FOTOGALERIE Cum a "decorat" Primaria Bucuresti o parcare cu marmura alba si granit si de ce pentru asfaltarea unei strazi e nevoie de mai mult de un an
Lucrarile de intretinere a strazilor CA Rosetti si Maria Rosetti au inceput la sfarsitul anului 2011 si ar fi trebuit terminate in toamna anului trecut. Suntem in februarie 2013, iar lucrarea este departe de a fi gata. Mai mult, o bucata din strada a ramas decopertata pe timpul iernii, zona fiind un cosmar pentru soferi. Concomitent cu lucrarile de intretinere au fost demarate si lucrari de modernizare a trotuarelor, lucrari care au culmitat cu pavarea cu marmura alba si granit a trei spatii publice de pe cele doua strazi, printre care si o zona din parcarea de pe CA Rosetti colt cu str. Calderon. Pe langa pavajul de lux au fost plantati pe o suprafata de cateva sute de metri 350 de stalpisori din piatra naturala al caror pret variaza intre 100 si 200 de euro / bucata. Intrebata cat costa lucrarea, municipalitatea sustine ca nu stie, pretul urmand sa fie calculat la finalul lucrarii.
Lucrarile de intretinere a strazii CA Rosetti si Maria Rosetti au inceput la sfarsitul anului 2011, iar cele de amenajare a trotuarelor la inceputul anului 2012, potrivit unui raspuns trimis la solicitarea HotNews.ro de catre Administratia Strazilor, institutie in subordinea Primariei Capitalei. In realitate insa, intai a inceput amenajarea spatiilor publice, mai exact piateta de la intersectia str. Nicolae Filipescu, parcarea de la intersectia str. CA Rosetti cu Calderon si Piata IL Caragiale. Perioadele in care s-a lucrat au fost alternate cu perioade mari in care nu se facea nimic.
Cum arata in prezent parcarea decorata cu marmura de la intersectia str. Calderon cu Maria Rosetti
In primavara anului 2012 muncitorii au adus pachetele de piatra cubica in Piata IL Caragiale, dupa ce au stat cateva saptamani acolo au fost mutate la celalat capat al strazii Rosetti si a inceput pavarea piatetei de la intersectia str. Nicolae Filipescu. Aici a fost pusa piatra cubica si aproximativ 80 de stalpisori din granit care intre timp au inceput sa fie daramati de masini. In paralel au inceput lucrarile si la parcarea de la intersectia cu str. Calederon si la Piata IL Caragiale.
Cum arata in vara anului 2012 parcarea de la intersectia str. Maria Rosetti cu Calderon
In Piata Ion Luca Caragiale(unde este amplasata si statuia scriitorului) s-au ingustat trotuarele, s-au pavat cu piatra cubica, s-au pus 150 de stalpisori si s-a marit numarul de locuri de parcare, cele existente fiind insufuiciente pentru cladirea de birouri imensa care s-a construit in zona. Spatiul central, in care vara dorm oamenii strazii, a fost pavat cu marmura alba. O data cu venirea ploilor, marmura alba s-a inegrit, iar trotuarele pavate cu piatra cubica au fost sparte de lucrarile edilitare. Fiindca lucrarea nu a fost terminata, intre bordurile de delimitare a parcarii s-au strans gunoaie. Masinile parcheaza in continuare pe trotuar printre stalpisorii din piatra.
Cum arata piata Ion Luca Caragiale, pavata cu marmura alba
Si in spatiul care delimiteaza parcarea de la interesectia cu str. Calderon, care ar putea trece drept trotuar daca ar avea dimensiunile necesare, a fost pusa marmura alba, andezit si granit. Pe alocuri, geometria parcarii nici macar nu lasa loc pietonilor sa treaca desi, inainte de modernizare acolo era trotuar. Si aici au fost pusi stalpisori din abundenta, circa 110. Nici aceasta lucrare nu a fost terminata ramanad bucati mari nepavate.
Stalpisorii pusi pe marginea trotuarelor au inceput sa cada
Cu exceptia celor trei mici spatii publice (cateva sute de metri patrati fiecare), pavate cu marmura si granit, pe restul strazii trotuarele arata ca dupa bombardament.
Asfaltarea carosabilului a inceput in toamna anului 2012. A fost refacuta bucata cuprinsa intre bd. Magheru si str. IL Caragiale. Portiunea cuprinsa intre str. IL Caragiale si Sfantul Spiridon a fost decopertata, insa a venit vremea rea si a ramas asa din noiembrie pana in prezent, fiind un cosmar pentru soferii care trec prin zona. La inceputul lunii februarie, cativa municitori de la Administratia Strazilor au venit sa a arunce pe drum umplutura pentru a mai usura viata celor care trec pe acolo. La intersectia cu bd. Magheru, asfaltul proaspat turnat a fost spart de o lucrare edilitara. In loc sa asfalteze la loc, muncitorii au astupat gaura cu piatra cubica.
Imediat dupa asfaltare, str. CA Rosetti a fost sparta pentru o lucrare edilitara
Mentionam ca in dreptul niciuneia dintre lucrari nu a fost pus panou de santier unde sa scrie ce lucri se executa, cine este constructorul, proiectantul si cat dureaza executarea lucrarii, desi legea prevede acest lucru.
In urma unei solicitari de informatii trimise catre Administratia Strazilor am aflat ca lucrarea se executa in baza unui dintre contractele de intretinere anuala a strazilor incheiat de institutie in 2011, in valoare de circa 350 milioane de euro.
„Lucrarile de intretinere presupun repararea neconformitatilor aparute in carosabil si trotuar dar si inlocuirea bordurilor deteriorate (ciobite sau sparte). Lucrarile de modernizare se refera la pavarea
trotuarelor cu piatra naturala, granit, amplasare de bancute pentru odihna, rastele pentru biciclete, cosuri de gunoi, plantare copaci, plantare flori in jardinière”, se arata in raspunsul trimis de Administratia Strazilor. Constructorul este asocierea de firme Delta&Eci, iar proiectant asocierea Drum Proiect&Global Service Proiect. Referitor la costuri, Administratia Strazilor spune ca nu stie cat a costat aceasta lucrare, pretul fiind calculat la final: „Cele doua tipuri de lucrari sunt executate in baza unor contracte subsecvente la Acorduri-cadru, preturile unitare licitate, cu manopera si transport fiind calculate la finalul lucrarii”.
Cat despre panourile de santier, institutia sustine ca au fost puse, dar furate.
Pe site-urile de specialitate un stalpisor din piatra naturala costa intre 100 si 200 de euro, iar o placa de marmura alba buciardata cu latimea de 10 cm costa circa 100 lei. Reamintim ca Primaria Capitalei nu a respectat proiectul de amenajare a Pietei Universitatii, ales in urma unui concurs, pe motiv ca era prea scump, iar in mijlocul pietei, in zona statuilor a fost turnata o fasie de beton alb.
Ce spun arhitectii despre amenajarea spatiilor publice de pe str. CA si Maria Rosetti
Serban Sturdza, arhitect: „In patiul public de la intersectia str. Rosetti cu Calderon circulatia pietonului nu este asigurata, trotuarul neavand o latime normala. Este iesit complet din normele de securitate. La pavaj s-au folosit patru feluri de materiale: granit, andezit si marmura, iar bolarzii sunt din piatra de Baschioi sau Vratza. Sunt bani aruncati pe fereastra dar securitatea pietonului este nula. Urmariti felul cum traverseaza acest spatiu mamele cu copiii care vin de la scoala din zona si asteptati-va la accidente”.
Dan Marin, arhitect: „Tronsonul din str. C A Rosetti cuprins intre str. G-ral Praporgescu si str. J.-L. Calderon era un spatiu fara forma, cotropit de asfalt si de masini parcate haotic; in termenii unei juste reorganizari a parcajelor (desi, in mod ideal, prezenta masinilor ar fi trebuit restrictionata) si ai ameliorarii calitatii spatiului public (plantatie, mobilier urban), o interventie era deci necesara. Rezultatul este insa o aberatie: nici urma de rationalitate, dimpotriva, o aglomerare fara sens de directii diagonale, de forme si de materiale. Un exercitiu de un total neprofesionalism, facut – probabil cu un buget generos, daca ne uitam la cat granitsi marmura s-a folosit – in dispretul interesului public si al imaginii orasului”.
Marius Calin, arhitect: „Realizarea acestor spatii imi lasa impresia ca intre proiectul de arhitectura si executie s-a interpus un vid de cunoastrere tehnica tacit perpetuat, lucrarea fiind executata de mesteri. Selectia de materiale este problematica – mai ales acea marmura alba care celebreaza eternul Bucurestean de la “portile Orientului” (unde totul e posibil – Mateiu Caragiale). Astfel noaptea – cand toate pisicile sunt negre, albul olimpian al pavajului devine un chiaroscuro neasteptat… Nicio constructie nu “traieste” singura – impunand un program de intretinere consecvent si in cazul de fata costisitor”.