Desi se spune ca judecatorii sunt independenti, ei sunt subordonati de MJ. Din cauza ca bugtetul instantei este administrat de MJ, s-a ajuns la faptul ca anul trecut, judecatori care au acelasi grad, aceeasi vechime, lucreaza in acelasi birou sa fie salarizati diferit
  • Justitia trebuie sa-si castiga dreptul de a fi egela cu celelalte doua puteri.
  • Sustin cresterea calitatii actului de justitie. CSM s-a preocupat pana acum de reducerea timpului in dosare, dar in conditiile actuale de personal si a volumuli de munca, s-a ajuns in situatia de a simula actul de justitie
  • Judecatorul nu mai are timp sa studieze temeinic dosarul, sa vorbeasca cu partile.
  • Trebuie elaborata o strategie de personal pe termen mediu si ocuparea posturilor vacante. Cred ca trebuie si marirea numarului de grefieri.
  • Nu exista impedimente de natura legislativa ca bugetul sa fie preluat de ICCJ.
  • CSM poate da aviz negativ actelor normative prin care executivul incearca sa intervina in procesul legislativ
  • Trecerea inspectiei juridice la parlament sau la minister incalca independenta judecatorilor
  • Proiectul micii reforme care prevede termene de pe o zi pe alta va incurca mai mult. Nu se pot da termene de pe o zi pe alta din cauza lipsei resurselor
  • Cum ar putea sa dea un judecator termene de pe o zi pe alta cand intra joi si are 50-60 de dosare.
  • Justitiabilului a fost chemat la 8:30 si a intrat la 15. Si nu poti sa-l reprogramezi ca omul a asteptat. Dupa o astfel de zi, cum ai putea sa dai termene de pe o zi pe alta?
  • In cazul in care alegerile ar fi invalidate de Senat ar fi o palma extraordinara pe obrazul justitiei din Romania

Declaratiile lui Norel Popescu (Tribunalul Mehedinti):

  • Sunt dezamagit de neprezenta la discutii a celorlalti candidati
  • Volumul mare de dosare, numarul mic de personal si lipsa de credibilitate reprezinta boala sistemului judiciar
  • Este foarte importana si constructia bugetara, iar daca executivul nu intelege cum sa finanteze corect sistemul judiciar, lucrurile nu se vor schimba
  • Schemele de personal nu s-au mai modificat din ’93. Atunci volumul era de 1 milion de cauze. In 2009 numarul de cauze a fost de peste 2 milioane 400 de mii.
  • Exista posturi vacante, neocupate si nescoase la concurs si o multe de detasari care ar trebui sa inceteze.
  • Sistemul acesta al detasarilor creeaza o decridibilizare a sistemului de justitie
  • CSM a incercat o schimbare de imagine, prin informarea pe internet, dar cred eu ca au esuat.
  • Cred ca strategia CSM de informare pe internet trebuie schimbata. Justitiabilii nu se pot informa corect si complet de pe internet. 
  • O masura ar putea fi publicarea unui ziar sau unei reviste distribuita gratuit la nivelul instantelor.
  • Trebuie schimbate multe din regulamentele CSM-ului care creeaza subiectivism si suspiciune.
  • Trebuie stabilit un nivel mediu optim de munca, nu maxim cum este acum.
  • Trebuie facuta astfel incat odata ce judecatorul ajunge la limita de suportabilitate medie, sa nu mai primeasca dosare.
  • Trebuie sa veghem astfel ca solutia data este de calitate.
  • Blocandu-se activitatea din cauza Executivuluic are nu asigura o schema de personal adecvata, creste presiunea la CEDO
  • CSM nu isi asuma respunderea pentru termenele lungi
  • Mutarea inspectiei judiciare la parlament sau CSM ar trebui sa aiba un aviz de la CSM, dar ele nu se respecta, ele sunt consultative
  • CSM ttrebuie sa explice ca aceasta miscare afecteaza grav independenta judecatorilor si corectitudinea sistemului
  • Viitorul CSM ar trebui sa faca un congres in care sa participe toti judecatorii in care sa se stabileasca toate prioritatile. Asa ceva nu s-a facut niciodata la noi
  • Nu trebui sa se dea apa la moara argumentelor care sustin invalidarea alegerilor
  • Cei ce candideaza pentru a doua oara vor fi votati de judecatori inseamna ca acestia au incredere in ei.

Declaratiile Marianei Varga (Tribunalul Valcea):

  • Nu voi critica acum actualul CSM, societatea civila a remarcat ce s-a facut si ce nu s-a facut. Am sa ma rezum sa spun ca CSM nu a dat randamentul scontat.
  • Cea mai impotanta functie a CSM este asigurarea independentei magistratilor.
  • Extrem de important pentru orice judecator si magistrat este asigurarea statutului de demnitar
  • Diferentierea intre magistrati nu trebuie sa se faca pe statut, ci pe alte criterii profesionale. Astfel se poate ajunge la independenta si egalitatea de puteri intre judecatori. Asa putem evita subordonarea politica.
  • Sustin implementarea votului universal, exprimarea directa a votului fiecarui judecator in orice propunere de modificare si reorganizare a sistemului judiciar.
  • Am propus ca intrarea in magistratura sa se faca prin concurs, dupa o vechime de 8 ani intr-o alta institutie judiciara.
  • Politica de resurse umane trebuie reconsiderata.
  • Accesul in magistratura se va face prin INM, prin concurs si prin practica de un an la INM.
  • Presedintele ICCJ trebuie sa fie ordonatorul de credite pentru intreg sistemul de justitie. 
  • Politicul l-am simtit cu totii intervenind in sistem. Statutul de demnitate publica pentru agalitatea intre cele trei puteri este necesar.
  • Inspectia judiciara trebuie sa ramana la CSM, nu are ce sa caute la MJ sau la Parlament, pentru simplu fapt ca asa vor fi presiuni din partea politicului. Raspunderea magistratilor nu trebuie sa fie trasa pentru greseli pe chestiuni de procedura.
  • Am propus infiintarea unor comitete speciala de disciplina la nivelul Curtilor de Apel.
  • Daca am trai intr-un stat cu adevarat democratic, anularea alegerilor ar fi triumful democratiei.
  • Nu este normal sa candidezi inca o data cand legea spune nu.
  • Eu sper ca Senatul sa invalideze aceste alegeri.
  • Alegerile CSM nu trebuie sa se faca pe criterii de natura sindicala sau ca unii colegi detin sau au detinut functii la nivel de instanta.

Declaratiile ambasadorului Gitenstein:

  • De ce isi doresc SUA un sistem judiciar corect in Romania? Exista doua motive. Relatia SUA cu Romania este extrem de importanta, este o relatie strategica si vrem sa avem in Romania un aliat pe care sa ne putem baza, un aliat stabil, o democratie stabila.
  • Al doilea motiv este ca eu, ca ambasador, in Romania trebuie sa ajut companiile americane. Investitiile americane in Romania sunt extrem de importante. Companiile americane cauta sa vada ca acele contracte care le semneaza vor fi implementate corect, de aceea sistemul judiciar trebuie sa functioneze corect, sa fie stabil.
  • CSM este guvernul magistratilor si de aceea trebuie ca alegerile sa fie la cele mai inalte standarde, asupra carora sa nu planeze vreun dubiu.
  • Fiecare judecator si membru CSM trebuie sa fie un model pentru procurori si judecatori
  • Judecatorii nu au o armata, nu au politie. Tot ce au este credibilitatea. Este cel mai important lucru.
  • De aceste dezbateri depinde viitorul democratic al Romaniei
  • Stiu ca multi sunt nerabdatori pentru schimbare, dar schimbarea dureaza timp.
  • Intrebare adresata de catre ambasador celor trei candidati: Imi poate explica cineva, una dintre cele mai mari probleme este numarul mare de posturi vacante. Cine este responsabil sa umple acele posturi si cum sunt ocupate?

Raspunsul Marianei Varga:

  • Sunt foarte multe locuri vacante la ora actuala. In prezent MJ este cel care ne furnizeaza bugetul pentru ocuparea posturilor vacante
  • CSM-ul trebuie sa fie acela care sa gestioneze resursele umane si financiare
  • Au plecat multi judecatori din sistem datorita incoerentei legislative
  • Problemele tin de finantare
  • O problema vulnerabila este si detasarea judecatorilor in alte institutii de stat. Este anormal ca un judecator sa faca treaba la alti 3-4, cand ceilalti desfasoara activitati in alte institutii.

Raspunsul lui Norel Popescu:

  • Raspunderea este comuna. Si a Executriului si a CSM-ului
  • Este o schema de personal gandita prost de CSM, nu corespunde realitatii
  • Presedintele ICCJ, Ministrul Justitiei si reprezentantii CSM ar fi trebuit sa se intalneasca anual si sa regandeasca schema. Nu s-a intamplat. Este o problema ce tine de finantare.
  • Problema este de numar, nu de profesionalism.

Raspunsurile lacramioarei Axinte:

  • Principala cauza este intentia executivului de abrogare a pensiilor de serviciu.
  • Ocuparea locurilor vacante este atributia CSM-ului

De la ora 13:00 a avut loc a doua parte a dezbaterilor la care a participat doar candidatul Ioan Marius Aron din partea Parchetului de pe langa Tribunalul Sibiu.

Declaratiile lui Ioan Marius Aron (seful sectiei urmariri penale la Pachetul de pe langa Tribunalul Sibiu):

  • Proiectul meu vizeaza activitatea generala. Nu vreau sa fac promisiuni.
  • Am identificat masuri urgente care pot fi luate de catre viitoare echipa prin fortele sale interne fara implicarea altor institutii
  • Un calendar mai flexibil pentru concursurile de promovare si de admitere in sistem
  • Eu vad o reorganizare a biroului de presa si niste programe speciale prin care nu numai sa ripostam imediat ce sa loveste din afara in sistemul nostru, ci si sa incercam sa crestem gradul de incredere a societatii civile in sisitemul judiciar
  • CSM-ul sa devina interfata intre sistemul judiciar si societatea civila
  • As reorganiza si site-ul CSM-ului, care totusi cuprinde multe informatii. As vedea realizat si un intranet, in loc sa primim solicitari prin fax. Asa s-ar realiza si un feedback mai bun din partea teritoriului
  • As vrea sa vad pe site-ul CSM-ului un calendar al seminariilor si cursurilor de pregatire internationala.
  • Trebuie multa atentie in cazurile de normare a muncii pe care CSM-ul le impune. Nu putem trage o linie stricta si sa ne incadram in niste tipare
  • Daca nu se culeg date reale din teritoriul, sa vedem exact cu ce avem deaface, nu putem avea o imagine reala a muncii noastre si nu vom ajunge la solutii viabile
  • CSM trebuie sa obtrin un drept de veto in cazul acelor norme care vin deafara impotriva sistemului
  • MJ nu poate gasi solutii pentru noi pentru ca este politic
  • Trebuie sa discutam inca in sistemul nostru. Politicul trebuie sa inteleaga ca daca nu ne ofera resursele necesare codurile nu pot intra in vigoare
  • Prima conditie este asigurarea resurselor umane si finantarea lor
  • S-a dat un criteriu in cazul instantelor mici si acela e numarul de dosare pe un an intreg. este foarte complicat sa transam lucrurile, sa desfiintam de tot o instanta sau alta
  • Desigur nu imi doresc sa desfiintam sau sa dam un verdict final. Trebui sa gasim solutii. Acei coelgi care vor ramane pe afara trebuie asimilati
  • Stiu ca in Bucuresti sunt foarte multe dosare, dar trebuie sa vedem aici este nevoie de o schema mai mare, de cati oameni lucreaza efectiv. Trebuie atentie la ocuparea acestor posturi, sa fie macar schema completa
  • Daca nu voi putea sa-mi conving colegii, nu vom putea pune in practic proiectele
  • Intr-un termen scurt as vedea modificarea regulamentelor care privesc cariera magistratului
  • Trebuie sa ajungem la o formula care sa insumeze opiniile sistemului. Sa intelegem ce doreste sistemul si sa punem in practica.
  • Realitatea este dura. O sa se ascunda si viitoarea echipa in spatele acelui vot secret. eu vreaus a fac mai mult, dar trebuie sa-mi conving colegii.
  • Votul secret este scris in Constitutie. Imi doresc votul Public. Se crede ca prin votul public putem responsabiliza membrii CSM.
  • Problema detasarilor: CSM are 400 de oameni, este un sistem mare care consuma mult. Multi dintre cei de acolo sunt detasati din sistemul nostru. Am putea mentine colegi de-ai nostri doar la serviciu legislativ unde este nevoie de un magistrati si in timp sa se renunta la detasarile acestea pe alte posturi
  • Problema inspectiei judiciare: Sub nicio forma aceasta nu trebuie dusa la MJ sau la Parlament sau la alte institutii exterioare sistemului nostru. Se vrea sa ni se ia si aceasta ultima forma de independenta
  • Eu cer ca avizul CSM sa fie obligatoriu, sa obtinem acel drept de veto. Sa nu mai stam la cheremul MJ.
  • Prin proiectul de modificare a Constitutie se doreste ca numarul reprezentantilor societatii civile sa creasca la 6. Personal nu-mi doresc aceasta crestere. E bine sa avem acei reprezentanti acolo, dar macar pentru inceput sa mergem in acele comisii parlamentare sa ne cerem drepoturile si sa ne expunem dorintele
  • Nu-mi doresc mai mult reprezentanti ai Societatii civile in cadrul plenului, dar vreau sa responsabilizam societatea civila
  • CSM-ul nu este un ordonator de credite in sistemul nostru. Politicul nu vrea sa lase lucrurile din mana. ICCJ trebuie sa fie principalul ordonator de credite.
  • Stim cu totii cum functioneaza politia judiciara. Trebuie sa o luam de la MAI si sa o trecem la noi, la Ministerul Public. Trebuie sa gasim resurse financiare pentru a bugeta aceasta trecere.
  • O echitate in ceea ce priveste salarizarea as vedea-o ca pe ceva benefic, ar usura lucrurile. Trebuie sa schimbam legi in acest sens.

Dezbaterile au fost moderate de Laura Stefan, expert in anticoruptie de la Societatea Academica din Romania. Initiativa pentru o Justitie Curata, in parteneriat cu Fundatia „Friedrich Ebert” si Fundatia „Konrad Adenauer”, deruleaza un proiect dedicat alegerilor pentru Consiliul Superior al Magistraturii din acest an. Una dintre principalele componente ale acestui proiect este crearea unei platforme web, www.alegericsm.ro, care ofera atat candidatilor, cat si alegatorilor posibilitatea de a interactiona in mod direct si de a se angaja intr-un dialog constructiv..

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro