Sari direct la conținut

HARTA INTERACTIVA Patru firme si asocieri din Romania, Europa si China au depus oferte pentru realizarea in concesiune a autostrazii Comarnic – Brasov. Vezi traseul viitoarei autostrazi

HotNews.ro

Asocierea Vinci (Franta)- Aktor (Grecia) – Strabag (Austria), UMB Spedition-Tehnostrade (Romania), Impregilo S.p.A – Salini (Italia) si firma chinezaChina Communications Construction Company Limited s-au aratat interesate si au depus oferte pntru realizarea in concesiune a autostrazii Comarnic si Brasov, potrivit CNADNR. Tronsonul de autostrada lung de 58 de kilometri si care va costa circa 1,5 miliarde de euro ar urma sa fie prima autostrada romaneasca facuta in concesiune, constructorul urmand sa „puna bariera si sa incaseze taxa” potrivit premierului. Aceasta este a treia incercare de a concesiona lucrarea, dupa doua tentative esuate in trecut: in 2004 (cu firma Vinci) si in 2009 (cu asocierea Vinci-Aktor). In urma cu o saptamana, premierul Ponta declara ca nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare daca pana in 2016 autostrada de la Comarnic la Brasov nu va fi gata.

Miercuri dimineata la ora 11 a expirat termenul pana la care constructorii puteau depune oferte pentru contractul de concesiune ce prevede constructia autostrazii Comarnic – Brasov.

Desi oficial nu a fost facuta publica lista cu ofertantii, in presa (digi24.ro) au aparut primele informatii pe surse ce spuneau ca pentru constructia autostrazii s-au depus patru oferte. Revista Capital, citand surse din CNADNR, a scris cine sunt constructorii interesati de proiect: Asocierea Vinci (Franta) – Aktor (Grecia) – Strabag (Austria), Impregilo S.p.A (Italia), UMB Spedition – Tehnostrade (Romania) si o firma din China care nu a fost specificata.

Miercuri seara CNADNR a comunicat oficial care sunt constructorii ce au depus oferte:

  • CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION COMPANY LTD
  • Asocierea formata din firmele SC SPEDITION UMB SRL si SC TEHNOSTRADE SRL
  • Asocierea formata din firmele VINCI SA si VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJETS si VINCI CONSTRUCTION TERRASSEMENT si STRABAG AG si STRABAG SE si AKTOR SA si AKTOR CONCESSION SA
  •  Asocierea formata din firmele IMPREGILO SpA si SALINI SpA

Amintim ca in luna decembrie firma chineza China Communications Construction Company Limited a contestat documentele depuse de catre CNADNR in cadrul licitatiei pentru autostrada Comarnic – Brasov. Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a dat dreptate partial firmei Chineze si a obligat CNANDR sa remedieze situatia si sa prelungeasca licitatia. Solutia CNSC a generat un scandal la nivelul Guvernului, Guvernul Ponta amenintand ca schimba componenta CNSC pentru ca ar bloca demararea unor proiecte importante.

Concesiune pe 30 de ani, cost de 1,2 miliarde de euro adica 21 miliaone de euro pe kilometru

documente

Documentatie descriptiva_Comarnic_Brasov

(27 Feb 2013) PDF, 3MB

Urmeaza ca in perioada urmatoare statul roman sa analizeze cele patru oferte depuse, sa stabileasca cine se califica mai departe pentru etapa de dialog competitiv si, apoi, sa stabileasca un castigator pentru concesionarea autostrazii Comarnic – Brasov pe o perioada de 30 de ani, timp ce include si perioada de proiectare si executie a autostrazii.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul electronic de achizitii publice odata cu lansarea licitatiei, tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov are o lungime de 58 de kilometri, iar valoarea estimata de CNADNR este de 5,32 miliarde de lei fara TVA ( total: 1,2 miliarde de euro, 21 milioane de euro/km).

Durata contractului este de 360 de luni (30 de ani), incepand de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de incepere a lucrarilor, aceasta perioada incluzand etapa de constructie, etape de operare si intretinere, insa documentul nu precizeaza o data sau un termen cand ar putea fi gata lucrarile de constructie.

Autostrada facuta prin munti: 53 de poduri, pasaje si viaducte, 18 tuneluri

Cu toate acestea, pe site-ul CNADNR este precizat ca pentru proiectare si constructie sunt alocati 4 ani, iar pentru operare si intretinere – 25 ani.

Traseul autostrazii va fi pe un teren muntos ce presupune realizarea unor lucrari de arta (poduri, pasaje, viaducte) foarte scumpe. Pe parcursul a celor 58 de km de autostrada vor fi realizata 53 de poduri si viaducte si nu mai putin de 18 tuneluri cu o lungime totala de 2,89 de kilometri.

Autostrada a fost impartita in doua tronsoane:

Comarnic – Predeal:

  • Lungime: 36,2 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,50 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,25 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 2,50 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 35
  • Tuneluri 18 (2.890m lungime totala)
  • Viteza de proiectare 80 km/h si 120 km/h
  • Nod rutier la Rasnov
  • 6 intersectii denivelate fara acces la autostrada

Predeal – Brasov (Cristian):

  • Lungime: 21,8 km
  • Parte carosabila 2 x (2 x 3,750 m)
  • Benzi de incadrare 4 x 0,50 m
  • Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
  • Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
  • Spatii parapet 2 x 0,75 m
  • Zona mediana (impermeabila) 3,00 m
  • Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 18
  • Viteza de proiectare: 80 km/h, 100 km/h si 120 km/h
  • 3 noduri rutiere – Sinaia, Busteni si Predeal
  • 5 intersectii denivelate fara acces la autostrada

Pentru a se califica in cursa, statul roman cere companiilor sa prezinte dovada ca in ultimii trei ani fiscali au realizat o cifra de afaceri medie anuala de cel putin 1,3 miliarde de lei si se stipuleaza ca ofertantul trebuie sa demonstreze ca dispune sau ca va dispune de resurse financiare care sa acopere costurile aferente realizarii proiectului.

Ponta: „Cei care fac autostrazi in concesiune vor pune bariera si vor lua o taxa”

Contractul de concesiune in cazul autostrazii Comarnic – Brasov presupune ca firma castigatoare sa asigure finantarea si sa realizeze constructia autostrazii, urmand sa isi recupereze ulterior investitia, prin taxa pe autostrada.

„Noi aici avem de spart un tabu: faptul ca niciodata in Romania nu s-a realizat un contract prin concesiune, adica nu din bani de la buget, ci sa fie un investitor care vine cu finantarea si statul acorda anumite garantii. E un pas foarte mic, dar e un pas urias pentru Romania, pentru ca altfel, doar din resurse bugetare, noi nu o sa reusim sa dezvoltam infrastructura – si vorbesc de autostrazi – , daca nu reusim sa spargem aceasta bariera, pe care nu a reusit nimeni sa o sparga in 23 de ani, de a face un tip de parteneriat public-privat, de concesiune, de a atrage finantarea de la cel care vine, construieste autostrada si dupa aceea o exploateaza – eu vreau sa fiu foarte corect – cei care fac autostrazi in concesiune vor pune bariera si vor lua o taxa, asa cum se intampla in multe tari europene”, a explicat Victor Ponta, dupa o dezbatere despre reforma electorala, insa nu a spus cate oferte a primit Guvernul, scrie Agerpres.

In cadrul documentatie descriptive de pe site-ul de achizitii publice, se precizeaza ca „Autoritatea publica recunoaste ofertantului dreptul de a-si recupera investitia si de a obtine un profit rezonabil. Modalitatile efective si durata acestui proces vor fi cuprinse in contractul de concesiune. Ele presupun o eveluare a surselor potentiale de venit si a costurilor contractului”.

Totodata, se spune: „Concesionarul poate incasa venituri din tarife de utilizare a autostrazii (taxa de autostrada), in cadrul unor plafoane/marje stabilite prin contract”.

CNADNR: „Cu taxa, traficul pe autostrada va fi de 66,67% din traficul daca nu s-ar pune taxa”

Chiar daca autostrada va fi facuta de catre concesionare, in documentele citate se precizeazqa ca „autostrada este proprietate publica, data in consesiune firmei constructoare pe perioada contractului. La finalul perioadei de concesiune, Compania de proiect va transfera, cu titlu gratuit, bunul public autoritatilor romane”.

Tabel MZA Comarnic-Brasov

Tabel MZA Comarnic-Brasov

Foto: CNADNR

Potrivit calculelor CNADNR, „in varianta cu tarif de utilizare, traficul pe noul tronson de autostrada va fi de 66,67% din traficul in situatia in care soferii nu ar trebui sa plateasca taxa de utilizare”.

Mai mult, in documentatia descriptiva a proiectului, CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045. Vezi tabelul de alaturi.

Guvernul intentioneaza sa modifice regimul concesiunilor: „Statul plateste diferenta intre ceea ce au calculat investitorii ca trebuie sa obtina ca si incasari si ceea ce eventual nu incaseaza”

Cu toate acestea, potrivit unor surse guvernamentale citate miercuri de catre agentia Mediafax, guvernul intentioneaza sa aduca modificari regimului actual al concesiunii de autostrazi, astfel incat concesionarul sa poata primi bani de la buget in situatia in care nu-si recupereaza investitia din taxa de autostrada.

„Guvernul va discuta o solutie legislativa in ceea ce priveste concesiunea. Concesiunea se face din banii investitorilor, cu taxa pe autostrazi, insa statul roman trebuie sa se oblige ca plateste diferenta intre ceea ce au calculat investitorii ca trebuie sa obtina ca si incasari si ceea ce eventual nu incaseaza. Altfel, nu vrea nimeni sa faca concesiune, iar astazi vrem proiectul Comarnic-Brasov, apoi va fi Pitesti-Craiova”, au afirmat sursele, citate de Mediafax.

Ponta: Daca in 2016 autostrada Comarnic – Brasov nu e gata, nu mai candidez la parlamentare

In urma cu o saptamana, premierul Victor Ponta declara intr-o emisiune la Realitatea TV ca realizarea autostrazii Comarnic – Brasov este o prioritate pentru el si ca, daca nu va resui sa o termine pana in 2016 atunci nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare.

„Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova”, declara Victor Ponta.

Autostrada Comarnic – Brasov, la a treia incercare. Vinci a mai incercat si in 2004 si in 2009 alaturi de grecii de la Aktor

Realizarea autostrazii Comarnic – Brasov a ajuns in prezent la a treia incercare, dupa ce tentativele precedente au esuat inainte sa se ajunga la demararea vre-unei lucrari.

Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).

In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro.

Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti si ca „a venit sa-si ia tainul”.

Traian Basescu sustinea ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost „cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.000 de euro”, iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.

Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.

Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.

Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci – Aktor (Franta – Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii.

In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci – Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.

Harta Interactiva – Traseul autostrazii Comarnic – Brasov

  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape
  • Apasa butonul Legend pentru a vedea leganda hartii

Vezi harta mare in ArcGIS.com

Harta de baza ©OpenStreetMapcontributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

*NOTA:Traseul autostrazii a fost realizat dupa planurile prezentate de catre CNADNR in documentatia descriptiva publicata in cadrul licitatiei. Avand in vedere ca un traseu mai exact nu a fost publicat si ca, dupa semnarea contractului, acesta poate fi modificat de catre concesionar, traseul evidentiat pe harta reprezinta un model orientativ la scara mare pentru viitoarea autostrada Comarnic – Brasov.

In continuarea autostrazii Comarnic – Brasov (in dreptul localitatii Cristian, Brasov) urmeaza traseul stabilit pentru autostradaTransilvania (Brasov – Bors).

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro