Sari direct la conținut

Gabriela Firea ii ridica mingea la fileu lui Robert Negoita in disputa cu Curtea de Conturi. Cum vrea primarul Capitalei sa-i dea in administrare bulevarde pe care Primaria sectorului 3 a facut deja lucrari  UPDATE – Proiectul a fost scos de pe ordinea de zi

HotNews.ro
Gabriela Firea si Robert Negoita, Foto: Hotnews
Gabriela Firea si Robert Negoita, Foto: Hotnews

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, vrea sa-i dea posibilitatea primarului sectorului 3, Robert Negoita, sa faca lucrari de modernizare a bulevardelor administrate de Primaria Capitalei in sectorul 3, lucrari deja incepute. Reamintim ca primariile de sector au in administrare, potrivit legii, doar strazile secundare. Prin acest proiect de hotarare, aflat pe ordinea de zi a sedintei de Consiliu General de luni, daca va fi aprobat, Robert Negoita ar putea intra in legalitate si cu lucrarile de reamenajare a bd. Unirii unde Curtea de Conturi ii imputa ca a cheltuit milioane de euro pe o artera pe care nu o avea in administrare si pe care nu putea cheltui banii publici ai locuitorilor sectorului 3.

UPDATE Proiectul a fost retras de pe ordinea zi la propunerea presedintelui de sedinta, Honorius Circa, pe motiv ca si alte sectoare doresc sa primeasca in administrare bulevarde pentru a le reamenaja. Grupurile PNL, USB si PMP au anuntat inainte de sedinta ca oricum nu ar fi votat proiectul.

……………………….

„Se imputerniceste Administratia Strazilor sa incheie protocoale privind darea in administrare temporara catre Consiliul Local al Sectorului 3 pe durata executiei lucrarilor a unor parti din zona strazilor aflate in proprietatea Municipiului Bucuresti si in administrarea Administratiei Strazilor. Predarea-primirea se va realiza in baza protocoalelor mentionate care vor cuprinde drepturile si obligatiile partilor si care se vor incheia pe baza de proiect avizat de Comisia Tehnica de Circulatie si Comisia Tehnica de Amenajare a Teritoriului si Urbanism din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti”, se arata in proiectul de hotarare.

Cutuma era pana acum ca fiecare strada sa fie data in administrare primariilor de sector prin Hotarare de Consiliu General. Hotararile de Consiliu General se afla in dezbatere publica, iar cetatenii isi pot exprima parerea.

Aceste protocoale si avizele de la cele doua comisii nu se afla pe site-ul municipalitatii si nu se pun in dezbatere publica, deci cetatenii nu pot afla ce anume s-a dat in administrare temporara Primariei sectorului 3.

„Prin acest proiect primarul sectorului 3, Robert Negoita, intra in legalitate cu lucrarile realizate pe bd. Unirii, lucrari pentru care Primaria sectorului 3 a fost amendata de fostul Primar Sorin Oprescu fiindca au fost realizate ilegal, lucrari ce apar si in raportul Curtii de Conturi. Si pe alte bulevarde au inceput astfel de lucrari – cu celebrele borduri rosii – iar in aceste cazuri cetatenii au sesizat deja Garda de Mediu si Politia fiindca distrug spatiul verde. Grupul USB nu va vota acest proiect”, a declarat pentru HotNews.ro Roxana Wring, consilier general din partea USB.

Cum motiveaza Primaria Capitalei proiectul de hotarare?

„Conform Hotararii nr. 254/2008 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, cu modificarile si completarile ulterioare, Primaria municipiului Bucuresti prin Administratia Strazilor administreaza reteaua stradala principala si lucrarile de arta, ce include poduri si pasaje. Strategia municipalitatii in domeniul administrarii drumurilor publice vizeaza, in principal, acele actiuni care sa conduca la continuarea procesului de modernizare si mobilare a infrastructurii acestora. In vederea cresterii calitatii mediului si a indicilor de calitate ai vietii pentru locuitorii Capitalei, tinand seama de faptul ca spatiile verzi adiacente strazilor nu se afla in administrarea Administratiei Strazilor, ci ALPAB si a Consiliilor locale ale sectoarelor Capitalei si ca urmare a solicitarii Administratiei Strazilor nr. 19097/28.07.2016 si a Primariei sector 3 nr. 9224/28.07.2016 de a-i sprijini in vederea derularii si finalizarii planului de regenerare a spatiului verde aferent bulevardelor din raza sectorului 3, reamenajare ce implica afectarea trotuarelor, este necesara darea in administrare pe perioada executiei lucrarilor a unor parti din zona strazilor afectate de aceste proiecte, se arata in raportul de specialitate al proiectului de hotarare.

Cu alte cuvinte, Primaria Capitalei recunoaste ca lucrarile incepute de Robert Negoita nu puteau fi executate fara acordul Primariei Capitalei si fara o Hotarare de Consiliu General in acest sens.

Despre lucrarile de pe bd. Unirii

Primaria Sectorului 3 a cheltuit circa 32 milioane de lei in anul 2014 pentru reamenajarea trotuarelor de pe bd. Unirii, intre Piata Unirii si Piata Alba Iulia, potrivit Curtii de Conturi. Din aceasta suma, circa 20.4 milioane lei s-au dus pentru amenajare structuri de beton diverse culori, borduri si rigole din granit, pavaj ornamental din granit, leduri, garduri metalice, 3,7 milioane lei pentru umplerea cu pamant, 681.000 lei pentru 14 pergole colorate si 6,9 milioane lei pentru amenajarea spatiilor verzi.

Lucrarile de amenajare a bd-ului Unirii au inceput in 2013, iar Consiliul local sector 3 a alocat pentru aceasta lucrare circa 9 milioane de euro. Curtea de Conturi a constat un prejudiciu de peste 6 milioane de lei la Primaria sectorului 3 in anul 2013, potrivit unui document obtinut de HotNews.ro, deoarece Primaria sectorului 3 a facut investitii pe o artera care nu ii apartine, bd. Unirii fiind in Administrarea Primariei Capitalei.

Primaria sectorului 3 sustine a efectuat legal toate lucrarile de pe bd. Unirii si ca a remediat toate neregulile sesizate de Curtea de Conturi in timpul controlului

Primaria Sectorului 3 a cerut in 2015 Consiliului General al Municipiului Bucuresti sa-i dea bulevardul, insa consilierii nu au fost de acord.

„Se poate observa ca peste 63% din lucrarile efectuate in anul 2014 sunt lucrari de amenajare: structuri de beton diverse culori, borduri si rigole din granit, pavaj ornamental din granit si garduri metalice care sunt lucrari de investitii de amenajare a trotuarelor pe aceasta artera si doar 37 reprezinta amenajare de spatii verzi. Trebuie mentionat ca la data auditului, spatiul verde adiacent Bulevardului Unirii se afla in administrarea Primariei Municipiului Bucuresti, prin Administratia Strazilor, nefiind perfectat un protocol cu Sectorul 3 pentru predarea acestuia. In concluzie, din acest exemplu, se retine efectuarea unor cheltuieli ineficiente si neeconomicoase prin utilizarea de sume importante pentru lucrari de constructii si reamenajarea unor spatii verzi pietonale, nedetinute in administrare, in contradictie cu obiectivele din programul de reabilitare a domeniului public si spatiilor verzi aprobat de Sector”, se arata in Audit.

Lucrarile la bd. Unirii au ramas nefinalizate.

Primaria sectorului 3 a cheltuit in 2011 suma de 184 milioane lei pentru intretinerea spatiilor verzi, iar in 2014 – 120 milioane lei.

„In perioada 2011-2014, utilizarea fondurilor de la bugetul local in baza comenzilor emise de Sectorul 3 al Municipiului Bucuresti catre SC ADPB SA s-a localizat in principal pe b-dul Unirii, pe ambele aliniamente de la Piata Alba Iulia si pana la Magazinul Unirea. Din analiza modului in care au fost efectuate aceste cheltuieli s-a ajuns la concluzia ca in anul 2014 din totalul cheltuielilor cu lucrarile de amenajari si intretinere spatii verzi, 26,79% dintre acestea au fost numai pe o singura artera principala din Sectorul 3, respectiv B-dul Unirii”, se arata in Audit.

Primarul Sorin Oprescu l-a amendat pe Robert Negoita pentru lucrarile facute pe bd. Unirii.

„Acolo lucrurile s-au petrecut asa: arhitectul sef al sectorului si domnul primar al sectorului 3(n.r. Robert Negoita) m-au rugat sa le dau voie sa ridice trotuarele si sa faca panta de pamant, pentru pomii de pe margine, de pe aliniament. Am spus, da, daca vor sa faca asta si am mers personal sa ma uit pentru ca strada este in administrarea noastra. Dupa aceea, spre surprinderea noastra am constatat ca toate lucrarile executate acolo nu au nici un fel de aprobare, nici din partea sectorului. In conditiile acestea au primit amenda, o data de 50 milioane lei vechi, dupa aceea de 100 milioane lei vechi pentru pomii care au fost taiati si dupa aceea ultima amenda este de 500 de milioane lei vechi”, a declarat primarul general Sorin Oprescu in luna martie 2014.

Reprezentantii Primariei sector 3 sustin insa altceva. „Intr-adevar, Bulevardul Unirii tine de Primaria Capitalei, am avut derogare pentru trotuare, noi vorbim de trotuare aici. Deci toata partea dreapta, pentru inceput, se va reconfigura, se schimba un pic fata, pentru ca acum e o nebunie pe trotuarul respectiv, unii pleaca cu masina, altii vin, oamenii circula, banci s.a.m.d. Ideea e de a se reconfigura un pic spatiul respectiv, de a se aerisi un pic pentru a nu mai fi accidentele care au fost in ultima perioada, iar vizavi de cost, partea a doua a intrebarii, este vorba de 18 mii m.p. acolo. Din Alba Iulia pana la Magazinul Unirea sunt 18 mii m.p., din eroare nu a fost trecuta suprafata acolo, e vorba de 18 mii m.p. se va face in etape, pe masura bugetului alocat”, a declarat Popescu Marius, Sef Serviciu Investitii Primaria sector 3 pe 31 octombrie 2013, in momentul in care s-au alocat primii bani pentru realizarea acestui bulevard.

In plus, Administratia Domeniului Public Sector 3 (ADPB), dar si alte doua firme contractate de Primaria Sectorului 3 pentru executarea lucrarilor de pe bd. Unirii, au primit sase sanctiuni contraventionale, in valoare de circa 50.000 de euro, pentru nerespectarea normelor de protectie a mediului si a spatiilor verzi.

Despre investitiile in spatiile verzi din sectorul 3

Consiliul Local sector 3 a atribuit in 2015 contractul de delegare de gestiune a serviciului de amenajare si intretinere pentru majoritatea spatiilor verzi din sector catre ADPB SA, ca urmare a finalizarii licitatiei.

Potrivit anuntului de demarare a licitatiei, valoarea estimata a contractului este de 243.315.007,00 lei fara TVA. In contractul aprobat de alesii locali nu este trecuta valoarea estimata a acestuia ci doar preturile la care se vor efectua aceste servicii, detaliate pe fiecare operatiune in parte. Primaria comanda in functie de necesitati serviciile de care are nevoie, deci valoarea contractului poate varia foarte mult.

Potrivit caietului de sarcini aprobat de consilierii locali, s-a concesionat activitatea de intretinere si amenajare a spatiilor verzi din urmatoarele locatii:

– zona delimitata de str. Campia Libertatii, bd. Basarabia, str. Dudesti-Pantelimon, Sos. Garii Catelu, Str. Drumul intre Tarlale, bd. Th. Pallady, bd. 1 Decembrie 1918 – str. Liviu Rebreanu

– zona delimitata de b-dul Camil Ressu, str. Fizicienilor, bd. Energeticienilor, str. Releului, str. Splaiul Dudesti, str. Nicolae Teclu, bd. Th. Pallady, bd. 1 Decembrie 1918, str. Liviu Rebreanu.

Delegarea de gestiune prin concesiune a serviciului de amenajare si intretinere a spatiilor verzi din Sectorul 3 al Municipiului Bucuresti presupune urmatoarele lucrari: toaletari si defrisari, cosit, taieri de corectie la arbusti, tuns garduri vii, intretinere si amenajare spatii verzi existente, scuaruri, alveole, fasii plantate, intretinere, reparatii si amenajare de locuri de joaca si miniparcuri, mobilier urban, intretinere, reparatii, amenajare, conservare si punere in functiune a sistemelor de irigatii, de ecologizare si igienizare spatii verzi, precum si orice alte activitati in legatura cu operatiunile enumerate.

Lucrarile efectuate de ADPB sunt decontate lunar de primarie. Pretul serviciilor de amenajare si reamenajare se va deconta pe baza tarifelor cu care operatorul economic a castigat licitatia.

Concesionarul are obligatia sa realizeze din surse proprii investitii de 1,8 milioane lei in primul an, apoi 5% din valoarea serviciilor prestate in anul trecut. In plus, trebuie sa plateasca primariei o redeventa de 200.000 lei/an plus TVA.

S.C. ADPB S.A. Sector 3 este o societate pe actiuni in care pricipalul actionar este Primaria sectorului 3 cu cca 96% aport in actiuni si alti doi investitori privati care detin cca 4%.

La inceputul anului 2014, Primaria sectorului 3 a concesionat intretinerea celor patru mari parcuri din sector – Titan, Alexandru Ioan Cuza, Titanii si Gheorghe Petrascu – pe o perioada de 8 ani firmei Cris Garden. Pentru intretinerea spatiilor verzi, plantat panselute, copacei, pus bancute, locuri de joaca, cosuri de gunoi si arteziene, primaria estimeaza sa plateasca peste 200 milioane lei (circa 50 milioane de euro). Pe langa banii primiti de la Primarie, firma primeste dreptul de a exploata aceste parcuri, urmand sa dea institutiei o redeventa anuala minima de circa 30.000 lei (circa 6.500 de euro). In fiecare an, Primaria sectorului 3 aloca un buget de circa 100 milioane lei pentru intretinerea spatiilor verzi din sector.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro