Sari direct la conținut

FOTO O creație de artă stradală a artistului Clemens Behr, comandată de Primăria Iași, stârnește controverse / Mihai Chirica: Opera lui Picasso nu se vinde la kilogram

HotNews.ro
Monument controversat in Iasi, Foto: Primaria Iasi
Monument controversat in Iasi, Foto: Primaria Iasi

O creație de artă stradală a artistului german Clemens Behr, comandată de Primăria Iași și expusă temporar pe pietonalul Ștefan cel Mare, a stârnit mai multe controverse în spațiul public. Deși monumentul este apreciat de Uniunea Artiștilor Plastici, unii cetățeni sunt revoltați de felul cum arată creația și o compară cu ”acoperiș căzut după furtună” sau un ”morman de fiare” etc. Cetățenii sunt nemulțumiți și de faptul că Primăria va plăti 16.000 pentru acest obiect.

Primarul Iașiului, Mihai Chirica, spune că lucrarea încă nu a fost plătită, iar prețul final încă nu a fost stabilit, 16.000 de euro fiind valoarea maximă. Referitor la aspect, edilul spune că la început nici Picasso nu a fost înțeles.

”Opera lui Picasso nu se vinde la kilogram, turnul Eiffel nu se vinde cu cântarul, alte monumente de artă contemporană modernistă la timpul lor nu se se vând printr-o evaluare cantitativă ci calitativă. Judecata mea pentru acel domn Behr nu poate fi nici măcar obiectivă pentru că eu nu sunt un artist plastic recunoscut sau un critic de artă. Aștept să văd punctul de vedere al criticilor recunoscuți care sunt oarecum specializați pe acel domeniu. Totuși acest artist, uitându-mă și eu pe net, fără să fiu un specialist în domeniu, el este recunoscut la nivel mondial ca un artist plastic aparte. Deocamdată lucrarea nu a costat nimic, dar avem un buget maxim propus de 71.400 lei pentru a face un monument de artă contemporană, pornind de la prețurile medii din Europa”, a declarat MIhai Chirica, primarul orașului Iași, pentru HotNews.ro.

Întrebat cum a ajuns Primăria să comande această lucrare, Chirica spune că s-a făcut o analiză a site-urilor de specialitate pe artiștii contemporani care au mai expus undeva și care nu sunt extrem de scumpi și inabordabili. ”Acest domn a căzut în această secvență expunând la New York, Berlin, Bienale, Trienale și care a avut diverse opere expuse. Faptul că a atras atenția este un lucru bun, înseamnă că și-a atins scopul”, a mai spus primarul.

Monumentul este expus temporar pe bulevardul Ștefan cel Mare, în cadrul Festivalului Internațional al Educației #FIE 2018. Primarul Mihai Chirica spune că va fi mutat.

”Creația va ajunge într-un loc strabilit de Uniunea Artiștilor pPlatici. Noi am vrea să o amplasăm în zona Universități de Artă, unde avem și un Centru de artă contemporană, finanțat din fonduri europene, dar îî lăsăm pe ei să dezbată”, a spus acesta.

Artistul plastic Felix Aftene, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România – filiala Iași, apreciază lucrarea:

„Clemens Behr, născut în 1985 în Koblenz, Germania, este absolvent al Școlii de Grafic Design, Dortmund, Germania în 2010, al Facultații de Belle Arte din Barcelona în 2009, și în 2016 a Universității de Artă din Berlin. Artistul lucrează în Berlin și a expus în galerii, dar și în spații publice, în toate marile orașe ale Europei dar și pe celelalte continente precum Australia, America de Nord, America de Sud, Asia. Lucrările lui se pot înscrie în ceea ce numim artă ansamblaj sau artă stradală. Sunt instalații create din material ignobile, materiale pe care le folosesc constructorii în lucrările lor (tablă, lemn, beton, mochetă, pânză, neoane). Artistul, grafician la bază, creează din aceste materiale un obiect ce dialoghează cu spațiul în care este expus. Poate fi în armonie cu spațiul architectural, de asemeni pot fi disonanțe, așa cum susține și critica de specialitate din materialul atașat. În cazul lucrării de la Iași, clădirea pe care a ales-o artistul ca și fundal este Casa Cărții, un spațiu arhitectural postcomunist. Pentru spațiul cultural ieșean, vizita unor astfel de artiști tineri, ce se exprimă în spațiul public, este foarte benefică și educativă, pentru public, dar și pentru schimbul de idei cu artiștii școlii ieșene, având în vedere lipsa unui muzeu de artă contemporană în Iași. Orașul este viu, el trăiește odată cu locuitorii sai, se transformă în pas cu tendințele epocii fără însă să își piardă identitatea proprie. (…) Într-o altă ordine de idei, o sculptură de calitate, reprezentativă pentru opera unui autor, fie că aceasta e figurativă sau nu, are capacitatea să educe publicul. Chiar și atunci când pentru început lucrarea va stârni comentarii critice, o astfel de sculptură va deveni un punct de reper mai puternic decât o statuie banală”.

Ce spun cetățenii

”Iertați-mi ignoranța și lipsa bunului gust, dar inițial am crezut că a avut loc o furtună care a dat jos acoperișurile caselor din zona”, a scris un cetățean pe pagină de Facebook a Primăriei Iași.

” Mă simt UMILIT! Să plătiți din banii cetățenilor 16000 euro (așa cum se vehiculează) pentru așa ceva? În condițiile în care sunt în oraș creșe, grădinițe sau școli care ar fi putut beneficia de o parte din acești bani pentru a susține reparațiile și modernizările de care au nevoie… Pe ei, copiii, viitorul acestei țări, i-ar fi încântat mai tare să vadă că au un toalete noi, curate sau un acoperiș care să prezinte siguranță”, scrie un alt cetățean.

”Am trecut azi pe lângă ea. Am crezut că sunt resturi de la dezasamblarea unei scene stradale în mare grabă. Pesemne autorul este bântuit de niște demoni și traume severe, altfel nu îmi pot imagina de ce ar concepe așa o “bijuterie”. Iar cei din Primărie care au plătit pt ea și au plantat-o acolo sunt niște idioți”, scrie un alt cetățean.

”O mizerie , 5 bare de cornier și 10 coli de tabla maxim 600 lei le cumpărai de la Dedeman încă 400 de lei de sudat maxim 10 milioane, cum de acostat 160 milioane , mizeria asta, nu știu, parcă e un acoperiș căzut după furtună”, spune alt cetățean.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro