Sari direct la conținut

Exodul de creiere se accentuează. Sociolog: „Suntem într-un recul demografic considerabil, în care piața muncii s-a pomenit scufundată ca proverbiala broască în apă fierbinte”

HotNews.ro
Tineri, Foto: Inquam Photos / Adriana Neagoe
Tineri, Foto: Inquam Photos / Adriana Neagoe

România a pierdut 284.000 de angajați din grupa de vârstă 20-24 de ani și 507.000 de angajați din grupa de vârstă 25-29 de ani, între 2005-2020, potrivit EU Center for Development of Vocational Training. Aceste cifre reprezintă aproximativ 15% din totalul forței de muncă active la ora actuală în România. Mai mult, conform estimărilor, până în 2035, forța de muncă din România va întâmpina un decalaj semnificativ de vârstă: numărul adulților activi pe piața muncii cu vârsta peste 40 de ani va depăși numărul adulților tineri activi (20-40 de ani) cu 2 milioane.

Pe plan local, piața muncii din România se confruntă cu un fenomen accentuat de exod de talente („brain-drain”), arată rezultatele studiului „Workplace for all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă” realizat de Pluxee și Ipsos România.

„Generația contează. Dar generațiile nu sunt egale. România este într-o restrângere considerabilă din motive demografice, un fenomen în care piața muncii s-a pomenit scufundată precum proverbiala broască în apă fierbinte.

Imensul rezervor de tineri flămânzi pentru un loc de muncă e un fenomen rămas doar în amintirea angajatorilor prezenți pe piață la început de mileniu. Mai degrabă, ce vedem este o creștere constantă a ponderii persoanelor mature în forța de muncă.

Problemele și oportunitățile angajatorilor în relație cu această generație sunt identice cu cele ale mediului de afaceri din Occident, sincronizarea din acest punct de vedere fiind totală”, spune sociologul Barbu Mateescu.

Cum se împart generațiile

Angajații reprezentativi pentru Generația Z sunt cei cu vârsta curprinsă între 18 și 28 de ani, abia intrați în câmpul muncii sau angajați de câțiva ani. Născuți după 1996, membrii Gen Z sunt probabil cea mai digitalizată generație, educați în ceea ce reprezintă apogeul revoluției tehnologice.

Generația Y (sau Mileniallii) sunt persoane născute după 1980, prima generație care a copilărit în comunism însă s-a maturizat în democrație, experimentând provocările unei economii de piață emergente.

Generația X sunt adulții născuți între 1966 și 1979, generația părinților care au experimentat două sisteme de valori profund diferite și care, la momentul în care tranziția între cele două sisteme a fost realizată, erau extrem de tineri.

Pe piața muncii se află, în continuare și reprezentanții generației Baby Boomers, cei născuți în intervalul 1945 și 1965. Aceștia din urmă sunt reprezentativi pentru adulții care au experimentat nu doar tranziția de la un sistem economic centralizat, de stat, la unul permisiv și orientat către libertate, ci și cei care ulterior au fost nevoiți să se adapteze la revoluția digitală și la un mod de lucru complet nou.

Generația Z- relația cu munca, așteptări generale, cum lucrează, provocări

Generația Z este reprezentată de angajați cu vârsta cuprinsă între 18-28 ani. Tinerii din generația Z se află la început de carieră și transformă peisajul muncii prin valorizarea flexibilității și autonomiei, punând accent pe lipsa presiunii la locul de muncă și căutând împlinire în medii neconvenționale, care se adaptează noilor realități.

Relația cu munca Angajații din generația Z își doresc în mai mare măsură un mediu de lucru relaxat, comparativ cu alte generații. Pentru aceștia, lipsa presiunii și a stresului la locul de muncă reprezintă una dintre prioritățile cheie. Deși sunt interesați de dezvoltarea în carieră, 36% prioritizează timpul alocat pentru hobby-uri și interese personale.

În rândul acestei generații găsim și un grad mai ridicat de împlinire prin muncă – 36% dintre reprezentanții generației Z consideră că munca le aduce împlinire în foarte mare măsură, în comparație cu 26% media în rândul tuturor angajaților.

Angajații din generația Z se simt mai apreciați la locul de muncă decât celelalte generații: 52% consideră că munca lor este foarte apreciată, față de 38% media în rândul tuturor angajaților.

Așteptări generale Generația Z își dorește flexibilitate și autonomie la locul de muncă. În plus, angajații din această generație pun accent pe diferite modalități de bonusare și integrare în companie. Astfel 17% dintre reprezentanții generației Z primesc din partea companiilor sprijin financiar pentru studii, 15% beneficiază de program de lucru redus, iar 25% de team building-uri pentru o integrare mai ușoară.

Cum lucrează Generația Z. 41% dintre reprezentanții generației Z lucrează în sistem hibrid sau de la distanță, o diferență semnificativă față de 28%, media tuturor angajaților. Angajații din această generație preferă într-o proporție semnificativă să comunice cu colegii prin canale digitale (Whatsapp) și sunt mai reticenți la întâlnirile față în față sau la apelurile telefonice ca formă de comunicare la locul de muncă:doar 1 din 3 angajați alege aceste modalități de comunicare. Tot mai puțini dintre ei lucrează în culturi formale și rigide. Preferă companiile cu un mediu de lucru relaxat și care le oferă opțiunea de a-și alege modul de lucru.

Provocări Principala provocare pe care o semnalează reprezentanții generației Z este volumul mare de muncă, indicând posibile tensiuni între aspirațiile idealiste și realitățile practice ale mediului de lucru.

Generația Y- relația cu munca, așteptări generale, cum lucrează , provocări

Generația Y este reprezentată de angajați cu vârsta cuprinsă între 29-44 ani. Aceștia se află într-un moment definitoriu al traiectoriei lor profesionale și personale. Aspirațiile lor de dezvoltare și avansare în carieră se intersectează cu responsabilitățile vieții personale și familiale, creând o tensiune complexă între rolurile și prioritățile lor. Aici intervine rolul crucial al angajatorilor în a oferi sprijinul și structurile necesare pentru a permite Generației Y să realizeze echilibrul necesar.

Relația cu munca Aflați încă în ascensiune profesională, reprezentanții generației Y pun accent pe carieră, dar în același timp se confruntă cu dificultăți în a găsi un echilibru între viața profesională și cea personală. 4 din 10 angajați din generația Y sunt mai degrabă pasivi cu privire la intenția de a recomanda companiile în care lucrează. Mai mult, generația Y nu se bucură de satisfacții profesionale în aceeași măsură ca restul angajaților, doar 1 din 4 reprezentanți ai Gen Y declară că munca le aduce împlinire în foarte mare măsură.

Așteptări generale. Reprezentanții generației Y lucrează într-o mai mare măsură în companii cu culturi inovatoare și flexibile, respectiv centrate pe angajați. Își doresc un mediu de lucru stabil și sigur, care să le ofere oportunități de dezvoltare profesională si un pachet salarial atractiv. Pentru că mulți dintre angajații din generația Y sunt părinți, își doresc un stil de lucru flexibil pentru a se putea dedica familiei.

Cum lucrează Generația Y. 36% dintre reprezentanții generației Y lucrează în sistem hibrid sau de la distanță. Și pentru angajații din această generație modalitățile de comunicare digitale (Whatsapp) rămân mijlocul preferat de a lucra cu colegii: 55% aleg această metodă de comunicare, în timp ce 46% preferă să se întâlnească față în față cu colegii lor și 42% aleg apelurile telefonice. Semnificativ mai mult comparativ cu alte generații, preferă conferințele online și mesageria instant internă.

Provocări O tensiune particulară cu care se confruntă angajații din generația Y este că 29% dintre ei au dificultăți legate de avansarea în carieră, în comparație cu 23% media în rândul tuturor angajaților.

Volumul mare de muncă rămâne și pentru această generație principalul factor de dificultate. Similar cu generațiile X și Baby Boomers, salariile necompetitive reprezintă și pentru aceștia o provocare majoră în companii.

Generația X- relația cu munca, așteptări generale, cum lucrează , provocări

Generatia X este reprezentată de angajați cu vârsta cuprinsă între 45-58 ani, aflați într-un moment de tranziție în viața profesională, căutând să-și consolideze realizările și să-și valorifice experiența acumulată. Pentru a evita sentimentul că stau pe loc, aceștia au nevoie de metode noi de motivare, de organizații și echipe în care le este recunoscută valoarea.

Relația cu munca Această generație începe să pună un accent mai mare pe stabilitate și recunoașterea meritelor. Cu toate acestea, doar 34% dintre angajații din generația X consideră că munca lor este foarte apreciată în cadrul companiei în care lucrează, în comparație cu 38% media în rândul tuturor generațiilor. De altfel, gradul scăzut de implicare la locul de muncă se remarcă și în procentul reprezentanților din această generație care ar recomanda locul de muncă actual unui prieten sau cunoștințe: doar 1 din 4 angajați ai acestei generații ar recomanda compania pentru care lucrează, în timp ce 1 din 3 nu ar face acest lucru.

Așteptări generale Angajații din generația X își doresc ca munca pe care o realizează să fie recunoscută și apreciată. Acest lucru funcționează ca un factor de motivare pentru ei. În cazul acestei generații, se remarcă nevoia de implicare activă a angajaților în înțelegerea și însușirea strategiei companiei și înțelegerea clară a contribuției personale la realizarea obiectivelor de business.

Cum lucrează Generația X 77% dintre reprezentanții generației X lucrează exclusiv de la birou sau dintr-o locație fizică și doar 16% în sistem hibrid sau de la distanță.

Programul fix și responsabilitățile clare le aduc stabilitate. De altfel, 3 din 5 angajați din generația X preferă întâlnirile față în față ca metodă de comunicare cu colegii.

Provocări 35% dintre angajați spun că principala provocare cu care se confruntă este reprezentată de salariile necompetitive, față de 22% în rândul generației Z și 31% în rândul generațiilor Y și Baby Boomers. 31% declară că beneficiile extrasalariale sunt inexistente în companiile în care lucrează și 29% dintre ei consideră necompetitive beneficiile extrasalariale pe care le primesc de la angajatori.

Generația Baby Boomers- relația cu munca, așteptări generale, cum lucrează , provocări

Generația Baby Boomers este reprezentată de angajați cu vârsta cuprinsă între 59-65 ani. Din perspectivă sociologică, Generația Baby Boomers se află într-un moment unic de tranziție în viața lor profesională. Crescuți într-o perioadă de expansiune economică post-război și de transformări sociale semnificative, au dezvoltat o etică puternică a muncii și un angajament față de activitatea profesională. Deși pentru această generație viața personală are o preponderență mai ridicată, aceștia sunt în continuare preocupați de carieră, păstrându-și entuziasmul și motivația.

Relația cu munca Angajații din generația Baby Boomers simt nevoia să primească recunoaștere pentru experiența acumulată și își doresc să contribuie la formarea noilor generații. Sunt deschiși să învețe de la generațiile mai tinere și își doresc să colaboreze cu aceștia. Deschiderea lor față de învățarea reciprocă și colaborarea intergenerațională este un atu valoros pentru organizații. 40% dintre reprezentanții generației Baby Boomers ar recomanda compania în care lucrează și doar 25% dintre ei se declară reticenți în a face acest lucru.

89% dintre angajații Baby Boomers simt o împlinire mai mare legată de activitatea realizată în acest moment, față de 81% media în rândul tuturor angajaților.

Așteptări generale Modalitatea principală de motivare pentru peste jumătate din angajații generației Baby Boomers este siguranța locului de muncă, semnificativ mai mult comparativ cu celelalte generații.

În plus, 34% dintre angajați consideră că utilizarea tehnologiei le ușurează munca, (ei putând compara cel mai bine cu perioada în care tehnologia nu era utilizată), față de 23% media în rândul tuturor generațiilor.

Cum lucrează Generația Baby Boomers În comparație cu generațiile mai tinere, 75% dintre angajații din generația Baby Boomers lucrează exclusiv de la birou sau de la un sediu fizic și doar 19% în sistem remote sau hibrid. De altfel, 68% dintre reprezentantii acestei generații preferă mai degrabă întâlnirile față în față, ca modalitate de comunicare cu colegii, cel mai mult dintre toate generațiile.

Provocări Volumul mare de muncă, salariile necompetitive și beneficiile extrasalariale limitate reprezintă, pentru angajații Baby Boomers, cele mai mari provocări cu care se confruntă.

INTERVIURILE HotNews.ro