Sari direct la conținut

Euro 7 și o luptă „la cuțite” în Europa – De ce noile norme de poluare au împărțit continentul în două tabere

HotNews.ro
Masini in trafic, Foto: Tornado144, Dreamstime.com
Masini in trafic, Foto: Tornado144, Dreamstime.com

​Normele Euro 7 au stârnit controverse și chiar furie în Europa. Mulți vor ca standardele să fie dure, unii nu vor ca Euro 7 să mai existe, iar alții spun că dacă vor intra în vigoare, trebuie să fie mult mai blânde, pentru a ține cont de situația din piață și pentru ca mașinile să nu se scumpească și mai mult. De ce este așa de încinsă lupta și cum au revenit în forță constructorii auto? Ce mașini ar putea dispărea din showroom-uri?

Informația pe scurt:

  • Comisia Europeană a prezentat în toamna lui 2022 propuneri privind standardele de emisii Euro 7. Motivând nevoia de a impune norme mai dure, reprezentanții CE spuneau că anual mor 70.000 de oameni în UE din cauza poluării din transportul rutier.
  • Producătorii auto europeni, dar și șapte țări cu producție auto importantă, inclusiv România, s-au opus vehement acestor propuneri, motivând că ar crește foarte mult costurile de producție, iar prețurile mașinilor ar fi cu câteva mii de euro mai mari pentru clientul final.
  • În 2035, se spunea în propunerea Comisiei, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx provenite de la autoturisme și camionete cu 35% față de Euro 6 și cu 56% față de Euro 6 pentru emisiile provenite de la autobuze și camioane.
  • Ideea de norme Euro 7 mai dure vine într-un moment foarte prost, după trei ani în care mașinile s-au tot scumpit. Cu greu găsești modele noi la sub 20.000 de euro, iar mașinile electrice sunt prea scumpe și autonomia nu este grozavă. Încă o scumpire a mașinilor noi ar fi greu de suportat.
  • De la final de 2022, directorii mai multor companii auto mari au avertizat că ar fi posibil ca modele de clasă mică precum Volkswagen Polo sau Skoda Fabia să iasă din producție, dacă aceste noi norme dure ar intra în vigoare.
  • Lobby-ul industriei auto a fost super-insistent și a dar roade, iar în septembrie 2023 s-a votat pentru a propunere de norme Euro 7 mai „blânde”, mai puțin ambițioase și, spun unii, mai apropiate de realitatea din piață.
  • Sunt multe voci în industria auto care spun că nu mai este nevoie de norme Euro 7, mai ales că din 2035 se vor vinde doar mașini electrice și multe mărci au anunțat că din 2030 vor vinde doar mașini electrice noi. Organizațiile de mediu spun că este nevoie de norme Euro 7 severe, fiindcă am putea avea chiar și în 2050 peste 100 de milioane de mașini cu motor termic pe străzile din UE.

De ce normele Euro 7 îi deranjează pe producătorii auto

Rar în ultimii ani industria auto s-a arătat așa de furioasă și s-a aliat cu politicienii din câteva țări europene mari, pentru a lupta contra unei propuneri de introducere în vara lui 2025 a unor standarde Euro 7 foarte dure.

Spre exemplu, șeful Volkswagen, Thomas Schäfer, declara în noiembrie 2022, că grupul german ar putea alege să scoată de tot modelul Polo din producție peste câțiva ani, în loc să-l modifice pentru a respecta normele Euro 7, fiindcă, dacă este adoptată varianta mai dură a acestor norme, costul pentru fiecare mașină ar crește cu 5.000 de euro.

Logica era următoarea: modificările ce vor trebui făcute la mașinile cu motoare pe benzină și diesel vor adăuga 3.000 – 5.000 de euro la costuri. În aceste condiții, nu va mai avea rost să fie vândute mașini de clasă mică, după ce normele Euro 7 intră în vigoare, fiindcă vor deveni prea scumpe.

Constructorii mai spuneau și că banii de investiții se duc spre electrificare, segment în care este concurență redutabilă din partea Tesla Motors, dar mai ales din partea chinezilor, care vin cu modele mai ieftine, produse la costuri mici, asta și datorită subvențiilor primite de la statul chinez.

Și alți producători auto au avertizat că după 2025, când ar fi timpul ca modelele de clasă mică, cu motor pe benzină sau diesel, să primească o nouă generație, acest lucru ar putea să nu se mai întâmple, fiindcă acele modele ar costa prea mult în fabricație și ar fi foarte scumpe la vânzare.

Ar costa cu câteva mii de euro mai mult pentru că trebuie respectate normele de poluare mai stricte, dar constructorii spun și că cele mașini mici cu motor termic ar deveni neatrăgătoare pentru clienți dacă vor fi prea scumpe, dar și în contextul în care mașinile electrice vor deveni tot mai ieftine și ar exista mult mai multe modele „EV” care să coste între 20.000 și 25.000 de euro.

Comisia Europeană propunea pe 10 noiembrie noi standarde Euro 7 pentru reducerea emisiilor poluante provenite de la vehicule.

Mai mulți constructori auto au criticat dur propunerile legate de normele Euro 7 și nu consideră că prețul mașinilor va crește în medie cu doar 300 euro, valoarea înaintată de UE. Mulți oameni din industria auto consideră că nu își mai are rostul introducerea normelor Euro 7 când, oricum, se investește mult în electrificare. Șeful Stellantis, Carlos Tavares, cataloga Euro 7 ca fiind „o abatere de la marele scop al electrificării”.

Normele Euro 6 au intrat în vigoare în 2014, iar Euro 7 vor fi ultimele astfel de norme de poluare, mai ales că după 2030 vor fi mulți constructori auto care vor vinde doar mașini electrice.

Producătorii auto se opun normelor Euro 7, argumentând și că investițiile necesare pentru a respecta aceste norme ar putea să meargă spre electrificare și spre scăderea mai rapidă a prețurilor mașinilor pur-electrice. Companiile spun că, oricum, după 2025 vor fi vândute tot mai puține mașini noi pe benzină sau diesel.

Cum este propunerea ce a stârnit supărări

În noiembrie 2022, Comisia Europeană propunea noi standarde Euro 7 pentru reducerea emisiilor poluante provenite de la vehicule și îmbunătățirea calității aerului.

„Propunerea înlocuiește și simplifică normele anterior separate privind emisiile pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Standardele Euro 7 introduc limitele de emisii pentru toate autovehiculele, și anume autoturisme, camionete, autobuze și camioane, în cadrul unui set unic de norme”.

Comisia oferea și câteva cifre de context prin care își motiva propunerile mai dure

Transportul rutier constituie cea mai mare sursă de poluare a aerului în orașe. În 2018, peste 39% din emisiile de NOx și 10 % din emisiile primare de PM2.5 și PM10 din UE au provenit din transportul rutier. Aceste procente sunt mult mai mari în orașe, unde transportul este în mod regulat principalul factor care contribuie la poluarea aerului. Se estimează că transportul rutier a cauzat aproximativ 70 000 de decese premature în UE-28 în 2018.

„În 2035, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx provenite de la autoturisme și camionete cu 35 % față de Euro 6 și cu 56% față de Euro 6 pentru emisiile provenite de la autobuze și camioane. În același timp, particulele provenite de la țeava de evacuare vor fi reduse cu 13% pentru autoturisme și camionete și cu 39% pentru autobuze și camioane, în timp ce particulele provenite de la frânele unui autovehicul vor fi reduse cu 27%”, spunea Comisia.

Comisia Europeană mai spunea ceva extrem de important. „Standardele Euro 7 vor fi primele standarde de emisii la nivel mondial care stabilesc limite suplimentare pentru emisiile de particule provenite de la frâne și pentru emisiile de microplastice provenite de la pneuri. Aceste norme se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice, mai spunea Comisia Europeană”.

Pentru a respecta normele mai dure, constructorii ar trebui să echipeze mașinile cu catalizatoare încălzite electric și cu sisteme incluse de diagnoză, iar asta însemnă costuri mai mari.

Lobby-ul celor opt țări care spun că impactul asupra mediului ar fi neglijabil

Au fost zeci de declarații de la final de 2022, până în primăvară, legate de faptul că varianta dură a normelor Euro 7 propuse ar fi extrem de gravă pentru industria auto, dar și pentru clienții. Opt țări au semnat în mai o scrisoare prin care își exprimau clar opoziția față de varianta propusă de Comisie, în noiembrie 2022.

Cele opt țări sunt Franța, Italia, România, Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia și Slovakia. În afară de Bulgaria, toate au un sector auto foarte important, cu producători de automobile și de componente auto.

Aceste opt țări au avut câștig de cauză până la urmă, în fața unui „calup” de state care spun că este important ca normele Euro 7 să fie dure. Victoria a venit și datorită insistenței directorilor marilor companii auto la cei mai importanți politicieni din câteva țări mari.

La final de mai, ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, era cât se poate de categoric:

„Ar fi cel mai bine să uităm de acest standard Euro 7, care ar însemna investiții inutile pentru producătorii noștri auto”. El a continuat, spunând că industria auto ar trebui să investească în tehnologia de mâine, nu în cea de ieri.

Interesant este că normele Euro 7 au stârnit neînțelegeri și între miniștrii germani: ministrul mediului spunea că noile norme trebuie să limiteze emisiile poluante, în timp ce ministrul Transporturilor spunea în iunie că aceste noi reguli îi vor costa prea mult și pe constructori, dar și pe clienți.

Ministrul Volker Wissing a spus că adoptarea acelor propuneri ar fi o „eroare fatală” care ar face ca mobilitatea să devină mult prea scumpă. Germania nu este printre cele opt țări care au forțat „îndulcirea” noilor reguli, însă Germania vrea ca și după 2035 să fie vândute mașini cu motoare termice, dar care să funcționeze cu combustibili de sinteză. Pentru asta, Germania și-a impus punctul de vedere în luna martie.

Luca de Meo, șeful Renault, critica propunerea standardelor Euro 7 pentru că, spunea el, „suntem obligați să băgăm mulți bani în lucruri care nu au niciun viitor”. De Meo este italian și Italia este un puternic contestatar al propunerilor pentru Euro 7. Matteo Salvini, ministrul transporturilor din Italia, spunea încă din primăvară că sunt suficiente țări care se opun, astfel că propunerea va fi blocată. A avut dreptate.

ONG-ul Transport & Environment (T&E), o organizație cunoscută pe probleme de mediu, spunea că normele Euro 7 sunt necesare, deoarece se poate estima că între 2025 și 2035 pe șoselele din UE vor intra aproximativ 100 de milioane de mașini noi pe benzină și motorină.

În plus, pentru că este foarte posibil ca după 2035 să mai fie vândute mașini cu e-fuels, ar putea să se vândă între 2035 și 2050 undeva între 26 și 46 de milioane de mașini cu combustie internă (funcționând cu combustibili sintetici). Concluzia organizației este că ar fi posibil ca în 2050 pe șoselele din UE să circule încă peste 100 de milioane de mașini cu motor termic, mașini care vor polua mediul.

Așadar, spun cei de la Transport & Environment (T&E) spun răspicat faptul că normele Euro 7 sunt necesare, pentru că se vor aplica pentru mașini ce vor circula (și deci vor polua!) încă două decenii.

Cei de la Transport & Environment spun că noua propunere va prezenta vehiculele Euro 7 ca fiind niște mașini Euro 6 „curate” și nu va fi mare diferență între reguli, astfel că suntem pe ultima sută de metri pentru a stabili un set de norme Euro 7 care să aibă sens.

O victorie pentru industria auto

Pe 25 septembrie, o nouă propunere a fost votată de miniștrii din statele UE, astfel încât normele Euro 7 să nu fie atât de dure. Rămâne ca termenii să fie negociați în lunile viitoare și cu Parlamentul European și cu Comisia.

Practic, țările membre UE au exclus înăsprirea pe mai departe a standardelor de poluare pentru gazele de eșapament provenite de la mașini, spunând că norme mai dure riscă să încetinească investițiile producătorilor în vehicule electrice.

„Poziția Consiliului asigură un echilibru între strictețea cerințelor privind emisiile vehiculelor și investițiile suplimentare necesare în industrie, într-un moment în care producătorii europeni de autoturisme trec printr-un proces de transformare în vederea producerii de autoturisme cu emisii zero”, spun cei de la Consiliul UE.

„Președinția spaniolă a fost receptivă la diferitele solicitări și petiții ale statelor membre și considerăm că, prin această propunere, am obținut un sprijin larg și un echilibru în ceea ce privește costurile de investiții ale firmelor producătoare și îmbunătățim beneficiile de mediu care decurg din regulament”, spunea Héctor Gómez Hernández, ministru interimar al industriei, comerțului și turismului

Consiliul sugerează o serie de „modificări pragmatice” ale propunerii Comisiei Europene:

  • poziția Consiliului menține condițiile de efectuare a încercărilor și valorile-limită pentru emisii existente (astfel cum sunt stabilite în Euro 6) pentru vehiculele din categoriile M1 și N1 (autoturisme personale și camionete)
  • în cazul vehiculelor din categoriile M2 și M3 (autobuze și autocare) și al vehiculelor din categoriile N2 și N3 (vehicule utilitare grele), valorile-limită ale emisiilor sunt mai scăzute, iar condițiile de efectuare a încercărilor au fost ușor ajustate, comparativ cu Euro 6/VI
  • textul Consiliului consolidează alinierea valorilor-limită ale emisiilor de particule la frânare și ale ratei de abraziune a pneurilor la standardele internaționale adoptate de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite
  • poziția Consiliului ține cont de obiectivul propus recent ca autobuzele urbane să înregistreze zero emisii de CO2 în 2030
  • aceasta stabilește, de asemenea, termene clare pentru adoptarea actelor de punere în aplicare (de către Comisie), pentru a oferi operatorilor economici claritate și securitate juridică

Ursula von der Leyen, șefa Comisiei Europene, a declarat la Praga că înțelegerea este un „compromis pozitiv”, adăugând că înțelegerea este una solidă, iar pornind de la acest compromis se poate merge mai departe. Declarația a fost făcută alături de premierul ceh, care a susținut acest compromis.

Surse: Automotive News, Autocar UK, Reuters, Politico, AFP, Le Monde, Financial Times

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro