Europarlamentarii propun cursuri în școli și programe de mentorat pentru a încuraja implicarea femeilor în economia digitală, pentru a reduce disparitatea de gen
Europarlamentarii solicită Comisiei Europene măsuri concrete și ”finanțare adecvată” pentru creșterea prezenței femeilor și fetelor în sectorul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC), pentru a reduce discrepanța de gen din domeniu. Asta, în contextul în care în 2018, femeile reprezentau doar 17% din totalul studenților TIC din UE. Totodată, europarlamentarii subliniază că jocurile video și jucăriile perpetuează stereotipurile dăunătoare de gen și duc la o participare redusă a femeilor în sectorul digital.
Este necesar să se încurajeze participarea femeilor la locuri de muncă tehnice și la nivel înalt prin depășirea barierelor educaționale încă de la o etapă incipientă, spun deputații europeni.
Într-un raport adoptat joi cu 598 de voturi pentru, 45 împotrivă și 40 de abțineri, deputații solicită Comisiei să abordeze decalajul de gen din sectorul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC), prin măsuri concrete și finanțare adecvată la creșterea participării și incluziunii digitale a femeilor și fetelor.
Încurajarea fetelor să urmeze cursurile TIC
Textul solicită entităților de învățământ să includă o componentă de gen în toate programele STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și legate de TIC, materiale educaționale și practici didactice de la o vârstă fragedă pentru a încuraja fetele să continue și să studieze matematică, programare, cursuri TIC și discipline științifice în școli.
De asemenea, solicită Comisiei și statelor membre să instituie programe de mentorat cu exemple de urmat femei în TIC la toate nivelurile educației și să sprijine învățarea pe tot parcursul vieții pentru a facilita tranziția profesională a femeilor către poziții legate de TIC.
Promovarea egalității de gen în sectorul TIC
Parlamentul solicită reducerea decalajului de gen în economia digitală prin măsuri specifice, inclusiv fonduri UE pentru finanțarea proiectelor conduse de femei în sectorul digital, cursuri de formare pentru departamentele de resurse umane cu privire la „prejudecată inconștientă discriminatoare de gen”, rapoarte anuale privind diversitatea și diferența de remunerare între sexe de către companiile TIC și fondurile UE distribuite companiilor care iau în considerare criteriile de echilibru între sexe.
De asemenea, solicită Comisiei și statelor membre să încurajeze antreprenoriatul femeilor în inovare și să sporească oportunitățile de finanțare pentru antreprenorii de sex feminin și întreprinderile digitale înființate de femei.
Mass-media ar trebui să ajute la promovarea exemplelor de urmat femei
Deputații solicită industriilor audiovizuale și media să portretizeze din ce în ce mai mult femeile în profesiile legate de STEM și TIC și să includă mai multe femei în paneluri de discuții, articole și alte în care se formează opinia publică.
În plus, europarlamentarii amintesc importanța eliminării prejudecății discriminatorii de gen, conștiente și inconștiente, din algoritmi, aplicații de inteligență artificială (IA), jocuri video și jucării care perpetuează stereotipurile dăunătoare de gen și duc la o participare redusă a femeilor în sectoarele digital, IA și TIC.
Datele Eurostat din 2018 arată că femeile reprezentau doar 17% din totalul studenților de 1,3 milioane de oameni care studiază TIC din UE. Potrivit Institutului European pentru egalitatea de gen, 73% dintre băieții cu vârste cuprinse între 15 și 16 ani sunt relaxați în a folosi dispozitivele digitale cu care sunt mai puțin familiari, comparativ cu 63% dintre fete și mai puțin de 3% dintre fetele adolescente din UE își exprimă interesul pentru a lucra în domeniul digital în viitor.