INTERVIU Volker Raffel, CEO E.ON România: „Vrem să jucăm un rol esențial în tranziția verde, cu focus pe utilizarea eficientă a energiei”
- Redactia Hotnews
E.ON Romania a lansat Raportul de Sustenabilitate aferent anului 2021 (https://tinyurl.com/3ycmvthy), o raportare non-financiară care reflectă performanțele de sustenabilitate obținute prin intermediul realizărilor economice, de mediu și sociale, precum și obiectivele și angajamentele pe teme de dezvoltare durabilă, relevante pentru domeniul de activitate al companiei. Într-un interviu acordat Hotnews, Volker Raffel, CEO al E.ON România, descrie cei trei piloni ai strategiei de sustenabilitate a grupului, impactul și rolul activităților E.ON în economia românească, explică de ce sunt investițiile extrem de importante atât pentru tranziția verde, cât și pentru a soluționa criza energetică, dar și de ce grija față de mediu și oameni este esențială în contextul actual.
1. Suntem într-o perioadă marcată de modificări semnificative pe piața de energie, în care trecerea treptată spre surse de energie regenerabile devine obligatorie. Care este rolul E.ON în acest context?
Actuala criză energetică arată clar faptul că Europa trebuie să-și transforme sistemul energetic. Să nu mai fie dependentă de gazul rusesc pentru a-și asigura securitatea aprovizionării, pentru a furniza cât mai multă energie curată și la prețuri accesibile.
Trecerea de la alimentarea cu energie din surse convenționale către un sistem bazat pe o pondere crescută din surse regenerabile este un obiectiv asumat de fiecare țară europeană. În contextul crizei energetice, conectarea mai multor surse regenerabile, alături de aplicarea de măsuri de eficiență energetică, sunt cu atât mai necesare. Prin urmare, strategia noastră este mai confirmată ca oricând. E.ON și-a propus să joace un rol esențial în tranziția către energia verde, cu focus pe utilizarea eficientă a energiei. Suntem conștienți de responsabilitatea imensă față de societate și, de aceea, prin toate acțiunile noastre suntem alături de oameni, companii și orașe în acest proces de tranziție energetică. Fiindcă înțelegem nevoia de schimbare profundă a afacerii noastre, am dezvoltat o strategie și soluții energetice care să ne ajute să ajungem acolo unde ne dorim.
Anticipând această schimbare majoră a sistemului energetic, pe lângă soluțiile energetice propuse clienților, am demarat în urmă cu câțiva ani un amplu proces de modernizare a distribuției energiei electrice, pentru a putea prelua energia din surse regenerabile mai puțin exploatate și de la prosumatori.
2. Care sunt pilonii pe care se bazează strategia Grupului E.ON?
Pentru a ne atinge obiectivul de a fi lideri în tranziția energetică, în noiembrie 2021 ne-am actualizat strategia și am stabilit trei priorități asupra cărora să ne concentrăm în următorii ani: sustenabilitate, digitalizare și creștere. Sustenabilitatea este mai mult decât o oportunitate pentru noi, este afacerea noastră. Ne-am propus să fim neutri din punct de vedere climatic până în 2040, iar lanțul nostru de aprovizionare să fie neutru până în 2050.
Sustenabilitatea înseamnă, în primul rând, economie de resurse, iar în contextul crizei energetice acest principiu încurajează un consum eficient de resurse și energie. Eficiența energetică, investițiile în energie verde și tranziția energetică sunt măsuri pe care trebuie să ni le asumăm. Suntem conștienți că este nevoie de măsuri și investiții substanțiale care să ducă la independență energetică, dar și la folosirea mult mai intensivă a surselor regenerabile. Desigur, toate aceste măsuri trebuie dublate de o schimbare de comportament al fiecăruia dintre noi. De aceea, ne-am luat foarte în serios rolul de a informa clienții în ceea ce privește folosirea eficientă a resurselor de energie, pentru că fiecare gest, aparent mic, poate duce la rezultate considerabile în timp. Eficiența energetică trebuie să devină o parte a stilului nostru de viață.
3. Se vorbește tot mai mult despre transformarea sectorului energetic în unul sustenabil. Cum acționează E.ON în acest sens?
Rețelele de energie au un rol cheie în această transformare și tocmai de aceea investițiile sunt extrem de importante. Numai în anul 2021 am investit 644 de milioane de lei, cu 24% mai mult decât în anul precedent și aproape dublu față de investițiile realizate în anul 2019. Investițiile noastre s-au concentrat pe realizarea de rețele noi, dar și pe modernizarea celor existente, totodată investind în automatizarea proceselor și digitalizarea soluțiilor noastre. Tot anul trecut, E.ON a furnizat aproximativ 9% din energia electrică consumată și 19% din totalul gazelor naturale furnizate la nivel național. Însă nu ne-am limitat doar la furnizarea de energie, ci am dezvoltat noi soluții energetice și, totodată, ne-am implicat în educarea clienților noștri privind folosirea eficientă a surselor de energie.
O altă componentă pe care am dezvoltat-o este creșterea nivelului de digitalizare a serviciilor noastre. Interesul clienților pentru soluțiile noastre este în creștere, iar aceștia au devenit conștienți că investițiile pe care le fac sunt recuperate din plin prin economiile pe care le fac la facturi. Mă refer de soluțiile de producere a energiei cu ajutorul panourilor fotovoltaice, la soluțiile de încălzire pentru familii și mici întreprinderi cărora le facilităm achiziția de centrale noi, mult mai eficiente, care reduc consumul de gaze naturale cu până la 30%. Oferim, totodată, soluții de încălzire clienților rezidențiali cu pompe de căldură aer-apă, care pot fi de până la cinci ori mai eficiente față de o centrală pe gaz și care sunt sustenabile pe termen mediu și lung.
Pe segmentul non-rezidențial, vedem din ce în ce mai multe companii din România, ca peste tot în Europa, care aleg modele de afaceri durabile și caută să-și reducă costurile cu energia, iar noi suntem aici pentru a le oferi soluții energetice adaptate nevoilor lor specifice.
De exemplu, peste 100 de companii mici și mijlocii și-au redus facturile cu până la 30%, alegând să-și asigure energia necesară activității cu ajutorul soluțiilor fotovoltaice oferite de E.ON. De asemenea, am realizat sisteme de iluminat public cu performanță energetică ridicată, iar economia obținută a fost de până la 60% din consumul de energie cu iluminatul public, comparativ cu vechile sisteme.
4. Dincolo de activitatea de bază de distribuitor și furnizor de energie și soluții energetice, cum susține E.ON economia românească?
În 2021, companiile noastre din România au avut un rol important în susținerea economiei locale. Am colaborat cu peste 900 de furnizori direcți, respectiv cu aproximativ 2.300 de furnizori de produse și servicii de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, valoarea plăților efectuate fiind de aprox. 1 miliard de lei. Suma nu include valoarea achizițiilor de electricitate și gaze naturale destinate celor circa 3,4 milioane de clienți din România.
E.ON a fost și anul trecut unul dintre marii contribuabili la bugetul de stat al României, cu o valoare totală a sumelor virate de peste 1 miliarde de lei sub formă de impozite și taxe, ceea ce înseamnă o creștere cu 24% a contribuțiilor față de anul 2020. În cei 16 ani de prezență în România, contribuția E.ON la bugetul de stat a depășit suma de 11,8 miliarde de lei.
5. Ce rol joacă în Grupul E.ON România grija față de oameni ?
Grija și responsabilitatea față de oameni și aici mă refer la clienți, la angajați, colaboratori și la comunitate în general au un rol esențial. Pentru angajați aceasta înseamnă să fii un etalon în ceea ce privește condițiile de muncă și beneficiile pe care le oferi, iar pentru clienți înseamnă respect față de timpul lor și servicii de calitate, dar și soluții adaptate nevoilor lor și care să îi ajute să facă față situației dificile pe care o traversăm. Pentru colaboratori, înseamnă un dialog permanent pentru a identifica cele mai bune soluții, iar pentru comunitate grija înseamnă să faci bine și să te implici în proiecte prin care să contribui la dezvoltarea sustenabilă a comunităților, ca să oferim generațiilor următoare șansa la un viitor mai bun. Credem că E.ON a reușit să facă toate aceste lucruri și să fie un exemplu de bună practică în România.
Articol susținut de E.ON România