Sari direct la conținut

Firma care produce mașina pe care Putin i-a dăruit-o lui Kim folosește piese sud-coreene

HotNews.ro
Președintele rus Vladimir Putin și liderul nord-coreean Kim Jong-un s-au plimbat săptămâna trecută prin Phenian într-o limuzină Aurus de fabricație rusească, pentru a-și prezenta alianța antioccidentală consolidată, potrivit Reuters.
Firma care produce mașina pe care Putin i-a dăruit-o lui Kim folosește piese sud-coreene
Kim Jong Un și Vladimir Putin în limuzina Aurus Foto: Gavriil GRIGOROV / AFP / Profimedia

Când a fost prezentat în 2018, sedanul de lux a fost menit să întruchipeze priceperea internă a Rusiei și dependența redusă de tehnologia și bunurile importate.

Însă înregistrările vamale arată că firma care îl construiește utilizează piese importate în valoare de milioane de dolari, multe dintre acestea ajungând în Rusia din ceea ce Kim a descris drept „principalul dușman” al țării sale, Coreea de Sud.

Importurile indică dependența continuă a Rusiei de tehnologia occidentală, în timp ce încearcă să treacă peste încercările Occidentului de a o izola de lanțurile de aprovizionare globale, ca pedeapsă pentru invazia sa în Ucraina.

Cei doi lideri au condus pe rând limuzina blindată în timpul vizitei pline de fast a lui Putin, prima sa în aproape un sfert de secol în Coreea de Nord, într-o demonstrație a legăturilor tot mai strânse dintre cele două puteri nucleare.

Rusia a importat echipamente și componente în valoare de cel puțin 34 de milioane de dolari între 2018 și 2023 pentru asamblarea automobilelor și motocicletelor Aurus, arată înregistrările vamale consultate de Reuters. Reuters nu are acces la date mai recente.

Importurile au inclus piese de caroserie, senzori, controlere programabile, comutatoare, echipamente de sudură și alte componente în valoare de aproape 15,5 milioane de dolari importate din Coreea de Sud. De asemenea, au fost importate piese din China, India, Turcia, Italia și alte țări din UE.

Livrările străine pentru Aurus au continuat să vină după invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina, cu bunuri în valoare de aproape 16 milioane de dolari, inclusiv 5 milioane de dolari produse în Coreea de Sud, importate începând din februarie 2022, au arătat înregistrările.

Reuters nu a putut determina exact ce piese străine importate au ajuns în mașina oferită lui Kim, iar importurile nu au încălcat sancțiunile – Aurus LLC a fost sancționată de Statele Unite în februarie 2024.

Sedanul Aurus a fost dezvoltat de institutul rus de cercetare de stat NAMI în parteneriat cu producătorul rus de automobile Sollers SVAV.MM, care și-a vândut între timp participația.

Aurus Motors și directorul său Andrey Pankov nu au răspuns solicitărilor Reuters de a comenta utilizarea de piese străine, inclusiv din Coreea de Sud, în vehiculele sale.

Producție în creștere

Compania a lansat producția oficială în regiunea rusă Tatarstan, la aproximativ 1.000 km de Moscova, în 2021 – înainte de aceasta a fost făcută la scară mică, experimentală, la NAMI. Acesta va începe producția suplimentară în Sankt Petersburg la sfârșitul acestui an, la fosta fabrică Toyota.

Toyota este unul dintre numeroșii producători auto străini care au părăsit piața rusă de la invazie, pe care Rusia o numește „operațiune militară specială”.

Exodul a lăsat un gol pe care producătorii chinezi s-au grăbit să îl umple, preluând rapid mai mult de jumătate din cota de piață și expunând capacitatea limitată de producție internă a Rusiei.

Întreprinderile sud-coreene s-au numărat printre cei mai mari furnizori ai Aurus, inclusiv producătorul de echipamente industriale Kyungki Industrial Co, producătorul de piese de caroserie BYT CO LTD și furnizorul de baterii Enertech International Inc.

Producătorul italian de piese din plastic Industrie Ilpea Spa și compania Rain Electronics din Hong Kong au furnizat, de asemenea, bunuri.

Kyungki Industrial Co a declarat luni pentru Reuters că nu a mai semnat niciun contract cu Aurus sau cu furnizori ruși din 2021 și că nu a mai participat la niciun alt proiect în Rusia din 2022.

Un reprezentant al societății a declarat anterior pentru Reuters că societatea continuă să furnizeze Aurus și nu este preocupată de eventualele sancțiuni. Reprezentantul a trimis ulterior Reuters la declarația de luni.

Rain Electronics nu a putut fi contactată pentru comentarii. Atunci când un corespondent Reuters a vizitat adresa listată pe internet ca fiind biroul companiei din Hong Kong, nu a existat nicio urmă de Rain Electronics la etajul listat online sau în clădirea de birouri.

BYT CO LTD, Enertech International și Industrie Ilpea Spa nu au răspuns solicitărilor Reuters de comentarii.

INTERVIURILE HotNews.ro