Facultate de medicina in limba maghiara. Cui foloseste?
Astazi sau maine expira ultimatumul dat de UDMR colitiei de guvernare pentru infiintarea universitatii in limba maghiara de la UMF Tg. Mures.
Ce spune Legea Educatiei Nationale?
Art. 135. — (1) Învățământul superior pentru minoritățile naționale se realizează:
b) în instituții de învățământ superior multiculturale și multilingve; în acest caz, se constituie secții/linii cu predare în limbile minorităților naționale;
(2) Linia de studiu din cadrul universității multilingve și multiculturale se organizează în departamente. Cadrele universitare aparținând liniei de studiu adoptă și elaborează un
regulament de funcționare propriu, care stabilește procedurile de alegere și alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective în concordanță cu Carta universitară, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Este cazul UMF (Universitatea de Medicina si Farmacie) Tg. Mures, care are statutul de universitate multiculturala si multilingva.
Planul profesional
Daca dorinta UDMR de a conserva traditia, cultura, limba, in cadrul comunitatilor maghiare este de inteles, altfel stau lucrurile cand e vorba de specializari profesionale, la nivel universitar sau de formare profesionala medie. Pentru ca absolventilor de studii universitate tehnice, stiintifice, medicale, etc., li s-ar ingusta accesul in piata muncii romanesti, daca ar studia doar in limba maghiara.
In particular, medicina si farmacia impun insusirea a mii de termeni de specialitate, cel putin in limba romana si engleza, pentru a avea acces la piata muncii oriunde in Romania, si pentru a putea urmari evolutia stiintei medicale in plan mondial. Insusirea acelorasi termeni si in limba maghiara ar dubla eforturile studentilor, pentru ca una este limba maghiara curenta, vorbita in comunitate si alta terminologia stiintifica, medicala in cazul de fata.
Daca examenele curente, anuale, se sustin in limba maghiara, rezidentiatul se sustine in limba romana, asa ca nu vad cum studentii maghiari ar putea evita insusirea terminologiei, mecanismelor stiintifice si procedurilor de specialitate si in limba romana.
Ideea ca absolventii ar merge sa profeseze in Ungaria nu mai este atractiva (din cauza situatiei economice precare din Ungaria) si nici in interesul maghiarilor, care isi doresc medici pentru propriile comunitati.
Un medic care a invatat medicina in limba romana si stie limba maghiara, se descurca foarte bine cu pacientii maghiari, care nu folosesc termeni de specialitate pentru a-si explica suferinta.
Planul legal
Legea nu este imperativa, pentru ca infiintarea unei linii de studiu in limba maghiara este posibila daca si atunci cand conditiile locale permit acest lucru. Este vorba de acreditarea programelor si liniilor de studii de catre ARACIS, (Agentia Romana de Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior), iar referentialele de acreditare presupun mai multe conditii, printre care 70% din personalul didactic utilizat sa fie titular, disponibil pentru respectiva linie de studiu in limba maghiara, ceeace nu este cazul. UMF Tg. Mures duce lipsa de personal calificat si pentru invatamantul in limba romana, nemai vorbind de cel in limba maghiara. Este si principalul motiv pentru care Senatul UMF Tg. Mures, pe buna dreptate, refuza sa aprobe o astfel de linie de studiu: n-ar obtine acreditarea ARACIS.
UDMR invoca necesitatea autoorganizarii si posibilitatea adoptarii de decizii in cadrul liniei de studiu in limba maghiara, strict in interesul studentilor maghiari. De ce aceste interese ar fi altele decat ale studentilor romani, nu explica nimeni dintre cei care solicita linia de studiu in limba maghiara.
Iesirea gasita de UDMR este infiintarea unei facultati cu invatamant in limba maghiara, decizie ce poate fi luata doar de guvern, prin HG. Dar chiar si in acest fel exista o problema, pentru ca LEN prevede:
Art. 132. (2) Orice facultate se înființează, se organizează sau se desființează la propunerea și cu aprobarea senatului universitar, prin hotărâre a Guvernului privind structura instituțiilor de învățământ superior, inițiată anual de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului
Astfel incat aprobarea Senatului UMF nu poate fi evitata nici in acest caz. Iar spargerea resursei umane, materiale si financiare in mai multe facultati independente, cu birocratia aferenta, chiar nu se justifica.