Sari direct la conținut

INTERVIU/FOTOGALERIE Spatii imaginare – Helmut Sturmer, scenograful Faust-ului lui Purcarete, expune pana la finalul lunii noiembrie la Fundatia Lowendal

HotNews.ro
Helmut Sturmer - Spatii imaginare, Foto: Fundatia Lowendal
Helmut Sturmer - Spatii imaginare, Foto: Fundatia Lowendal

A parasit Romania acum mai bine de 35 de ani, devenind intre timp o personalitate marcanta a scenografiei europene. In ultimii ani a continuat sa lucreze si cu cativa dintre cei mai buni regizori de teatru din Romania – Silviu Purcarete, Alexandru Dabija, Vlad Mugur sau Radu Afrim. Pe 25 octombrie, la sediul Fundatiei Lowendal a avut loc vernisajul expozitiei Helmur Sturmer – Spatii imaginare, ce prezinta peste 200 de lucrari din cariera scenografului si pictorului Helmut Sturmer, personalitate marcanta a culturii europene. Expozitia este deschisa zilnic, pana pe 30 noiembrie. Cum se vede teatrul romanesc prin ochii unui scenograf recunoscut peste hotare, despre succesul Faust-ului lui Silviu Purcarete, pentru care a realizat scenografia acum cativa ani – „un spectacol care vad ca nu mai are moarte” si despre care considera ca „e surprinzator ca a fascinat atata lume”, despre ce proiecte il asteapta – „inca am de lucru!” si despre tanara generatie de scenografi romani, intr-un interviu Hotnews.ro cu Helmut Sturmer.

Expozitia Helmur Sturmer – Spatii imaginare va asteapta pana pe 30 noiembrie la sediul Fundatiei Lowendal (Piata Gh. Cantacuzino nr. 1). Expozitia prezinta peste 200 de lucrari din cariera scenografului si pictorului Helmut Sturmer, personalitate marcanta a culturii europene – machete, fotografii, schite de conceptie, pictura, grafica, montaje video si imagini din spectacole – realizate de artist dupa 1990 si pana in prezent, pentru film si spatii teatrale romanesti si internationale.

„Ceea ce mi se pare cel mai important in expozitia asta, si am pus accent pe asta, este sa nu arat numai produsul final, adica scenografia fotografiata pe scena, ci drumul spre aceasta solutie – incepand cu primele notite, cu schite mai mici. Drumul de la schita, macheta, planul tehnic si realizarea. Procesul de creatie, practic”, explica Helmut Sturmer intr-un interviu pentru Hotnews.ro.

Expozitia Helmut Sturmer – Spatii imaginare este deschisa din 25 octombrie pana pe 30 noiembrie si poate fi vizitata de luni pana vineri intre orele 10:00 – 18:00, iar sambata si duminica intre orele 10:00 – 14:00.

Interviu cu scenograful si pictorul Helmut Sturmer:

Personalitate marcanta a scenografiei internationale, Helmur Sturmer s-a nascut in 1942, in Timisoara. A absolvit Institutul de Arte Plastice din Bucuresti, la clasa profesorului Paul Bortnovski, in 1967. In urmatorii zece ani este scenograf la Teatrul de Stat din Sibiu si la Teatrul Bulandra din Bucuresti. Tot in aceasta perioada, pe langa nenumarate spectacole pentru teatrele din Arad, Cluj, Brasov, Bucuresti, Iasi, Pitesti, Ploiesti, Sibiu, Timisoara, face scenografia si pentru cinci filme artistice, in regia lui Dan Pita & Mircea Veroiu, Radu Gabrea si Alexandru Tatos.

In 1971 si 1975, la invitatia Teatrului Municipal din Koln, este scenograful unor spectacole regizate de David Esrig si Roberto Ciulli. A urmat, la Teatrul Municipal din Munchen (1976) si la Old Tote Theater din Sydney (1977), spectacolul „Azilul de noapte”, in regia lui Liviu Ciulei.

In 1977, Helmut Sturmer se stabileste in Republica Federala Germana, iar in urmatorii 30 de ani a lucrat, printre altele, la Theatre de la Ville din Paris, Deutsches Schauspielhaus din Hamburg, Theatre de l’Union din Limoges, Opera din Karlsruhe, Teatrele Nationale din Craiova si Cluj, Opera din Bonn, Royal Shakespeare Company.

Dupa plecarea din tara a continuat insa sa colaboreze si cu regizori romani de marca. Il ultimii ani, Helmut Sturmer a colaborat cu cativa dintre cei mai importanti regizori de teatru din Romania: Silviu Purcarete, Alexandru Dabija, Vlad Mugur si Radu Afrim.

Conceptul curatorial al expozitiei Spatii imaginare ii apartine artistului, iar muzica expozitiei este compusa de Vasile Sirli.

Expozitia este realizata cu sprijinul Fundatiei Lowendal, al Firmei de Constructii Decor ALTAX din Bucuresti, Uniter si al echipei coordonate de Corina Gramosteanu.

Albumul de scenografie Sturmer/Scenografii, volumul II, lansat cu ocazia vernisajului expozitiei Helmut Sturmer – Spatii imaginare, cuprinde imagini, documente, proiecte ale realizarii diverselor scenografii pentru film si spatii teatrale romanesti si internationale (schite de idei, fotografii de machete, imagini din spectacole) realizate de Helmut Sturmer in perioada 2007 – 2013.

Albumul este realizat cu sprijinul Fundatiei Lowendal si al prietenilor artistului, Gitta Kampffmeyer-Mohling si Herman Kampffmeyer. Textele sunt prezentate in limbile romana, germana si engleza.

Dupa ce a lucrat la mai multe teatre din Romania, din 1977 Helmut Sturmer s-a stabilit in Germania. Printre spectacolele celebre realizate in strainatate se numara si cele la care a colaborat cu regizori romani: „Azilul de noapte” de Gorki, in regia lui Liviu Ciulei la Old Tote Theater, Sydney sau „Troienele” de Euripide (regia: Vlad Mugur) la Teatrul Municipal din Wurzburg, „Trei surori” de Cehov la Theatre de l’Union din Limoges/Franta (regia: Silviu Purcarete).

La Theatre de la Ville din Paris a facut „Maestrul si Margareta” de Bulgakov (regia: Andrei Serban) si „Arden of Faversham” (regia: Lucian Pintilie). A revenit in Romania, unde a lucrat la mai multe spectacole, in special cu Vlad Mugur, dar si cu Alexandru Dabija, Silviu Purcarete sau Radu Afrim. Intre acestea se numara „Hamlet” de la Teatrul National din Cluj si „Faust” la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu.

„Cand ne apucam de lucru la un spectacol, Heti deschide un caiet nou, impresionant, cu coperte negre si groase. Are alaturi doua, trei stilouri cu fetru fin. Deseneaza linii elegante pe hirtia de buna caltate. Eu ma asez intimidat in fata lui. Daca incerc sa-i explic ceva si n-am cuvintele potrivite, Heti imi intinde generos unul din stilourile sofisticate si ma invita sa desenez pe caietul lui. Ma trec sudorile numai la ideea de a mizgali acel caiet aristocratic si-i cer o bucata de hirtie obisnuita si ieftina. Fara sa clipeasca, rupe o foaie din minunatul caiet spunind ca n-are altceva sa-mi dea. Mor de rusine. Mai are si o cutiuta delicata de Cotman Water Colours de la Winsor & Newton si pensule fine cu care picteaza cu migala japoneza. Dupa citeva zile caietul e o bijuterie plastica. Nostalgia frumusetii acelui caiet ma urmareste mult dupa ziua premierei.

(Silviu Purcarete despre Helmut Sturmer)

„Cred ca, daca, vreodata, un spirit sud-american dubios si indecis sau dracu stie ce alt-fel de diavol, ar avea bunavointa sa treaca noaptea pe la teatru si sa intrebe portarul ce artist mai bintuie prin cladire, portarul ar raspunde fara sa ridice privirea: Domnul Helmut Sturmer. Si dracu’ ar zice: Aha!”

(Alexandru Dabija despre Helmut Sturmer)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro