Sari direct la conținut

​Guvernul britanic aprobă construirea unui tunel rutier în apropierea celebrului sit Stonehenge

HotNews.ro
stonehenge, Foto: FRED ESPENAK / Sciencephoto / Profimedia
stonehenge, Foto: FRED ESPENAK / Sciencephoto / Profimedia

Guvernul britanic a aprobat vineri construcția unui tunel în apropierea sitului preistoric de la Stonehenge (sud-vestul Angliei), un proiect controversat care a fost suspendat în urmă cu doi ani deoarece a fost considerat ilegal de către instanțe, potrivit AFP.

Ministrul Transporturilor, Mark Harper, a dat însă undă verde proiectului.

O autorizație anterioară fusese anulată din cauza impactului asupra mediului al proiectului rutier de 1,7 miliarde de lire sterline (aproape 2 miliarde de euro) asupra sitului aflat în patrimoniul mondial UNESCO.

Destinat să decongestioneze o importantă șosea est-vest, tunelul de trei kilometri a fost puternic criticat de mai multe asociații, grupate în Stonehenge Alliance.

La sfârșitul lunii iulie 2021, justiția a declarat proiectul ilegal, deoarece ministrul transporturilor de la acea vreme, Grant Shapps, nu a luat în considerare o soluție alternativă, deși era obligat să facă acest lucru de statutul sitului clasat.

În toamna anului 2020, guvernul a dat undă verde proiectului, în pofida opoziției unui grup de experți în planificare care au avertizat că acesta risca să provoace „daune permanente și ireversibile” sitului arheologic.

Unesco a avertizat că situl preistoric, care a fost inclus în patrimoniul mondial din 1986, va fi adăugat pe lista sa de situri „în pericol” dacă proiectul va continua, riscând astfel să își piardă statutul de sit al patrimoniului mondial.

Construit în mai multe etape, între aproximativ 3.000 și 2.300 î.Hr., Stonehenge este unul dintre cele mai importante monumente megalitice preistorice din lume, datorită dimensiunilor sale, dispunerii sofisticate și preciziei arhitecturale.

Megalițăii săi formează o serie de cercuri misterioase, atrăgând mii de oameni în fiecare an pentru sărbătorirea solstițiului.

În documentul de 64 de pagini care autorizează proiectul, ministrul Transporturilor, Mark Harper, afirmă că impactul asupra peisajului este minim și că acesta trebuie să fie pus în balanță cu beneficiile publice.

Kate Fielden, arheolog și secretar al Stonehenge Alliance, a denunțat faptul că proiectul ar provoca „daune grave și ireversibile” sitului.

„Nu este vorba doar de tunel. Pe ambele părți vor fi tăieturi mari și adânci în peisaj, distrugând arheologia”, a reclamat ea pentru agenția britanică PA.

„Este o operațiune colosală”, a insistat ea, evocând posibilitatea unei noi contestații în justiție.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro