Laszlo Borbely: Valoarea propusa de Rosia Montana Gold Corporation pentru concentratia de cianuri "nu poate fi acceptata"
Laszlo Borbely spune intr-un comunicat de presa ca „Ministerul Mediului si Padurilor a instiintat Rosia Montana Gold Corporation, la mijlocul lunii august 2011, ca valoarea propusa de investitor pentru concentratia de cianuri disociabile in mediu slab acid de 5 ppm (parti pe milion – n.red.) la punctul de descarcare al sterilului in iaz nu poate fi acceptata”. Sursa citata precizeaza ca „la nivel european, valoarea maxima admisa pentru concentratia de cianuri disociabile in mediu slab acid este de 10 ppm”.
Intr-o conferinta de presa sustinuta tot marti, 23 august, Borbely a intarit ideea ca va cere companiei Rosia Montana Gold Corporation sa coboare nivelul concentratiei de cianuri pina la nivelul inregistrat in Suedia, fara a preciza insa exact care este acest nivel. Asadar, ministrul Mediului nu este multumit de nivelul de 5 ppm propus de RMGC, nivel aflat la jumatate fata de limita maxima admisa in UE.
„Investitorul a propus in jur de 5 (ppm – n.red.). Eu le-am spus ca nu sunt multumit cu 5, este la jumatate fata de cat prevede UE. Nu sunt multumit cu 5 pentru ca am fost in Suedia si am vazut tehnologii mai performante si le-am adresat o scrisoare si o sa avem discutii cu toti inginerii, tehnicienii, si din partea investitorului, si din partea ministerului, ca sa ajungem la o formula mai jos de 5”, a specificat Laszlo Borbely.
UPDATE 1: Un document public al companiei care opereaza exploatarea aurifera Boliden (Suedia) arata ca autoritatile suedeze au eliberat, in martie 2000, o autorizatie de mediu pentru o valoare maxima admisa pentru concentratia de cianuri de 2 mg/l (adica 2 ppm). Vezi aici documentul integral
Ministrul Laszlo Borbely sustine, in comunicat, ca „inca de la inceputul mandatului am declarat ca voi propune Guvernului o hotarare prin care sa se acorde acordul de mediu doar in cazul in care voi avea siguranta ca investitorul va respecta cele mai bune practici in ceea ce priveste mineritul, pentru a nu fi afectat mediul. Am cerut SC Rosia Montana Gold Corporation sa respecte doua conditii importante: sa reduca procentul de cianura pana la un nivel care sa nu mai fie poluant pentru natura, asa cum se intampla si in Suedia, si sa dea banii pentru renaturare, in primii ani de exploatare. Celelalte aspecte referitoare la partea economica a contractului nu se afla in responsabilitatea Ministerului Mediului si Padurilor, ci a Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri”.
Context
Declaratiile ministrului Mediului vin la o zi dupa ce presedintele Traian Basescu a spus intr-un interviu la TVR ca „exploatarea de la Rosia Montana trebuie sa inceapa”, pentru ca Romania trebuie sa-si mareasca rezerva de aur.
In urma cu o luna, Ministerul Culturii (condus de presedintele UDMR, Kelemen Hunor), a luat o decizie importanta pentru pornirea proiectului, eliberind un certificat de descarcare de sarcina arheologica pentru Masivul Carnic.
UDMR (partid din care face parte Laszlo Borbely) a fost initial un adversar al proiectului. In ultimii doi ani, pozitiile unora dintre liderii partidului s-au nuantat.
Scurt istoric al evaluarii impactului asupra mediului in proiectul Rosia Montana:
– Procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul Rosia Montana a inceput in decembrie 2004, iar in iulie 2006, SC Rosia Montana Gold Corporation SA a depus Raportul la studiul de evaluare a impactului. In cadrul procedurii, s-au organizat 14 dezbateri publice in Romania si 2 dezbateri publice in Ungaria in perioada 24.07.2006-29.08.2006
– Ministerul Mediului a solicitat Ministerului Afacerilor Externe sa transmita notificari catre statele posibil afectate (Ungaria, Serbia si Muntenegru, Bulgaria, Moldova, Ucraina, Slovacia), avand in vedere prevederile Conventiei Espoo privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontiera. Ungaria a fost singurul stat care a confirmat participarea sa la procedura de evaluare a impactului proiectului Rosia Montana, celelalte state notificate raspunzand ca nu vor participa.
– In ianuarie 2007, Ministerul Mediului a transmis catre SC Rosia Montana Gold Corporation SA observatiile si comentariile publicului primite in perioada de consultare publica, la care compania a raspuns in luna mai 2007
– In etapa de analiza a calitatii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului au avut loc 4 sedinte ale Comisiei de Analiza Tehnica la nivel central (CAT), in prezenta titularului de proiect, in perioada iunie – august 2007. In cadrul acestor sedinte au fost analizate primele 4 capitole ale raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului din cele 9 capitole pe care le cuprinde.
– In septembrie 2007, certificatul de urbanism depus de investitor a fost suspendat in instanta, iar din acest motiv procedura de evaluare a impactului asupra mediului a fost stopata. Suspendare certificatul de urbanism a fost constatata si prin hotarare definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Timisoara pronuntata in martie 2009.
– Procedura de evaluare a impactului asupra mediului a fost reluata, dupa ce in luna mai 2010, SC Rosia Montana Gold Corporation SA a depus un nou certificat de urbanism. Ca urmare, pe parcursul anului 2010, Comisia de Analiza Tehnica (CAT) s-a intrunit de patru ori, analizand 7 din cele 9 capitole ale raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului.
– Comisia de Analiza Tehnica este format din reprezentanti a 12 institutii: Ministerul Mediului si Padurilor, prin directiile si compartimentele de specialitate, Ministerul Sanatatii, Ministerul Administratiei si Internelor – Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Ministerul Culturii si Patrimoniului National, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, Academia Romane, Institutul Geologic al Romaniei, Administratia Nationala „Apele Romane” si Garda Nationala de Mediu.
– In ianuarie 2011, Ministerul Mediului a inaintat Ungariei atat documentele depuse de SC RMGC SA, ca urmare a solicitarii Ministerului de a actualiza documentatia de evaluare a impactului asupra mediului, cat si raspunsurile la intrebarile partii ungare primite in cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului in context transfrontiera, ce s-a desfasurat in 2006 .
– Ministerul Dezvoltarii Rurale din Ungaria a transmis, in 3 august 2011, un raspuns prin care refuza realizarea proiectului Rosia Montana. Astfel, consultarile cu partea ungara au luat sfarsit urmand ca, in cazul in care se va lua decizia de emitere a acordului de mediu, acesta sa fie tradus si transmis partii ungare ca decizie finala pentru proiectul Rosia Montana, conform Conventiei Espoo. Trebuie mentionat ca avizul Ungariei este consultativ
– La 1 martie 2011, MMP a reluat consultarea publica. In acest sens, MMP a postat un anunt pe pagina de web a ministerului, insotit de documentatia de evaluare a impactului asupra mediului depusa de SC RMGC SA la sfarsitul anului 2010 si a invitat publicul interesat sa formuleze propuneri/comentarii/observatii justificate in perioada 01 martie 2011 – 05 mai 2011.
In aceasta perioada, MMP a primit 517 propuneri/comentarii/observatii din partea publicului pe care le-a evaluat, iar in 29 iulie 2011, a transmis SC Rosia Montana Gold Corporation SA formularul cu observatiile si comentariile publicului primite in aceasta perioada pentru a oferi raspunsuri ce vor fi analizate de Comisia de Analiza Tehnica.