Sari direct la conținut

FOTO Cum arata statiunea Mamaia in 2016. Detaliile care conteaza

HotNews.ro
Pasarela Mamaia, Foto: info sud est
Pasarela Mamaia, Foto: info sud est

Carele alegorice de pe vremea lui Mazare au disparut, la fel, cafenelele insalubre de pe pasarela de promenada, este ceva mai multa curatenie, dar peisajul dezolant al statiunii este dat de constuctiile abandonate, hotelurile de pe plaja si de faptul ca spatiile verzi nu mai sunt irigate. Plajele s-au extins, carosabilul s-a largit, s-a construit o noua parcare gigant, dar masinile parcate de-a lungul aleii principale sunt tot prea multe. Cam acestea sunt cateva din problemele de ordin administrativ identificate intr-o analizainfo-sud-est.rorealizata in parteneriat cu HotNews.ro.

  • HotNews.ro in parteneriat cu  info-sud-est.ro realizeaza o serie de analize din perspectiva administrativa a principalelor statiuni de pe litoralul romanesc. Ce au facut si ce restante au administratiile locale in statiuni? Mare parte din rezolvarea unor probleme tine de gradul de implicare al primariilor, de capacitatea lor de a atrage investitii noi si de a dezvolta proiecte. Hotelurile si plajele care arata prost sunt asa si din cauza ca institutiile locale de control nu-si fac treaba. Prima statiune analizata cu plusuri si minusuri fata de anii trecuti este Mamaia. Cum arata asadar una din cele mai populare statiuni ale litoralului romanesc in 2016?

In perioada 2013-2014, in statiunea Mamaia au fost efectuate lucrari de modernizare si reamenajare a promenadei turistice in valoare de peste 10 milioane de euro, in cadrul unui proiect finantat cu fonduri nerambursabile prin Programul Operational Regional. Proiectul, care a imbunatatit imaginea si infrastructura din statiune, a lasat in urma si o serie de aspecte negative.

Spatiile verzi reprezinta unul dintre marile minusuri alestatiunii Mamaia. Latirea carosabilului (una dintre prevederile proiectului de modernizare a statiunii) a insemnat eliminarea spatiilor verzi paralele cu aleea care traverseaza Mamaia. Pe de alta parte, spatiile verzi ramase au fost complet abandonate de autoritatile locale. Balariile uscate si crescute peste masura au inghitit zonele in care turistii ar fi trebuit sa se bucure de spatiile generoase de verdeata.

Decebal Fagadau, primarul Constantei, sustine ca administratia locala nu mai poate iriga spatiile verzi din statiune intrucat agentii economici au cerut eliminarea taxei de irigare pe care o plateau primariei: „Doar o treime din spatiile verzi mai apartine municipalitatii, iar noi nu mai incasam taxa pentru irigarea spatiilor verzi, la cererea agentilor economici. Pot sa va spun, insa, ca suntem in procedura de achizitie pentru proiectul de intocmire a registrului de spatii verzi care inseamna masurarea si incadastrarea acestora, dar si inventarierea arbustilor si arborilor, proiect in urma caruia spatiul verde din Constanta si Mamaia va fi transpus intr-o interfata ce va putea fi accesata de orice constantean sau turist”.

In ce priveste infrastructura, comparativ cu anii precedenti, pare ca, din anumite puncte de vedere, lucrurile s-au imbunatatit. Proiectul de reabilitare al statiunii a adus un aer nou in Mamaia datorita mobilierului urban, aleilor si pavajului noi. Insa neglijenta si lipsa bunului simt isi lasa amprenta adeseori la sfarsitul zilei, atunci cand promenada si mobilierul urban par ca nu au fost spalate niciodata.

In aprilie 2016, Primaria Constanta inaugura o parcare-gigant, de 7 etaje si 420 de locuri, construita in zona Cazino printr-un proiect european in valoare de peste 3 milioane de euro. Cu toate acestea insa, locurile de parcare constituie, in continuare, o problema majora in statiunea Mamaia. Trotuarele prea inguste pentru fluxul de turisti, biciclistii si masinile strecurandu-se printre palcurile de pietoni, carosabilul flancat de masinile parcate pe ambele parti si constructiile haotice lasa impresia unei statiuni sufocate si dezordonate.

Cu privire la numarul prea mare de masini parcate de-a lungul aleii principale, primarul Constantei a declarat ca administratia locala are in vedere decongestionarea traficului din statiune prin construirea altor doua parcari similare celei inaugurate in luna aprilie: „Avem in vedere o solutie combinata pentru problema traficului. Pe de-o parte, urmarim eficientizarea si cresterea calitatii transportului public, iar apoi trebuie stiut ca orice constructie noua va fi obligata sa aiba cel putin atatea locuri de parcare cate va genera”.

Din alt punct de vedere, constructiile nefinalizate si care au fost abandonate de investitori (unele dintre acestea de peste 5 ani) accentueaza si mai mult imaginea dezolanta a promenadei din Mamaia. Mai multe imobile ce se voiau a fi hoteluri sau centre comerciale au fost lasate de izbeliste chiar in centrul statiunii, fie din motive financiare, fie din cauza problemelor penale ale patronilor. Acum, scheletele uriase din ciment si fier fac parte din privelistea turistilor de la terasele din Mamaia.

Primarul Decebal Fagadau sustine ca singura masura pe care o poate lua administratia in privinta investitorilor care si-au abandonat constructiile nefinalizate este amendarea repetata a acestora: „Noi deja i-am notificat pe toti cei aflati in aceasta situatie, iar acum asteptam sa treaca termenul legal in care pot raspunde sesizarilor noastre sau pot remedia problemele semnalate. Ulterior, vor fi propusi pentru cresterea impozitului cu pana la 500% conform legii. Daca nici atunci nu se vor conforma, nu ne ramane decat sa ii amendam pana cand vor remedia situatia”.

Pe cealalta parte a aleii, privelistea marii este obstructionata in proportie covarsitoare de cladirile construite pe plaja. Mastodontii de diferte culori, marimi si stiluri arhitecturale sunt infipti in nisip prin fundatii construite cu avize eliberate pe vremea lui Radu Mazare. Actualul primar considera ca una dintre masurile prin care efectul vizual poate fi estompat este extinderea plajelor in cadrul unui proiect similar celui finalizat recent si care a vizat plajele din sudul Constantei inclusiv partea sudica a statiunii Mamaia. Intrebat fiind daca Primaria Constanta va mai emite autorizatii de construire, pe plaja, pentru cladiri, hoteluri sau restaurante, Fagadau a raspuns categoric: „Nu! Primaria nu va mai autoriza constructiile pe plaja”.

Insa cea mai mare rusine pe obrazul autoritatilor locale este ruinarea complexului din zona Perla. Acesta a fost inaugurat in urma cu jumatate de secol si a fost unul dintre cele mai elegante centre culturale si comerciale din Romania. Complexul este compus din Teatrul de Vara, Galeriile de Arta si spatiile generoase ale unui centru comercial.

In Teatrul de Vara si Galeriile de Arta, peisajul este rupt de realitatea unei statiuni cu pretentii: fecale, resturi menajere, zeci de metri de hartie igienica folosita, peturi de bere, bucati de plafon cazut din cauza degradarii cladirii, geamuri sparte, scaune rupte, mucegai, rugina si un miros insuportabil.

In anul 2015, Teatrul de Vara a fost mutat din subordinea Consiliului Judetean in subordinea Primariei Constanta, iar in protocolul de predare-primire era mentionata o clauza conform careia Consiliul Local Municipal Constanta se obliga sa inceapa reabilitarea imobilului pana la 1 noiembrie 2015: „Pentru astfel de investitii, prioritatea primariei este accesarea fondurilor structurale, nu cheltuirea fondurilor din bugetul local. Din pacate, atunci cand Teatrul de Vara a ajuns in subordinea primariei, nu erau lansate ghidurile si nu stiam daca exista fonduri europene pe care sa le putem accesa pentru reabilitarea teatrului. Imediat ce vom identifica o sursa de finantare, fie Primaria, fie Consiliul Judetean, vor depune un proiect pentru reconstruirea unui obiectiv socio-cultural. Galeriile de Arta se afla in aceeasi situatie si fac parte din acelasi complex. Aceste doua pete negre ale statiunii Mamaia trebuie sa se prezinte la un nivel macar decent, in cazul in care nu vor putea sa-si regaseasca stralucirea de altadata”.

In pofida tuturor acestor aspecte, statiunea Mamaia arata, in linii generale, mai curata si mai ingrijita decat in anii precedenti. Promenada, aleea principala si strazile de acces sunt degajate de gunoaie, iar statiunea este spalata saptamanal si maturata de cateva ori pe zi.

Prin comparatie cu anii precedenti, statiunea inregistreaza si cateva schimbari pozitive notabile. Unul dintre plusuri este acela ca nu au mai fost eliberate autorizatii de functionare pentru cafenelele insalubre de pe pasarela care nu beneficiau de apa curenta, toalete si nu intruneau normele impuse de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta sau Directia de Sanatate Publica. Mai mult decat atat, acestea ocupau jumatate din spatiul de promenada.

Un alt aspect pozitiv este colaborarea dintre Primaria Constanta, Inspectoratul de Politie Judetean si Jandarmeria Constanta, stabilita incepand cu sezonul 2016. Cele trei institutii trimit periodic patrule in statiunea Mamaia pentru eradicarea comertului ambulant. Programul se numeste Planul Comun de Actiune si vizeaza degajarea statiunii de vanzatorii ambulanti de porumb fiert, piatra ponce si articole de plaja si de artizanat.

Alte doua schimbari din Mamaia sunt amenajarea placutelor informative pe monumentele istorice din statiune si extinderea plajelor datorita unui proiect european implementat de Administratia Bazinala de Apa Dobrogea Litoral si executat de firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV.

Insa cea mai mare schimbare din Mamaia in sezonul 2016 este lipsa carelor alegorice. Incepand cu anul 2013, cluburile din statiunea Mamaia erau obligate, printr-o hotarare de Consiliu Local, sa isi amenajeze care alegorice care defilau in fiecare weekend estival. Evenimentele se derulau in cadrul unor parade al caror protagonist era fostul primar Radu Mazare care interpreta diverse personaje istorice sau mitice.

Departe de ideea de a se asocia cu genul de distractie impus de fostul primar, actuala conducere a administratiei locale a organizat Festivalul Carusel Cooltural care, in fiecare weekend, aduce in statiune concerte rock, folk, jazz, blues, piese de teatru in aer liber, artisti renumiti etc. Altfel spus, pe scena unde era organizat festivalul de moda difuzat de Fashion Tv, urca acum actori precum Horatiu Malaele, Ion Caramitru, Maia Morgenstern sau artisti precum stefan Banica Jr., Tudor Chirila, Florin Chilian si Corneliu Stroe.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro