Doi directori din Metrorex, suspendați din funcție după ce două trenuri s-au ciocnit frontal în urmă cu o săptămână
La o săptămână după ce două trenuri de metrou s-au ciocnit frontal în staţia Timpuri Noi din Capitală au început să cadă primele capete: doi directori din Metrorex au fost suspendați din funcție, potrivit Radio România Actualități.
Directorii Direcțiilor de Exploatare și Infrastructură au fost sancționați în acest fel până la finalizarea anchetei, a precizat pentru postul public de radio președintele consiliului de administrație, Mihai Barbu.
De asemenea, reprezentanții Metrorex au precizat că s-au dispus măsuri pentru reexaminarea profesională a angajaților care au atribuții privind siguranța circulației și verificări la sistemele de siguranță, care trebuie să intervină în cazul unor erori umane de dirijare a circulației.
Vă reamintim că două trenuri de metrou s-au ciocnit frontal pe 27 februarie în stația Timpuri Noi, după ce una din garnituri a intrat pe contrasens.
Cum s-a petrecut accidentul de la metrou în care două trenuri s-au ciocnit frontal
Accidentul s-a petrecut din cauza unor erori umane, apare scris în procesul verbal preliminar realizat de anchetatori în urma evenimentului, potrivit documentului prezentat de către publicația specializată Club Feroviar.
Documentul prezentat de Club Feroviar descrie filmul evenimentelor din seara zilei de marți, 27 februarie 2024, și momentele cheie care au dus la tamponarea celor două trenuri:
- Ora 18:43. Trenul 4211 format din REM 10-49-60 IVA a rămas defect la plecarea din staţia Dristor 1 spre staţia Nicolae Grigorescu, pe firul 1, cu ultimele două vagoane la peron şi restul vagoanelor în tunel.
- Ora 18:46. Trenul 4 care circula de la staţia Mihai Bravu spre staţia Dristor 1, pe firul 1, în spatele trenului 4211, a fost oprit în linie curentă de instalația ATP — ATO în apropierea staţiei Dristor 1.
- Ora 18:49. Trenul 17, care circula pe firul 1 între Dristor 2 şi Pantelimon, a oprit în staţia Timpuri Noi, urmând a fi expediat pe firul 1 (normal) către staţia Mihai Bravu.
- Din cauza faptului că trenul 4211 nu a reuşit să remedieze defecţiunea, s-a hotărât darea trenului înapoi şi regararea acestuia în staţia Dristor 1, pentru debarcarea călătorilor. După debarcarea călătorilor, mecanicul a transmis faptul că trenul poate circula în sens opus (spre staţia Mihai Bravu).
- Ora 18:59. În consecință, operatorul de tracţiune împreună cu mecanicul trenului şi operatorul de circulaţie au dispus îndrumarea acestuia către depoul Ciurel, pentru remediere. Pentru ca acest lucru să se întâmple, era necesară întoarcerea trenului nr. 4 în direcţia Mihai Bravu – Timpuri Noi. Pentru efectuarea acestei operaţiuni, mecanicul trenului nr. 4 a schimbat postul de conducere, a izolat instalaţia ATP şi a circulat pe firul 1 contrasens şi apoi pe firul 2 normal până la stația Mihal Bravu, unde a garat la peron, la ora 18:59. După coborârea și urcarea călătorilor, mecanicul trenului 4 a anunţat prin staţia de sonorizare că trenul circulă în direcţia Dristor 2.
- Ora 19:03. Trenul 4 a plecat din staţia Mihai Bravu, pe firul 2 (normal), către staţia Timpuri Noi, în baza semnalului de ieşire al staţiei Y2 aflat pe poziţie pe oprire (roşu cu alb). Impiegatul de mișcare (IDM) al staţiei Piaţa Unirii 1 a efectuat parcurs de ieşire pentru trenul 17 de la linia 1 Timpuri Noi peste diagonala 4-8 pe contrasens pe firul 2, după care parcursul a fost anulat. Însă macazurile au rămas înzăvorâte pe abatere cu acces la linia 1 din staţia Timpuri Noi.
- Ora 19:06. Trenul 4 a depăşit semnalui Y al staţiei Timpuri Noi aflat pe oprire (roşu cu alb), a continuat mersul pe diagonala 4-8 abatere a staţiei Timpuri Noi şi s-a cuplat cu trenul nr. 17 care se afla garat la linia 1 a staţiei Timpuri Noi.
Ce spune Metrorex
În ziua accidentului, Metrorex a transmis că nu au fost victime.
- „Confirmăm că a avut loc un incident feroviar la stația Timpuri Noi, pe care Metrorex deja l-a avizat la AGIFER. Urmand ca organele abilitate sa investigheze evenimentul si sa dispuna masurile care se impun. Unul dintre dintre trenuri a intrat pe linia ocupată de alt tren ceea ce a produs cuplarea celor doua trenuri. Menționăm ca în urma acestui incident nu există victime sau pagube materiale. Călătorii au fost debarcați în siguranța și circulația trenurilor a fost reorganizată”, a precizat atunci Metrorex.
Traficul cu metroul a fost perturbat câteva zeci de minute, stațiile de metrou de pe magistrala 1 fiind superaglomerate.
Metrorex a spus pe 27 februarie că în jurul orei 19:15, în stația de metrou Timpuri Noi, „s-a efectuat un parcurs eronat la o linie ocupată de un alt tren”. Din acest motiv, circulația de metrou a fost reorganizată între stațiile Mihai Bravu și Nicolae Grigorescu. Călătorii aflați în stații au fost informați prin sistemul de sonorizare.
„În urma incidentului feroviar de la stația Timpuri Noi, compania Metrorex a avizat organele de investigare a evenimentelor feroviare- AGIFER, AFER, COSU. Acestea vor investiga evenimentul, vor stabili cauza acestuia și vor dispune măsurile care se impun. Evenimentul nu s-a soldat cu victime sau pagube materiale. Călătorii au fost debarcați în siguranță la peron, iar circulația trenurilor în acest moment se desfășoară în condiții normale”, se arată în comunicatul Metrorex transmis HotNews.ro.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a solicitat, în seara accidentului, conducerii companiei Metrorex să îi prezinte, cu celeritate, un raport privind cauzele accidentului produs între două trenuri de metrou.
„După finalizarea anchetei AGIFER, îmi doresc ca managementul profesionist al acestei companii să ia măsuri pentru ca astfel de evenimente să nu se mai repete! Conducerea Metrorex este selectată în baza legislației privind guvernanța corporativă, ceea ce cu atât mai mult obligă compania să aibă ca principale preocupări siguranța și corecta informare a cetățenilor”, a declarat Sorin Grindeanu.