Furtul secolului: Povestea tablourilor arse și cum a apărut un Picasso la Tulcea după 6 ani
Picasso, Matisse, Gauguin, Monet. Șapte tablouri valoroase au fost furate din muzeul Kunsthal din Rotterdam, în octombrie 2012. Despre ele s-a crezut până azi că au ars într-o sobă din Tulcea. Și totuși, la 6 ani de la furt, un tablou, valorând 800.000 de euro, apare odată cu prima zăpadă sub un copac, scrie Mediafax.
- Planul hoților și spargerea de 2 minute și 48 de secunde
Era noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, când alarma dată la muzeul Kunsthal din Rotterdam avea să anunțe furtul secolului. Șapte lucrări de valoare au dispărut în acea noapte, în mai puțin de trei minute. Mai târziu, anchetatorii aveau să afle că românii Radu Dogaru și Adrian Procop, ajutați de Eugen Darie, au reușit să intre în muzeu și să fugă cu lucrările în acuarelă și ulei.
Lucrările furate: Tete d´Arlequin” de Pablo Picasso, „La Liseuse en Blanc et Jaune” de Henri Matisse, „Waterloo Bridge” şi „Charing Cross Bridge” de Claude Monet, „Femme devant une fenêtre ouverte, dite la fiancée” de Paul Gauguin, „Autoportrait” de Meyer de Haan şi „Woman with Eyes Closed” de Lucian Freud.
- Dar cum a început totul…
Radu Dogaru s-a mutat din Carcaliu, județul Tulcea, în Rotterdam, în cursul anului 2012. Locuia împreună cu iubita sa, Natalia Timofti (“Natașa”).
La începutul lunii octombrie, din afișele de la muzeu a aflat că urmează să aibă loc o expoziție cu tablouri foarte valoroase. Așa că a făcut mai multe vizite, ca în filme, calculând distanța până la parcare, distanțele din interior, a observat măsurile de securitate și a verificat ieșirile. Nu era singur, alături de el mergea Eugen Darie, Adrian Procop, Andreea Georgiana. Mai mult, pentru a avea un control asupra a ceea ce se petrece în zonă, Dogaru mergea periodic seara, sub pretextul unor alergări.
Radu Dogaru și Adrian Procop au reușit să intre, în noaptea de 15 spre 16 octombrie, în muzeul Kunsthal din Rotterdam forțând o ușă de urgență. Au stat în muzeu, în total, 2 minute și 48 de secunde (au intrat la ora 3.22 noaptea). La ieșire îi aștepta Eugen Darie. În declarația data mai târziu în dosar, Darie povestește cum i-a văzut pe cei doi venind în grabă spre mașina parcată în apropiere. Cărau o geantă mare, de culoare închisă și fiecare ținea de o toartă. Ajunși la mașină au pus geanta în portbagaj și s-au urcat pe bancheta din spate.
În ziua de 16 octombrie, Dogaru Radu și Eugen Darie au plecat în Belgia, unde au dat la casat mașina Peugeot 306 cu care au cărat tablourile. Între timp, lucrările de milioane de euro au rămas în posesia lui Adrian Procop.
Darie a povestit, la audieri, că a văzut la tv cât de discutat este subiectul furtului de la muzeu, s-a speriat și a decis să plece, împreună cu iubita sa, Andreea Damaschin, din Olanda. A luat cu el și tablourile, iar pentru a le aduce în România le-a scos, împreună cu complicii, din rame și le-a pus în huse de perne. Deasupra pernelor au mai pus geamantane și un coș de rufe. Așa au trecut cu un Ford Mondeo, înmatriculat în Bulgaria, granița pe la Nădlac, în 19 octombrie 2012. Nimeni nu s-a fi gândit că în acea mașină sunt picturi în valoare de 18 milioane de euro.
„Am condus non-stop – făcând pauze foarte scurte – Olanda-România. (…) Am intrat în România prin vama Nădlac în noaptea de 18/19 octombrie 2012 şi îmi amintesc că am înnoptat la o pensiune în apropiere de Arad”, a declarat Eugen Darie în faţa anchetatorilor.
La începutul lunii noiembrie 2012, două dintre tablouri sunt duse în București pentru a-și găsi un cumpărător. Celelalte se aflau în geanta lăsată la Marcu Marfa, mătușa lui Radu Dogaru, în localitatea Carcaliu, jud. Tulcea. Aceasta a declarat, la audieri, că a întrebat ce se află în geantă, dar i s-a spus că sunt “niște lucruri și să le pun pe raftul de haine”.
Mai târziu, Olga Dogaru, mama lui Radu, a mers la sora sa acasă, a scos trei tablouri și le-a întins pe jos pentru a le face poze, se arată în rechizitoriu. Încercau să găsească cât mai repede cumpărători și se pare că ar fi vrut să ajungă la Gigi Becali cu ele. Manechinul Petre Condrat a avut și el un rol, fiind contactat pentru a intermedia vânzarea.
În raportul Poliției locale din Olanda se arăta: “În această dimineaţă, în jurul orelor 04:15, cartierul nostru general a fost anunţat de către agenţii de pază ai companiei Trigion că la Kunsthal a avut loc o spargere. La scurt timp domnul Jan Moerer, şef producţie, a constatat la faţa locului că din sala 1, situată spre parc, au fost sustrase din colecţia Fundaţiei Triton şapte opere de artă. Vă prezentăm o listă cu lucrările. Această listă indică valoarea asigurată a fiecărei lucrări. Valoarea totală a acestor picturi este de 17.100.000 EUR. Aceasta este valoarea asigurată. Este foarte posibil ca valoarea de piaţă să fie mult mai mare”.
- Tablourile, îngropate în cimitir și apoi arse
Procurorii au reușit să ajungă la hoții de tablouri la două luni după ce aceștia au ajuns în țară. Încercau să vândă tablourile și așa au data de urma lor. Trei dintre suspecţi – Mihai Alexandru Bitu, Eugen Darie şi Radu Dogaru – au fost reţinuţi de procurorii DIICOT, iar în 21 ianuarie 2013, magistraţii Judecătoriei Sectorului 5 au dispus arestarea lor preventivă pentru 29 de zile.
Afară, mama lui Radu încerca să șteargă urmele.
„În jurul datei de 20-22 ianuarie 2013, ne-am deplasat pe seară, amândouă (n.r. împreună cu Natașa) cu maşina mea, de la domiciliul sorei mele Marcu Marfa. Aceasta mi-a dat geamantanul în care erau tablourile, cu aceeaşi ocazie luând de aici şi armele de vânătoare ale fiului meu. Împreună cu Nataşa, ne-am deplasat la locuinţa acesteia şi am îngropat geamantanul în curtea casei de vis-a-vis de casa Nataşei, cunoscând că această casă este părăsită”, se arată în declaraţia Olgăi Dogaru, consemnată în rechizitoriu.
Pentru că două dintre tablouri nu intrau foarte bine într-un geamantan, Olga Dogaru a spart geamurile şi le-a aruncat în toaleta din curtea casei părăsite, după care a pus operele de artă în geamantan şi le-a îngropat.
Ulterior, în jurul datei de 24 ianuarie, Olga Dogaru a rugat-o pe Natalia Timofei să mute din nou operele de artă în cimitirul de peste stradă de locuinţa sa. „În aceeaşi seară, eu cu Nataşa am împachetat fiecare tablou în câte o pungă de plastic, apoi trei tablouri le-am pus într-un sac de plastic, pe care l-am închis şi patru tablouri într-un alt sac, rezultând astfel două colete. Aceste două colete conţinând cele 7 tablouri le-am pus împreună într-un alt sac. Am făcut acest lucru întrucât intenţionam să le îngropăm şi doream să le protejăm cât mai bine de umezeala din pământ, având în vedere că era luna ianuarie”, le-a spus Olga Dogaru procurorilor.
Atunci s-a întâmplat ceva ce nimeni nu a putut să prevadă. Olga Dogaru, mama lui Radu, speriată că procurorii vor da de urma tablourilor mutate dintr-un loc în altul, a decis să le ardă.
„După arestarea fiului meu, în ianuarie 2013, m-am speriat foarte tare, înţelegând că fapta comisă de ei este gravă, întrucât bunurile pe care le-au sustras au o valoare foarte mare. (…) Teama mea a fost accentuată şi de faptul că nu am mai putut să iau legătura deloc cu Radu, întrucât, având buletinul expirat, nu am putut să-l vizitez la arest, de asemenea, celălalt fiu al meu, Cosmin, este stabilit în Marea Britanie, iar soţul meu este în stare de deţinere la penitenciarul Tulcea”, le-a spus Olga Dogaru procurorilor DIICOT.
Astfel, la aproximativ patru zile după percheziţia făcută de anchetatori la 13 februarie, Olga Dogaru a ars tablourile. „Am făcut întâi focul în soba din baia mea, după care m-am deplasat în cimitir şi am dezgropat tablourile, reîntorcându-mă acasă cu acestea. Am băgat coletul – sacul în care erau împachetate cele şapte tablouri, fără să-l mai desfac, în sobă, am pus câteva lemne, papucii, şoşonii din cauciuc cu care fusesem încălţată şi am aşteptat să ardă complet. Acestea au ars destul de repede şi am văzut că tablourile arseseră complet. A doua zi, eu personal am curăţat soba, scoţând cenuşa, pe care am pus-o într-o roabă şi am lăsat-o în curte. Apoi l-am rugat pe Gioni, omul care ne ajută prin curte, să arunce cenuşa la groapa de gunoi, care este o râpă”, a declarat Olga Dogaru.
În Olanda, Natașa, iubita lui Radu era și ea arestată. “Nu ştiu. M-am aflat la momentul nepotrivit în locul nepotrivit. Mătuşa şi mama Olga erau stresate şi ele aveau treabă cu o valiză şi arme. Valiza trebuia să fie ascunsă şi ALEA trebuiau arse. Atunci eu am întrebat ce trebuie ars. La care mama Olga a spus, « Da’ nu pricepi o dată? Ba eşti prea proastă, ba eşti prea isteaţă! »”, a spus Natașa la audieri.
Potrivit raportului întocmit de Institutul Naţional de Criminalistică, Serviciul expertize fizico-chimice, consemnat în rechizitoriu, „în proba de cenuşă pusă la dispoziţie s-au evidenţiat şi separat urme cu aspect de pelicule de vopsea, pelicule de rugină, material de construcţie, material lemnos carbonizat, două fragmente lemnoase, foiţe de aluminiu, cuie, fibre textile, fire de păr etc.
Astfel, pentru a stabili cu exactitate dacă tablourile au fost arse, anchetatorii au dispus efectuarea unei expertize la Muzeului Naţional de Istorie a României, care a scos la iveală că cel puțin trei lucrări au ajuns scrum.
„În urma analizării compoziției chimice a materialelor menționate și a evidențierii, în interiorul acestora, a pigmenților specifici picturilor pe pânză, a reiesit faptul ca cenusa provine din arderea a cel putin trei opere de artă (tablouri realizate in tehnica uleiului pe panza)”, a aratat Muzeul Național de Istorie.
Radu Dogaru, Eugen Darie, Alexandru Mihai Bitu şi Olga Dogaru au fost trimişi în judecată în stare de arest preventiv, Petre Condrat în stare de libertate, iar Adrian Procop a fost deferit justiţiei în lipsă, a precizat DIICOT.
- Condamnări cu închisoarea la doi ani după furtul secolului
În octombrie 2014, Curtea de Apel Bucureşti i-a condamnat pe Adrian Procop la şase ani şi 10 luni de închisoare şi pe Alexandru Bitu şi Olga Dogaru la câte doi ani de închisoare cu executare.
Petre Condrat, în cazul căruia instanţa de fond a decis să plătească o amendă de 45.000 de lei pentru tăinuire, nu va trebui să mai achite această sumă, conform deciziei CAB. Curtea de Apel Bucureşti i-a obligat pe Adrian Procop, Eugen Darie şi Radu Dogaru să plătească 18,1 milioane de euro, pentru furtul celor şapte tablouri de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam.
Adrian Procop a fost condamnat la patru ani și 10 luni de închisoare pentru constituire a unui grup infracțional organizat și la patru ani și opt luni de închisoare pentru furt calificat, ambele în stare de recidivă. Instanța a hotărât că Procop va executa, totuși, șase ani și 10 luni, pentru că a mai fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare într-un alt dosar.
Alexandru Bitu a primit o pedeapsă de doi ani de închisoare cu executare, pentru că a aderat la grupul infracțional, i-a ajutat pe Procop, Radu Dogaru și Eugen Darie în încercarea de a valorifica tablourile furate și a intermediat discuțiile privind o eventuală vânzare a operelor de artă.
Tot doi ani de închisoare cu executare a primit şi Olga Dogaru, mama lui Radu Dogaru, ea fiind găsită vinovată de favorizare a făptuitorului şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor.
Ceilalţi doi inculpaţi din dosar – Eugen Darie şi Radu Dogaru – au fost deja condamnaţi definitiv, după ce şi-au recunoscut faptele şi au fost judecaţi prin procedura simplificată. Curtea de Apel Bucureşti i-a condamnat, în 27 februarie 2014, pe Radu Dogaru la şase ani de închisoare cu executare şi pe Eugen Darie la cinci ani şi patru luni de închisoare.
Și așa părea că se încheie povestea tablourilor de 18 milioane de euro.
- Scrisoarea, ca un mesaj de sinucidere. Pe urmele lui Picasso
Povestea a reprezentat interes pentru regizori și scriitori. Mira Feticu, scriitoare de origine română, care locuiește în Olanda, spune că în urmă cu două săptămâni a primit o scrisoare care conținea indiciile despre locul unde se află tabloul „Tete D ‘Arlequin“, pictat de Pablo Picasso.
Mira Feticu este nimeni alta decât autoarea best-seller-ului „Tascha”, care are ca subiect furtul tablourilor renumite în 2012,
„Am primit o scrisoare acum 14 zile pe adresa mea de serviciu din Haga. Scrisoarea era o foaie albă de hârtie pe care erau scrise opt rânduri în românește. Suna ca o poezie a cuiva care parcă dorea să se sinucidă. Spunea că nu mai vrea să păzească tabloul lui Picasso și eu nu am înțeles la început. Părea un fel de scrisoare sinucigașă. Am uitat-o în geantă, seara am găsit-o și am citit-o și atunci mi-a picat fisa. Am înțeles că e unul dintre tablourile furate acum câțiva ani. L-am sunat pe polițistul din Rotterdam, care s-a ocupat de caz atunci și el mi-a spus că o să mă sune înapoi, dar nu m-a sunat. Atunci eu m-am simțit datoare să fac ceva. Am vorbit cu colegul meu, care e scriitor ca și mine. Am venit în București, am luat o mașină și ne-am dus acolo, am urmat indiciile din scrisoare”, a spus Mira Feticu.
Aceasta a povestit că indiciile din scrisoare erau exacte și după ce a găsit primul copac, a săpat printre zăpadă și frunze uscate și a găsit tabloul.
„Indicațiile erau extrem de exacte. Nu a fost deloc complicat. După ce am găsit primul copac de care scria în scrisoare, l-am găsit pe al doilea și am răscolit zăpada și stratul de frunze moarte , apoi cu un băț, nu am avut răbdare să mă duc după hârleț, am tras plasticul la suprafață și în plastic era înfășurat tabloul. Dacă e autentic sau fals, asta nu mai e treaba mea”, a povestit Mira Feticu.
„Am plâns, a fost emoționant. A fost ca și cum am redat ceva oamenilor, ceva ce s-a pierdut, a fost un moment intens, am descoperit ceva minunat, ce pot da înapoi omenirii. E intens și e și obositor. Vă dați seama, nu e ca și cum ai sta într-un restaurnat la un pahar de vin. De la ora 2 noaptea vorbesc cu cei care fac ancheta, mergem acolo unde am găsit, refacem scenarii”, a mai spus scriitoarea.
- Tabloul, 800.000 de euro, a ajuns la ambasada Olandei
Potrivit informațiilor primite, duminică, de Poliția Română, două persoane, de cetățenie olandează, s-au prezentat, sâmbătă seara, la Amabasada Olandei din București, cu un tablou.
„Atașatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunțat autoritățile române, iar, la acest moment, o echipă formată din procurori D.I.I.C.O.T. și polițiști ai Direcției de Investigații Criminale – I.G.P.R. efectuează cercetări, pentru lămurirea tuturor aspectelor (audierea persoanelor, cercetarea locului în care au afirmat cele două persoane că au găsit tabloul, expertize criminalistice). De asemenea, menționăm că tabloul a fost predat autorităților române, urmând ca, în cursul zilei de mâine (luni – n.r.), să fie trimis Muzeului de Artă a României, pentru a fi expertizat”, a transmis Poliția Română.
Potrivit DIICOT, sunt investigate împrejurările în care un tablou semnat Picasso valorând aproximativ 800.000 de euro a fost găsit pe raza judetului Tulcea. „Tabloul care face parte dintr-un lot de 7 opere sustrase în anul 2012 dintr-un muzeu olandez se afla în custodia autorităților române și urmează să fie expertizat”, a transmis DIICOT printr-un comunicat de presă.
Atașatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a fost cel care a anunțat autoritățile române, fiind formată o echipă din procurori și polițiști ai Direcției de Investigații Criminale din cadrul IGPR care audiază persoane și fac cercetări la locul în care cele două persoane au spus că au găsit tabloul.
De asemenea, au loc mai multe expertize criminalistice în acest caz.