HARTA INTERACTIVA Compania de Autostrazi vrea sa faca prin concesiune un nou drum intre Craiova si Pitesti, dar nu s-a hotarat daca va fi drum expres sau autostrada. Vezi care este costul estimat pentru fiecare varianta
Compania de Autostrazi (CNADNR) vrea sa concesioneze constructia si operarea pe 30 de ani a unei noi legaturi rutiere de 121 de kilometri intre Pitesti si Craiova, dar nu s-a hotarat ce vrea exact sa faca – drum expres sau autostrada. Reprezentantii CNADNR au explicat pentru HotNews.ro ca decizia privind varianta optima o vor lua in urma etapei de dialog competitiv cu candidatii preselectati si au prezentat care este costul estimat pentru fiecare varianta luata in calcul. Compania care va castiga contractul de concesiune va avea dreptul de sa perceapa o taxa de folosire pentru noul drum.
Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania (CNADNR) a publicat in SEAP, pe 11 martie, anuntul pentru contractul de concesiune vizeaza proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea drumului expres sau autostrazii Craiova – Pitesti, cu o lungime de 121,18 kilometri, care va traversa judetele Arges, Dolj si Olt.
Anuntul CNADNR vizeaza constructia fie a unui drum expres, fie a unei autostrazi intre cele doua mari orase. Reprezentantii CNADNR au explicat pentru HotNews.ro de ce nu s-au hotarat pe o singura varianta si au dat detalii despre viitorul proiect.
„Discutam candidatii preselectati ce varianta vom adopta”. Criteriul: cea mai avantajoasa oferta economica, dar si raportul cost-beneficiu
„Avand in vedere caracterul complex al proiectului, varianta optima (drum expres sau autostrada) va li aleasa in urma etapei de dialogul competitiv cu candidatii preselectati. Criteriul de atribuire a Contractului de concesiune de lucrari publice in discutie este oferta cea mai avantajoasa din punct de vadere economic”, au explicat reprezentantii CNADNR.
Totusi, acestia au mai precizat ca „prin viitorul contract de concesiune, Autoritatea Contractanta urmareste obtinerea celui mai bun raport cost-beneficiu (Best Valuea for Money)”.
Potrivit raspunsului CNADNR, daca se opteaza pentru varianta de drum expres, potrivit studiului de prefezabilitate din 2007, se va „avea in vedere trecerea – in perspectiva – la stadard de autostrada”.
Cat va costa drumul expres: 9,7 milioane de euro pe kilometru
CNADNR a precizat pentru HotNews.ro care ar urma sa fie costurile estimate pentru cele doua variante si ca valorile prezentate cuprind „costurile estimate pentru proiectarea, constructia, operarea si intretinerea autostrazii sau a drumul expres Craiova – Pitesti”.
Astfel, pentru varianta de drum expres, costul estimat va fi de 5,161 miliarde de lei, adica circa 1,18 miliardede euro (la un curs de 1 euro = 4,37 Ron). Asadar, un kilometru de drum expres ar urma sa coste circa 9,7 milioane de euro (proiectare, constructie, operare si intretinere)
In varianta realizarii unei autostrazi intre Craiova si Pitesti, costul estimat de CNADNR este de 7,27 miliarde de lei, adica aproximativ 1,66 miliarde de euro. Asadar, un kilometru de autostrada ar urma sa coste circa 13 milioane de euro (proiectare, constructie, operare si intretinere).
Spre comparatie, doar constructia unui kilometru din autostrada Timisoara-Arad, cea mai ieftina autostrada construita in ultimii ani in Romania, a costat circa 3,5 milioane de euro. (Sursa)
Reamintim ca in anul 2010, Ministerul Transportului a introdus o serie de standarde de cost pentru realizarea de autostrazi. Standardul de cost pentru infrastructura rutiera definesc costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou in conditii normale.
Astfel, standardele stabileau ca un kilometru sa nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la campie, 4,9 milioane de euro la deal si 6,1 milioane de euro la munte.
Reamintim, totusi, ca valorile prezentate de CNADNR pentru autostrada/drumul expres Craiova – Pitesti nu presupun doar constructia, ci si proiectarea, operarea si intretinerea pe toata perioada concesiunii (30 de ani).
Ce este un drum expres, ce este o autostrada
CNADNR a explicat pentru HotNews.ro ce presupune o autostrada si ce presupune un drum expres.
„Autostrada este definita ca un drum proiectat si construit special pentru traficul autovehiculelor, care iui deserveste proprietati riverane acestuia si care:
– este prevazut, cu exceptia unor anumite puncte, sau in mod temporar, cu parti carosabile de sine statatoare pe ambele sensuri de circulatie, separate una de cealalta de o fasie de teren care nu este destinata traficului sau, in mod exceptional, prin alte mijloace:
– nu intersecteaza la nivel nici un drum, fie linie de cale ferata sau de tramvai, fie cale pentru circulatia pietonilor:
– este semnalizat in mod special ca fiind o autostrada.
Drumul expres este definit ca un drum rezervat pentru circulatia autovehiculelor, accesibil numai dintr-un nod rutier sau o intersectie semnalizata, pe care, in mod expres, este interzisa oprirea si parcarea pe partea (partile) carosabila (carosabile) si care nu intersecteaza la nivel nicio cale ferata, linie de tramvai sau trecere pentru pietoni”, potrivit CNADNR.
Concesiune pe 30 de ani
documente
Documentatia descriptiva pt Craiova-Pitesti
(28 Mar 2013) PDF, 1MB
Drumul expres/autostrada de la Pitesti la Craiova ar urma sa aiba o lungime de 121,8 kilometri, iar durata contractului de concesiune este de 30 de ani, incepand de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de incepere a lucrarilor, aceasta perioada incluzand etapa de constructie, etape de operare si intretinere, insa documentul nu precizeaza o data sau un termen cand ar putea fi gata lucrarile de constructie.
Potrivit anuntului de concesiune, compania care va castiga contractul va putea impune taxe de folosire pentru drumul expres/autostrada. „Concesionarul poate incasa venituri din tarife de utilizare a autostrazii (taxa de autostrada), in cadrul unor plafoane/marje stabilite prin contract”.
Cifrele de trafic pentru un eventual drum expres / Taxa de 2,4 euro/100 km
Expertii CNADNR au estimat si valorile de trafic pe care noul drum ar urma sa le aiba si au stabilit ca in conditiile implementarii unei taxe, nivelul de trafic pe noua artera ar fi de 58,83% din valorile in care nu ar fi impusa o taxa.
Astfel, media zilnica anuala pe drumul expres cu taxa ar urma sa creasca de la 6.950 de autovehicule in 2015 la 18.908 de autovehicule in 2045.
Vezi tabelul de mai jos
In cazul tarifelor, informatiile din Documentatia descriptiva,vorbeste de o taxa de 0,024 euro per kilometru (fara TVA) per autoturism ca fiind nivelul de tarifare acceptabil. Astfel, taxa pe 100 de km de drum expres ar urma sa fie de 2,4 euro (fara TVA) per autoturism.
In cazul drumului expres, vor exista 73 de poduri, pasaje si viaducte. Vor fi 27 de intersectii denivelate fara acces si 10 noduri rutiere. Viteza de proiectare va fi de 120 km/h.
Cifrele de trafic pentru o eventuala Autostradade la Pitesti la Craiova
In ceea ce priveste varianta unei autostrazi intre Pitesti si Craiova, CNADNR estimeaza ca, in cazul introducerii unei taxe de folosire a autostrazii, nivelul de trafic pe noul drum ar fi de 67% din valorile in care nu ar fi impusa o taxa.
Astfel, media zilnica anuala pe autostrada cu taxa ar urma sa creasca de la 7.877 de vehicule in 2015, la 21.429 de vehicule in 2045.
In cazul taxelor, documentatia CNADNR prevede acelasi pret: 2,4 euro (fara TVA) per autoturism pentru 100 de km.
La fel ca si in cazul drumului expres, autostrada va avea 73 de poduri, pasaje si viaducte. Vor fi 27 de intersectii denivelate fara acces si 10 noduri rutiere, iar viteza de proiectare va fi de 120 km/h.
Date tehnice despre partea carosabila:
Harta Interactiva – Traseul drumului expres Craiova – Pitesti
- Da click pe harta pe segmentul rosu pentru a afla mai multe detalii
- Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape
Harta de baza ©OpenStreetMapcontributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.
NOTA: Traseul drumului expres Craiova – Pitesti din harta interactiva a fost realizat dupa planurile publicate de catre CNADNR pe site-ul sau, pe pagina proiectului
Citeste si: