Inca o replica data de forumisti ministrului Transporturilor Ioan Rus. Scrisoare catre Ponta prin care se cere explicarea politicii Guvernului fata de fondurile europene destinate infrastructurii
Comunitatile celor pasionati de subiecte de infrastructura – forumurile peundemerg.ro si construim-romania.ro, au redactat o noua scrisoare comuna, adresata primului ministru Victor Ponta, in care critica declaratiile ministrului Rus care a spus, in acdrul unei dezbateri publice pe marginea Master Planului de Transport ca „Să fim serioși prietene, țara asta n-a trăit din fonduri europene de când e România. Nu stăm exclusiv la mâna fondurilor europene. Vom trăi din bănuții noștri”. Forumistii cer premierului Ponta sa clarifice si sa explice care este pozitia oficiala a guvernului fata de fondurile europene dedicate infrastructurii, sursa de venit care a permis realizarea pana in prezent a celor mai importante proiecte de autostrazi sau cai ferate din tara.
Redam mai jos, integral, continutul scrisorii deschise adresate premierului Victor Ponta, de catre cele doua comunitati online:
„Luând notă de anumite declarații publice oficiale formulate de către domnul Ministru al Transporturilor Ioan Rus, în cadrul Dezbaterii Publice din data de 7 Octombrie 2014, cu privire la Masterplanul de Transport– domeniul Rutier, prin care domnia sa afirma: „Să fim serioși prietene, țara asta n-a trăit din fonduri europene de când e România. Nu stăm exclusiv la mâna fondurilor europene. Vom trăi din bănuții noștri„,
Considerând că fondurile structurale și de coeziune, în valoare de peste 26 miliarde de Euro, complet nerambursabile, reprezintă o șansă unică pentru dezvoltarea țării, fără condiționalități de vreun fel, în afara celor deja negociate de către România și Comisia Europeana,
Știind că interesele Uniunii Europene în Romania au fost propuse și negociate de către Guvernul României și prin urmare sunt, în același timp, și interesele pe termen scurt, mediu și lung ale României și ale partenerilor săi cei mai importanți,
Cunoscând faptul că toți banii europeni provenind din fondurile de coeziune și fondurile structurale sunt bani românești, parte din ei contribuiți din Taxa pe Valoarea Adăugată, restul fiind primiți printr-un mecanism de transfer dinspre regiunile bogate ale Uniunii Europene spre cele mai putin bogate, mecanism similar cu cel implementat de către Guvernul României pentru transferuri în cadrul bugetului de stat dinspre comunități mai bogate înspre comunități mai sărace ale țării noastre, urmând întocmai principiul subsidiarității,
Ne arătăm deosebit de îngrijorați, considerând aceste declarații pe deplin acțiuni împotriva interesului național al României. Nu putem trata altfel renunțarea la 26 de miliarde de Euro, intenție indicată clar de către expresia „vom trăi din bănuții noștri„.
Mai mult, luăm seama că declarațiile au fost formulate într-un cadru oficial (dezbaterea publică, oficială și mandatată legal a Master Planului General de Transport) de către un Ministru al Guvernului României, în calitatea sa de participant oficial.
În aceste condiții, nu putem considera aceste declarații drept altceva, decât ca fiind o explicitare a politicii curente si viitoare a Guvernului României față de problematica fondurilor europene în domeniul Marii Infrastructuri, domeniu primar de aplicabilitate a fondurilor de coeziune.
Reamintim domnului Ministru Ioan Rus, în legătură cu factualitatea declarațiilor sale, că în întreaga perioadă de după anul 1918 rețeaua națională de transport rutier, feroviar, naval și aerian s-a situat mult în urma rețelelor similare nu doar din țări dezvoltate, ci și din țări vecine nouă (Ungaria, Cehoslovacia, Polonia). Spre exemplu, până la sfârșitul anilor ’50, când țări precum Franța, Italia, Germania sau Suedia deja construiau autostrăzi, un singur drum național, actualul DN1, era asfaltat în totalitate, fiind imposibilă o călătorie București – Iași sau București – Timișoara doar pe asfalt. Mai mult, reamintim și faptul că în România, electrificarea căilor ferate a debutat în anul 1963, față de anul 1932 în Ungaria sau de anul 1927 în Cehoslovacia.
La fel, îi reamintim domnului ministru că toate cele trei etape de dezvoltare a infrastructurii de transport de dupa Marea Unire (1930-1939, 1960-1975 și 2000-astăzi) s-au realizat cu sprijinul fondurilor externe:
– împrumutul de stabilizare și cel de dezvoltare din 1931-1935, respectiv concesiunile interbelice;
– împrumuturile externe de dezvoltare, inclusiv cele pentru achiziția de locomotive în anii ’60-’70;
– împrumuturile BEI, BERD, BIRD respectiv fondurile PHARE, ISPA și de coeziune de după anii 2000
Prin urmare, bazându-ne pe cele de mai sus, noi, membri comunitatilor „PeUndeMerg” si „Construim România”, două forumuri non-partizane, neimplicate în politica de partid, interesate exclusiv de dezvoltarea infrastructurii României și activ implicate în această activitate, solicităm următoarele:
1. O clarificare, în scris, de natura oficială, întocmai precum declarația domnului Ministru al Transporturilor, din partea dumneavoastră, domnule Prim-Ministru al Guvernului României, Victor Ponta, asupra politicii Cabinetului dumneavoastra în legătură cu problematica fondurilor europene în exercițiul 2014-2020.
2. În cazul în care politica Guvernului dumneavoastra NU corespunde cu cea formulată de către domnul Ministru Ioan Rus în cadrul dezbaterii publice din data de 7 Octombrie 2014, cerem articularea unei politici comune la nivelul întregului cabinet și prezentarea acestei politici în mod public.
3. Mai mult, solicităm, ca măsură de readucere a încrederii în politicile guvernului, o retractare oficială făcută de către domnul Ministru Ioan Rus, însoțită de un document oficial, incluzând proiecte și termene, care să indice cum vor fi utilizate fondurile de coeziune în perioada 2014-2020 pentru îmbunătățirea Marii Infrastructuri.
4. În cazul în care politica Guvernului corespunde cu cea formulată de către domnul Ministru Ioan Rus, atragem atenția ca o astfel de situație se află în contradicție cu Acordul de Parteneriat 2014-2020 (2014RO16M8PA001.1.2), întocmit de către Guvernul României în timpul mandatului dumneavoastră.
Cu deosebită consideratie,
Comunitățile PeUndeMerg si Construim România”
–
Nu este prima data cand comunitatile formistilor pasionati de subiectele de infrastructura iau o pozitie publica fata de autoritati. In urma cu o luna, in ruma dezbaterilor pe domeniul Rutier din Master Planul General de Transport, forumistii redactau si transmiteau Ministerului Transporturilor o scrisoare deschisa in care dataliau de ce este importanta realizarea cu prioritate a autostrazii Sibiu – Pitesti, autostrada care in planurile autoritatilor a fost transformata in drum expres si programata sa fie realizata etapizat o parte pana in 2020 si restul dupa acea data.
In aceeasi scrisoare, forumistii realizau si o comparatie cu avantaje si dezavantaje intre realizarea autostrazii Sibiu – Pitesti si a autostrazii Sibiu – Brasov – Ploiesti, ultima fiind alternativa preferata evident de catre autoritati conform ultimelor planuri.
Despre dezbaterile incinse pe marginea sectorului rutier din Master Planul General de Transport, puteti citi mai multe in relatarea HotNews.ro: Dezbateri aprinse privind infrastructura rutiera din Master Plan: Autoritatile vor sa mute finantarea europeana si sa schimbe coridoarele TEN-T Core pe teritoriul tarii / Transportatorii cer realizarea Sibiu – Pitesti si reabilitarea drumurilor actuale intre Moldova si Transilvania