EXCLUSIV Bruxelles-ul avertizeaza Romania: Terminati proiectele europene pana in 2016, ca sa nu le platiti cu bani din tara sau sa nu dati inapoi si fondurile UE primite. Ce trebuie sa faca Guvernul imediat. Bubele si progresele din programe
Comisia Europeana a avertizat Guvernul Romaniei ca tara va fi nevoita sa incheie proiectele europene din bani de la bugetul de stat si de la beneficiari, daca acestea nu vor fi finalizate pana la sfarsitul anului 2015. Bruxelles-ul a mai atras atentia ca tara va trebui sa se grabeasca si cu depunerea de noi proiecte, pentru a acoperi alocarile oferite de Uniunea Europeana. Pentru a evita aceste riscuri, Comisia a cerut Ministerului Fondurilor Europene sa revizuiasca Planul de Actiuni Proritare pentru absorbtia fondurilor europene. Punctual, pe programe operationale, Comisia face o serie de obsrvatii.
Intr-o scrisoare din data de 8 ianuarie 2014, directoarea pentru afaceri bugetare din cadrul Directoratului General pentru Politica Regionala (DG REGIO) al Comisiei Europene, Vittoria Alliata di Villafranca, ii comunica ministrului roman al Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, ca Romania trebuie sa depuna in anul 2014 noi proiecte, pentru a acoperi alocarile acordate Romaniei si neutilizate inca, pentru a nu pierde banii. Scrisoarea este transmisa in urma Intalnirii anuale cu autoritatile romane din 10 decembrie 2013.
Potrivit scrisorii intrate in posesia HotNews.ro, oficialul european avertizeaza Romania ca trebuie sa-si incheie pana la finele anului 2015 proiectele europene nou lansate sau deja adoptate. In caz contrar, Romania va fi obligata sa plateasca de la bugetul de stat si din banii beneficiarilor pentru terminarea proiectelor, pentru ca, altfel, Uniunea Europeana va retrage tarii si banii europeni deja rambursati de Comisie in proiectele neterminate.
„Ambele parti (Comisia Europeana si Ministerul Fondurilor Europene – n.r.) au fost de acord ca in aceasta etapa a punerii in aplicare, riscul de a nu finaliza proiectele nou lansate sau deja adoptate pana la sfarsitul anului 2015 ar trebui sa fie gestionat cu atentie. In cazul proiectelor neterminate, beneficiarii si autoritatile romane ar trebui sa-si asume responsabilitatea (financiara) de a le finaliza, pentru a nu pierde finantarea UE deja rambursata. De aceea, fiecare proiect are nevoie de monitorizare atenta si de masuri corectoare„, se arata in scrisoarea CE catre ministrul Teodorovici.
De mentionat ca fondurile structurale si de coeziune rambursate Romaniei pana in prezent ajung in jurul sumei de 6 miliarde de euro pentru perioada de programare 2007-2013, in proiecte incheiate, dar si in proiecte nefinalizate inca.
Pentru a preveni aceste riscuri la adresa bugetului tarii, DG REGIO indeamna autoritatile de management pentru programele operationale de la ministere ca, in anul 2014, sa decida care sunt proiectele cele mai fezabile pentru a fi continuate sau incepute si care vor fi ajustate sau elimiate progresiv.
In cele din urma, autoritatile guvernamentale trebuie sa decida ce proiecte nu mai sunt fezabile si „trebuie sa fie abandonate in favoarea proiectelor mai bine dezvoltate”.
Astfel, pana la sfarsitul lunii februarie 2014, „Ministerul Fondurilor Europene trebuie sa faca un sistem de monitorizare pentru proiectele majore, pe criterii clare, pentru a evita acumularea de intarzieri in continuare”, arata directoarea din Comisia Europeana.
Prin acest sistem, vor fi monitorizate progresele inregistrate pentru fiecare proiect in parte, de la contractare la executia lucrarilor si absorbtia fondurilor, Comisia urmand sa fie informata regulat. Autoritatile de Management de la ministerele de linie si Ministerul fondurilor europene vor trebui sa identifice cauzele intarzierilor si sa aplice masuri de corectie, se mai arata in documentul obtinut de HotNews.ro.
Din banii europeni din perioada de programare 2007-2013, Romania mai poate absorbi pana la finele anului 2015, insa Vittoria Alliata di Villafranca il averizeaza pe Teodorovici ca tara trebuie sa se grabeasca in 2014 sa depuna si ultimele proiecte, daca vrea sa aiba sanse de absorbtie pe ele.
„Formal, termenul-limita de depunere este mijlocul anului 2015, dar proiectele nedepuse inca in 2014 nu au nici o posibilitate reala de implementare. Va fi important ca acestea sa fie trecute pe aceeasi lista a proiectelor care vor fi anulate, amanate, esalonate sau completate cu bugetul de stat, in special pentru a sti din ce perioada de programare vor fi finantate proiectele etapizate”, arata directoarea din DG Regio.
„2014 trebuie sa fie un an al livrarii si al implementarii, pentru ca Romania are inca disponibile 65% din fondurile structurale”, mai insista ea.
Oficialul CE subliniaza ca Romania trebuie sa se dedice finalizarii lucrarilor si sa accelereze implementarea proiectelor in teren, „cu accent pe rezultate in lunile urmatoare”.
In context, directoarea din DG REGIO cere autoritatilor romane o comunicare mai clara cu Comisia Europeana, pentru ca aceasta sa poata acorda sprijinul adecvat.
„V-as incuraja sa cautati mai multa transparenta intre beneficiari si autoritatile de management, precum si o comunicare clara fata de DG REGIO, astfel incat sa putem oferi feedback si asistenta adecvate, la nevoie„, ii mai scrie Vittoria Alliata di Villafranca lui Eugen Teodorovici.
Ce are Guvernul de facut: actiuni si termene
- Sfarsitul lunii februarie 2014 – Ministerul Fondurilor Europene trebuie sa stabileasca un sistem de monitorizare a proiectelor europene, cu obiective clare.
- Sfarsitul lunii februarie 2014 – Planul de masuri prioritare pentru cresterea absorbtiei (din anul 2011) trebuie sa fie revizuit de catre Ministerul Fondurilor Europene. Vor fi eliminate actiunile deja finalizate si vor fi adaugate, daca este cazul, noi masuri relevante. Actiuni care sunt in prezent in procesul de punere in aplicare vor fi analizate in ceea ce priveste eficienta si rezultatele.
- Sfarsitul lunii martie 2014 – Guvernul ar trebui sa transmita la Comisia Europeana o lista a proiectelor majore avute in vedere pentru restul perioadei de programare (care se incheie la sfarsitul anului 2015), impreuna cu un buget estimativ detaliat. Aceasta masura s-ar constitui intr-un ” folositor instrument de planificare si monitorizare”, crede CE.
Situatia pe programele operationale: bubele si progresele
Programul Operational Sectorial Transport. Mobilizati-va pentru Masterplan:
- Punctele slabe. Comisia Europeana atrage atentia ca pentru perioada de programare 2014-2020, Romania are nevoie de Masterplanul pentru transport, pentru a putea demara absorbtia banilor europeni. DG REGIO cere Ministerului Fondurilor Europene si Autoritatii de Management pentru Transport, care acum se afla la Ministerul Transporturilor, sa coopereze pentru a ajuta la finalizarea Masterplanului. „Cel mai important pas pentru viitor este Masterplanulu pentru Transport, intr-adevar o conditionalitate pentru perioada 2014-2020. Este nevoie atat de implicarea Autoritatii de Management cat si a Ministerului Fondurilor Europene pentru crearea acestui plan strategic”.
- Puncte forte. „Comisia Europeana saluta imbunatatirile implementate in programul de transport, la sistemul de management si control si la nivelul de gestionare a contractelor. Autoritatea de Management a facut eforturi vizibile pentru a evita dezangajarea de fonduri europene. Actiuni mai multe si mai relevante trebuie urmarite intr-un plan pentru 2014. Incurajam o cooperare stransa cu Ministerul Fondurilor Europene si beneficiarii finali. (…) De exemplu, recenta si rapida aprobare a proiectului major al centurii ocolitoare a Brasovului arata potentialul unui proiect bine pregatit”.
Programul Operational Sectorial Mediu. Semnati contractele de lucrari!:
Dintre toate programele aflate sub supravegherea DG REGIO, cele mai multe critici se indreapta catre Programul pentru Mediu, gestionat in prezent de Ministerul Mediului:
- „Inca sunt multe proiecte aprobate pentru care nu sunt semnate contractele de lucrari , in special in sectorul deseurilor . Aceasta din urma au de suferit si din cauza implicarii si angajamentului inegale din partea beneficiarilor. Trebuie facute toate eforturile pentru a licitarea si semnarea proiectelor ramase in urma”.
- „Desi rata de absorbtie s-a imbunatatit in 2013 , previziunile de absorbtie initiale nu au fost atinse, cu performante foarte ingrijoratoare pentru Fondul European de Dezvoltare Regionala”.
- „Identificarea de proiecte alternative s-a dovedit foarte dezamagitoare si nu va permite inlocuirea proiectelor care au esuat in actuala perioada de programare. Dificultatile in mobilizarea de proiecte alternative mai ales pentru alimentarea cu apa au fost determinate de calitatea scazuta a propunerilor si incapacitatea acestora de a indeplini cerintele de decizie din POS, care au fost selectate prin cerinte mai blande”.
- „Aceasta situatie rezulta din lipsa de aliniere intre normele Programului Operational Sectorial si sistemele de finantare nationala , creand o concurenta negativa ce compromite obiectivele POS”.
- „Aceasta situatie trebuie sa fie abordata in mod corespunzator in urmatoarea perioada de programare”.
- „Autoritatea de management trebuie trebuie inca sa adopte o atitudine mai proactiva in ceea ce priveste dificultatile intampinate, promovand toate actiunile posibile pentru a le depasi”.
Programul Operational Regional. Risc grav de dezangajare la turism:
- Puncte slabe. „Nevoia unui flux financiar stabil si previzibil este acuta, iar provocarile privind obiectivele de cheltuieli anuale si nivelul de absorbtie finala al programului raman ridicate. Investitiile in domeniul polilor de crestere arata un progres lent, cu diferente semnificative la stadiul de implementare”.
„Dificultatile sunt cunoscute si Autoritatea de management ar trebui sa ia deciziile adecvate pentru a evita riscurile asociate nefinalizarii proiectelor sever intarziate si sa se bazeze pe experienta acumulata in vederea unei conceptii mai bune a spriinului pentru dezvoltarea urbana integrata”.
„Activitatile de promovare a turismului sunt mult intarziate si riscul de dezangajare este grav. Cu toate acestea, o decizie clara de a remedia situatia a fost evitata pana acum”.
- Puncte forte. „Programul Operational Regional este cel mai performant , in ceea ce priveste nivelul de contractare si rata de absorbtie”.
Programul Operational Cresterea Competitivitatii Economice:
- Puncte slabe. „Indicatorii fizici si financiari arata discrepante semnificative intre cele patru prioritati principale. In special, situatia actuala a prioritatii 3 cunoaste o situatie dramatica si solicita o abordare pro-activa din partea Autoritatii de management si a Ministerului Fondurilor Europene, cu masuri prompte pentru a elimina blocajele persistente si pentru a accelera punerea in aplicare”.
„O monitorizare speciala ar trebui sa fie aplicata asupra proiectelor mari implementate in cadrul programului, pentru a permite o abordare proactiva si pentru a reduce riscul de nefinalizare a proiectelor inainte de 31 decembrie 2015. De asemenea, cheltuieli in valoare 530 milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala trebuie sa fie certificate in 2014, autoritatea de management ar trebui sa monitorizeze cu atentie evolutia de-a lungul anului, in pentru a indeplini obiectivul de absorbtie mentionat”.
- Puncte forte. „Dupa imbunatatirea functionarii sistemului de management si control, un progres fizic si financiar a fost observat. Sunt binevenite masurile luate pentru a netezi accesul beneficiarilor la fonduri (transferul gestionarii operatiunilor pentru IMM-uri la agentiile de dezvoltare regionala – ADR, simplificarea regulilor privind achizitiile publice si a fluxului financiar de rambursare a cheltuielilor efectuate de beneficiari)”.
Programul de Asistenta Tehnica de la Ministerul Fondurilor Europene:
Puncte slabe. „Se poate observa ca implementarea este sub asteptari cu un risc foarte puternic de dezangajare pentru anul 2013, in principal din cauza esecului de a certifica toate cheltuielile legate de compensarea salariului pentru personalul implicat in gestionarea fonduri europene. In anii ramasi, pe langa accelerarea punerii in aplicare, trebuie sa se puna mai mult accentul pe sustinerea reformei administratiei publice, care este esentiala acum si este o conditie pentru viitor”, precizeaza documentul.
De precizat ca riscul de dezangajare la care face referire DG REGIO a fost cel mai probabil luat in considerare pana in data de 10 decembrie 2013, cand a avut loc Intalnirea anuala a institutiilor romanesti pentru absorbtia fondurilor europene cu structurile Comisiei Europene. Intre timp, insa, in 31 decembrie 2013, Ministerul Fondurilor Europene anunta ca in anul 2013, Romania „nu a pierdut niciun euro din fondurile structurale si de coeziune alocate de Uniunea Europeana”.
„Prin urmare, este avut in vedere ca activitatile de asistenta tehnica finantate prin Programul Operational de Asistenta Tehnica, precum si prin cele care sunt implementate de catre alte programe operationale sunt intotdeauna concentrate spre modernizarea si consolidarea administratiei nationale (si a sistemului judiciar)”, se mai arata in scrisoarea de la DG REGIO.