Guvernul tripleaza fondul de rezerva pentru a organiza alegerile din 2008. Legea arata ca fondul trebuie folosit doar pentru "cheltuieli neprevazute"
Guvernul a suplimentat fondul de rezerva cu 500 milioane lei la rectificarea din martie, iar ministrul Varujan Vosganian a explicat ca banii vor fi folositi pentru organizarea alegerilor. Potrivit legii finantelor, fondul trebuie sa fie alocat numai pentru „cheltuieli urgente sau neprevazute” aparute in timpul anului. Anul 2008 pare sa repete experienta din 2007 cand suma impartita din fondul de rezerva s-a apropiat de 2,5 miliarde lei, desi in bugetul aprobat prin lege de Parlament suma era de numai 128,7 milioane lei. Guvernul a reusit sa aiba la dispozitie o suma de aproape 20 de ori mai mare decat cea prezentata Legislativului datorita anularii unor cheltuieli ale ministerelor.
Cum a reusit guvernul sa imparta 2,5 miliarde lei in 2007, cand suma programata era de 20 de ori mai mica
Legea bugetului aprobata de Parlament pentru anul 2007 stabilea un fond de rezerva de 128,7 milioane lei. La atat a evaluat guvernul situatiile neprevazute sau urgente care ar fi putut aparea in 2007 si ar fi avut nevoie de finantare. La randul sau, fondul de interventie era de 1,2 milioane lei. Cu toate acestea, pe parcursul anului trecut, sumele din cele doua fonduri au crescut lunar si au ajuns sa totalizeze, la sfarsitul lunii decembrie, in jur de 2,5 miliarde lei. Mecanismul de alimentare a celor doua fonduri a fost creat prin legea finantelor publice. Actul normativ reglementeaza modul in care sunt majorate cele doua fonduri, precum si cazurile in care executivul poate recurge la acestea.
Astfel, atunci cand unele autoritati isi dovedesc neputinta sa cheltuiasca integral sumele programate prin buget sau cand, in baza unor dispozitii legale, destinatiile sumelor sunt modificate, banii intra in fondul de rezerva. In consecinta, fondul are surse permanente de majorare, iar decizia privind repartizarea acestora revine guvernului. Autoritatile sunt obligate, conform legii finantelor publice, sa propuna Ministerului de Finante sa anuleze sumele pentru care, „in baza unor dispozitii legale sau a altor cauze, sarcinile au fost desfiintate sau amanate”.
Destinatia ulterioara a sumelor necheltuite este stabilita prin acelasi act normativ, respectiv majorarea fondului de rezerva la dispozitia guvernului. Reprezentantii Ministerului de Finante au precizat ca decizia de anulare a creditelor se face numai de catre institutiile in cauza dupa o analiza a bugetului programat. Acestea trebuie sa informeze Finantele ca au disponibilitati banesti, iar banii intra automat in fondul de rezerva.
Criteriile dupa care imparte guvernul sumele din fondul de rezerva
Menirea fondului de rezerva bugetara este aceea de a finanta unele „cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul anului bugetar”, iar a celui de interventie sa sustina financiar „persoanele sinistrate si unele actiuni urgente pentru inlaturarea efectelor unor calamitati naturale”. Legea finantelor nu detaliaza, insa, care ar fi situatiile urgente ori neprevazute, iar enumerarea „alte cauze” aduce mai multa neclaritate in privinta criteriilor in functie de care guvernul decide distribuirea banilor. Pe de alta parte, reprezentantii Finantelor au dat asigurari ca prevederile legii sunt clare, iar deciziile nu se iau aleatoriu asa cum ar parea. Acestia au aratat ca banii din fondul de rezerva se acorda in functie de solicitarile facute de autoritati si dupa o analiza a prioritatilor.
In 2007, executivul a dat peste 100 de hotarari pentru a suplimenta cheltuielile unor autoritati cu bani din fondul de rezerva. Cele mai multe hotarari vin in sprijinul autoritatilor locale care au beneficiat, totodata, de cele mai mari sume. Marea majoritate a actelor normative transfera sume de ordinul sutelor de mii sau al milioanelor de lei pentru lucrari punctuale ale unor localitati. In decembrie, insa, guvernul a majorat, printr-o singura decizie, cu peste jumatate de miliard de lei bugetele administratiilor locale. Scopul a fost echilibrarea bugetelor acestora pentru cheltuieli curente si de capital. La capitolul numar de hotarari, Agentia Nationala pentru Sport si Ministerul Culturii sunt printre beneficiarii principali, dar insumate, deciziile se ridica la cateva zeci de milioane de lei. Aproape jumatate din cheltuielile fondului de rezerva au insemnat despagubirile pentru culturile agricole calamitate anul trecut.
In 2008, guvernul a majorat fondul de rezerva cu 500 milioane lei, iar Vosganian spune ca motivul sunt alegerile
Bugetul pe 2008 include un fond de rezerva de 178,8 milioane lei, o valoarea apropiata din cea programata anul trecut. La prima rectificare din 2008, aprobata la inceputul lunii martie, executivul a triplat valoarea fondului de rezerva, majorandu-l cu 500 milioane lei. Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a explicat ca suma este necesara pentru organizarea alegerilor din acest an.
Justificarea data de ministru nu se incadreaza in categoriile de cheltuieli „neprevazute sau urgente”, prevazute de legea finantelor pentru fondul de rezerva. Vosganian a mai spus, in bugetul prezentata in Parlament, suma era prevazuta, dar a fost impartita pentru alte nevoi. La aprobarea legii bugetului in Legislativ, ca sa capteze bunavointa PSD, reprezentantii guvernului au fost de acord sa dea 500 milioane lei pentru autoritatile locale. Astfel ca, in Comisia de buget-finante, banii au fost impartiti consiliilor judetene pe criterii pe care chiar unii alesi le-au considerat netransparente.
Totusi, la prima rectificare de buget din acest an, facuta mai devreme decat in anii trecuti, ministrul economiei si finantelor a dat asigurari ca executia bugetului va fi predictibila, ritmica si prudenta. Declaratiile au mai fost asumate public si anul trecut, insa cheltuielile in crestere de la sfarsitul anului au aratat ca exista o necorelare intre programarea si executia bugetului. Ministrul a spus ca majorarea cheltuielilor spre sfarsitul anului este cauzata, in principal, de autoritatile locale care au probleme in alocarea eficienta a resurselor.