Sari direct la conținut

EXCLUSIV Guvernul Ponta da cu stanga si ia cu dreapta: CNADNR cere unei companii de la care cumpara indicatoare rutiere sa scada pretul produselor pentru ca Guvernul i-a scazut CAS

HotNews.ro
Adresa CNADNR (click pentru a deschide), Foto: Hotnews
Adresa CNADNR (click pentru a deschide), Foto: Hotnews

​Scaderea contributiilor la asigurarile sociale (CAS) cu 5 puncte procentuale, operata de Guvernul Ponta pentru lunile octombrie – decembrie 2014, naste efecte perverse: Compania Nationala de Autorstrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), din subordinea Executivului, cere firmelor de la care a cumparat servicii sa scada pretul, deja stabilit in contracte, cu sumele pe care furnizorii respectivi le-au obtinut prin economia realizata ca urmare a reducerii CAS. HotNews.ro va prezinta o astfel de situatie, in care Regionala de drumuri si poduri Iasi a CNADNR ameninta o firma privata ca nu-i mai plateste lucrarile daca nu-i scade pretul pe baza reducerii CAS de catre Guvern.

O firma care instaleaza indicatoare rutiere si parapet de siguranta pe Drumul National 18 s-a pomenit intr-o zi ca Directia Regionala Drumuri si Poduri Iasi a CNADNR, pentru care efectua lucrarile, ii cere sa-i reduca pretul stabilit in contract. Motivul: firma privata care face lucrarile beneficiaza de reducerea CAS cu 5 puncte procentuale pe partea angajatorului, decisa de Guvern si Parlament pentru lunile octombrie-decembrie 2014, ceea ce i-ar reduce si cheltuielile cuprinse in pretul lucrarii.

„In conformitate cu prevederile Legii 123/19.09.2014 (…) prin care se modifica cota pentru contributiile de asigurari sociale datorate de angajator, respectiv CAS, (…); avand in vedere ca Legea 123/2014 a intrat in vigoare la data de 22.09.2014 si ca prevederile ei se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare, respectiv 01.10.2014, va comunicam ca toate situatiile de plata si facurile aferente trebuie sa reflecte diminuarea costurilor componente tarifelor sau preturilor unitare ofertate”, ii scrie CNADNR (Regionala Iasi), in 13 noiembrie, firmei cu care avea contractul pentru semnalizarea drumului care leaga Suceava de Maramures.

In consecinta, va rugam sa operati modificarile prevazute de actul normativ imperativ mentionat si sa ne comunicati influenta acestor modificari asupra tarifelor ofertate si asupra valorii contractului, insotite de o structura de pret a valorilor respective„, cere CNADR de la intreprinzatorul privat.

Mai mult, CNADNR ameninta firma privata ca, daca nu-i scade pretul din contract, nu mai plateste deloc lucrarile.

Intarzierea prezentarii elementelor solicitate va impune respingerea conformarii situatiilor de lucrari si refuzul la plata a facturilor aferente„, avertizeaza regionala Iasi a CNADNR in scrisoarea catre firma privata.

In plus, contractul pe care regionala Iasi de Drumuri si Poduri a CNADNR vrea sa-l modifice a fost semnat in 30.10.2014, adica la aproape o luna dupa ce reducerea de CAS intrase in vigoare. Prin urmare, in momentul in care a facut contractul de lucrari cu firma privata, compania statului stia deja ca CAS se redusese cu 5 puncte procentuale.

Semnaturile sefilor Regionalei Iasi a CNADNR, pe adresa prin care cer reducerea pretului din contract pentru ca a scazut CAS

Adresa trimisa de la Biroul Siguranta Circulatiei din regionala este semnata, „cu stima”, de 6 sefi din Directia regionala Drumuri si Poduri Iasi a CNADNR: directorul executiv Ovidiu Mugurel Laicu, directorul adjunct de intretinere Vlad Cercel, sefa departamentului ID Mirela Popescu, directorul economic Vasile Popa, seful departamentului juridic, Dorel Gotu, si responsabilul de contract, Daniel Sapun.

Administratorul firmei private au declarat, pentru HotNews.ro, ca acest caz nu este singular. „Un director din Regionala Drumuri si Poduri Iasi mi-a spus ca au primit de la directia lor juridica dispozitie sa ceara tuturor firmelor prestatoare de lucrari scaderea preturilor din contracte, dupa reducerea CAS”, a declarat intreprinzatorul, caruia HotNews a ales sa-i protejeze identitatea.

Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi este una dintre cele 7 regionale din subordinea CNADNR, aceasta avand in grija soselele din toata Moldova.

  • Explicatii de la CNADNR: Ne vine Curtea de Conturi in control

HotNews a incercat, joi, in jurul orei 16.00, sa il contacteze pe directorul executiv de la Iasi Ovidiu Laicu insa acesta plecase din institutie, pentru ca „programul se incheie la 15.30”, dupa cum ne-a comunicat un angajat al Regionalei de drumuri si poduri.

In schimb, directorul general adjunct al CNADNR – structura centrala de la Bucuresti, Ionut Masala, pe care l-am gasit pe mobil, a explicat, pentru HotNews.ro, ca societatea de stat este obligata sa ceara reduceri de pret la contractele pe care le are cu diversi furnizori, daca apar modificari de legislatie prin care firma privata obtine anumite avantaje.

„Esti obligat sa o faci, pentru ca altfel Curtea de Conturi vine in control, vede preturile unitare si vede daca ai modificari de legislatie in favoarea ta”, a declarat, pentru HotNews.ro, Ionut Masala.

El a precizat, insa, ca aceste situatii apar doar in cazurile in care in contractele respective sunt prevazute defalcat structuri ale pretului in care se mentioneaza cat inseamna din acel tarif costul cu forta de munca.

„Se fac actualizarile acolo unde contractele in preturile unitare au folosit inclusiv detalierea fortei de munca si am vazut acte aditionale prin care se actualizeaza. Daca e un contract de proiectare si executie, unde nu e importanta detalierea de pret, unde nu avem preturi unitare inmultit cu cantitati, de la caz la caz, analiza poate sau nu sa ia in calcul aceasta actualizare. Devine o obligatie contractuala, daca este scris in contract ca pretul unitar are legatura si cu pretul muncii si daca ai anexa cu procentul respectiv”, a declarat, pentru HotNews.ro, directorul adjunct al CNADNR mare.

Din verificarile facute de HotNews asupra contractului de la regioanala Iasi, nu era prevazuta nicio astfel de clauza contractuala care sa determine reajustarea pretului ca urmare a scaderii CAS. De asemenea, contractul nu prevede o structura de cheltuieli care sa se regaseasca in pretul final.

De altfel, si in scrisoarea lor, sefii de la Drumuri si Poduri Iasi pun ei contractantul privat sa ii comunice ce influenta ar avea scaderea CAS asupra pretului negociat initial.

CNADNR este in coordonarea Departamentului de Investitii, care functioneaza in cadrul aparatului de lucru al Guvernului.

  • Aventura reducerii CAS si scandalul MTO

Ministrul Finantelor si premierul la Cotroceni

Ministrul Finantelor si premierul la Cotroceni

Foto: Facebook/ Alaturi de presedintele nostru

Reducerea contributiilor la asigurarile sociale cu 5 puncte procentuale din obligatiile angajatorului a fost adoptata de Guvernul Ponta, cu surle si tobe, in iunie 2014, insa aplicarea ei nu a fost lipsita de scandal.

In iunie 2014, delegatiile FMI si Comisiei Europene au plecat acasa fara un proiect de scrisoare de intentie din partea Guvernului Ponta, in acordul stand-by de precautie aflat in derulare, insa Executivul a insistat pentru reducerea CAS pe ultimele 3 luni ale anului 2014 cel putin.

Guvernul a evitat, insa, sa decida direct reducerea CAS printr-o ordonanta de urgenta care sa intre in vigoare imediat, adoptand, in schimb, un proiect de lege. Astfel, decizia a fost lasata in grija Parlamentului.

Legislativul a adoptat reducerea CAS, insa presedintele Traian Basescu a refuzat sa o promulge. Acesta este contextul in care a izbucnit deja celebrul scandal „MTO”. In iulie, Basescu i-a chemat la Cotroceni pe premierul Ponta si ministrul Finantelor, Ioana Petrescu, si le-a cerut sa-i indice sursele de finantare prin care masura reducerii CAS va fi suportata fara dezechilibre bugetare.

In inregistrarea oficiala a discutiei, facuta publica de Presedintie, opinia publica a vazut cum premierul Ponta si ministrul Petrescu nu au reusit sa-i ofere lui Basescu datele cerute. Ministrul Finantelor a justificat atunci legea initiata de Guvern spunand ca este „o masura extraordinar de buna pentru mediul de afaceri si pentru angajatori”, pe care o sustine „din tot sufletul”.

In urma discutiei a ramas celebra si intrebarea lui Basescu daca Guvernul va mai avea resurse pentru a asigura MTO-ul – Medium Term Objectives -, la care premierul Ponta si ministrul Petrescu au cautat raspunsul din priviri incurcate unul catre celalalt.

In cele din urma, Basescu a retrimis legea la Parlament, insa Legislativul a adoptat-o din nou, in septembrie, presedintele fiind obligat sa o promulge.

Citeste si:

CNADNR si-a retras adresa prin care cerea unui contractor sa-i scada din pret reducerea de CAS acordata de Guvern: A fost o „eroare umana”, avem un „coleg mai harnic”. Cateva observatii

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro