Sari direct la conținut

DEZVĂLUIRI: 9 milioane de euro, bani de la cetățeni, au cheltuit PSD-PNL pe publicitate TV și pe internet ca să cucerească România. Unde s-au dus

HotNews.ro
DEZVĂLUIRI: 9 milioane de euro, bani de la cetățeni, au cheltuit PSD-PNL pe publicitate TV și pe internet ca să cucerească România. Unde s-au dus
Facturile care au cucerit țara Foto: Grafică: Ion Mateș / Hotnews

Siteul de investigații SNOOP.ro a publicat numărul facturilor și destinatarii a 45 de milioane de lei (9 milioane de euro) plătiți de coaliția PSD-PNL în campania electorală în reclamă. Este o sumă fără precedent, pe care nicio mare companie privată din România nu și-a permis s-o cheltuiască vreodată, într-o singură lună. Siteul publică și sumele celorlalte partide mari, AUR și USR. De altfel, clasamentul banilor este și clasamentul voturilor, chiar dacă nu proporțional. 

Rezultatul alegerilor nu e încă definitiv, însă aproape nimic nu se poate schimba din această statistică: Coaliția PSD-PNL are 37 de județe cucerite din 41 și 19 mandate europarlamentare câștigate din 33. Harta țării este monocromă. Coaliția a luat aproape tot. 

Marea victorie a fost obținută cu un preț neîntâlnit vreodată în istoria politică a României. Care este traseul banilor? Partidele plătesc publicitatea electorală, inițial din banii donați sau împrumutați. Dar, apoi, statul decontează toate cheltuielile din buget, adică din taxele și impozitele cetățenilor și firmelor. Cu o singură condiție: ca partidul să atingă 3% în alegeri. 

Siteul de investigații SNOOP.ro a centralizat facturile depuse de partide la AEP, spre decontare. Iată sumele cheltuite:

  • PSD  30 de milioane de lei, dintre care 13,3 milioane pentru TV.
  • PNL 15,5 milioane de lei, dintre care 8,2 milioane pentru TV. 
  • AUR 15 milioane de lei, datele nu permit defalcarea pe TV și online.
  • USR 4 milioane de lei.

Împreună, PSD-PNL, care au candidat pe o listă la europarlamentare, drept Coaliție, au chetuit 9 milioane de euro. Cât de mari sunt aceste sume, la nivelul industriei românești de publicitate? 

Jurnaliștii de la SNOOP.ro au contactat mai mulți specialiști, atât din zona de marketing de la firmele care își fac reclamă, cât și din agențiile de publicitate. În mod concordant sursele au confirmat că a cheltui 9 milioane de euro într-o lună reprezintă bugetul de media de TV și online, dar pe un an, al unei mari companii din TOP 20 spenderi de publicitate din România. 

Nicio companie privată din economia României, străină sau autohtonă, nu-și permite să investească lunar 9 milioane de euro în publicitate. Nici măcar marile rebranduiri de firme gigant, cum a fost ”campania roz” a Telekom nu a ajuns la 9 milioane de euro pe lună doar te TV și online, au confirmat surse din piață pentru redacție.

Dar cine au fost cei care au împrumutat partidele? Și, de acolo, unde au mers banii. Dezvăluirile pe SNOOP.ro

INTERVIURILE HotNews.ro