Sari direct la conținut

FOTOGALERIE ​Proiect urban inedit: Gara de Nord din Bucuresti – mutata cu 1,3 km, in locul ei s-ar construi un cartier cu mall, cladiri de birouri si un eco-cartier

HotNews.ro
CEP - Proiect Gara de Nord (5), Foto: Hotnews
CEP - Proiect Gara de Nord (5), Foto: Hotnews

Centrul de Excelenta in Urbanism „Ion Mincu” (CEP), o organizatie privata non-profit, a realizat un proiect de regenerare a Garii de Nord din Bucuresti si a zonei adiacente. Proiectul propune practic mutarea Garii de Nord la o distanta de circa 1.3 km, la nord de Podul Grant, iar aceasta ar urma sa fie legata printr-un tren de mare viteza de actuala gara.

  • Ce parere aveti: vi se pare mai oportun ca Gara de Nord sa ramana in centrul orasului sau sa fie mutata la periferie?

Pe spatiul eliberat de sinele de tren, dar si pe terenurile din jur, intre cele doua gari, proiectul propune construirea unui mall, cladiri de birouri, un centru de afaceri, cladiri administrative si sali de conferinte, un eco-cartier si dotari comerciale, culturale si de agrement.

Potrivit initiatorilor, proiectul poate fi finalizat in minimum 10 ani si presupune o dezvoltare urbana cu o valoare de piata finala de aproximativ 2.4 miliarde de Euro.

Descarca de aici proiectul integral. (.pdf, ~14MB)

FOTOGALERIE – Proiect regenerare Gara de Nord/ Foto: CEP

Ce propune proiectul?

„Proiectul presupune amenajarea unei eurogari cu doua terminale. Gara principala (Terminalul A) se propune a fi mutata la o distanta de circa 1.3 km, la nord de Podul Grant. Ea ar fi legata de mijloacele de transport in comun de pe Calea Grivitei si s-ar construi simultan cu un mall adiacent. Intregul ansamblu ar fi legat de Gara de Nord actuala (Terminalul B) printr-o spina urbana densa, cu cladiri de birouri, centru de afaceri, cladiri administrative si sali de conferinte, un eco-cartier si dotari comerciale, culturale si de agrement. Solutia propune o legatura rapida de tip monorail (ca la aeroporturi) intre cele doua terminale. Conectivitatea cu orasul prin metrou, tramvaie, autobuze, troleibuze si taxiuri este realizata de-a lungul a doua cai adiacente zonei de regenerare urbana: Calea Grivitei si Bd. Dinicu Golescu. Suprafata desfasurata totala care poate fi construita pe cele 48 hectare se apropie de 1.5 milioane de metri patrati, iar valoarea de piata finala a intregii dezvoltari urbane se ridica la aproximativ 2.4 miliarde de euro”, se arata intr-un comunicat de presa emis de initatorii proiectului.

documente

Brosura proiect

(8 Sept 2016) PDF, 14MB

Proiectul a incepul cu un studiu de fezabilitate realizat inca din 2014 care propunea coborarea liniilor de cale ferata si crearea unui spatiu care sa devina o esplanada verde. Partea dintre gara si pasajul Basarab urma sa devina un centru de afaceri, iar in zonele de triaje a fost prevazuta constructia a doua eco-cartiere. In 2016, proiectul a fost remodelat si eficientizat, astfel incat s-a ajuns la aceasta solutie tehnica.

CEP propune realizarea proiectului intr-un parteneriat public-privat in doua etape de dezvoltare. In aceasta formula investitia ar putea incepe sa fie amortizata inca din cel de-al treilea an de functionare a zonei de mall si birouri.

„Acest studiu de fezabilitate realizat de catre CEP este doar primul pas pentru modernizarea zonei Garii de nord, pentru implementarea proiectului fiind nevoie de deschiderea dialogului dintre administratia centrala (Ministerul Transporturilor si Compania CFR) si Primaria Municipiului Bucuresti, mai spun initiatorii proiectului.

Obiectivele proiectului sunt:

– construirea unei eurogari moderne ca nod de transport multi-modal cu trafic feroviar international, national si regional (de naveta) si cu un tren de mare viteza;

– repararea tesutului urban sectionat de liniile de cale ferata si triajele care pornesc din Gara de Nord;

– realizarea unor traversari auto si nemotorizate est-vest, care sa lege cele doua zone ale capitalei despartite de calea ferata;

– asigurarea conectivitatii cu orasul prin metrou, tram-tren, tramvai, autobuz, troleibuz si taxiuri;

– atragerea de investitii in Capitala si transformarea zonei intr-un motor al dezvoltarii economice si sociale;

– recuperarea si utilizarea la valoare maxima imobiliara a spatiilor in prezent ocupate de linii si instalatii feroviare;

– regenerarea urbana a zonei Gara de nord pe principiile de oras inteligent, creativ si verde.

CEP este o organizatie non-profit ce se alatura planurilor de studii internationale si cercetare ale Universitatii de Arhitectura „Ion Mincu”. Centrul este sustinut prin donatii, proiecte specifice si taxele aferente programei de studiu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro