Sari direct la conținut

Lectie de manipulare, o alta perspectiva

La coltu' strazii

„Presa manipuleaza!” (cu variatiunile simpatice „presstitutie” si „presa=pres”) si „Revolutia hipsterilor”. Doua poluri de gandire prezente (era sa spun ca se confrunta) in sfera publica, scrie Ovidiu, pe blogul La coltu’ strazii.

Zilele astea cuvantul manipulare are valente noi si toata lumea vrea sa contribuie la DEX si DOOM.

Cei mai vocali, cei care au si dat startul, acuza presa mainstream ca e vanduta si ca manipuleaza.

Acum, de dragul argumentului, sa analizam cele doua posibilitati:

1. Au dreptate, e vanduta si manipuleaza. In cazul acesta avem repede o intrebare dificila. E prima oara cand manipuleaza?

A. Da, e prima oara. Ce s-a intamplat cu integra presa romaneasca dupa aproape un sfert de secol de la Revolutie de a cedat tentatiei manipularii si vanzarii de sine fix cu ocazia lui RMGC ?

B. Nu e prima oara, e o practica obisnuita. Cand si-au dat seama manifestantii?

B1. Abia acum. Nu vreau sa iau in calcul varianta asta, pentru ca mi se pare ca ma lasa fara partener de discutie.

B2. Cu mult timp in urma, dar abia acum ii afecteaza. Ca si cum e important ca media sa fie corecta doar cand ne e noua folositor.

2. Nu au dreptate, nu e vanduta si e corecta. Imposibil, daca asculti vocea pietei. Asa ca ne intoarcem la punctul 1.

Din toate variantele astea nu reusesc sa imi dau seama care comporta cea mai mica doza de ipocrizie din partea manifestantilor.

Anul trecut, in vara, in timpul deranjului cu suspendarea/demiterea presedintelui stiti cine facea cele mai mici cifre de audienta intre posturile de stiri? Digi24, pentru ca a fost singurul care si-a pastrat neutralitatea. Cine a casigat o cota de piata remarcabila in foarte scurt timp? B1TV, care s-a raliat taberei lui Traian Basescu. Cine si-a consolidat pozitia de lider al audientei anti-Basescu? Antena 3.

De ce facea Digi24 cele mai mici audiente in acea perioada? Pentru ca foarte putini din audienta doreau sa afle fapte si certitudini, cei mai multi se duceau la televizor ca la biserica – sa isi reconfirme opiniile si sa se adape din sentimentul de apartenenta la un grup electoral.

As fi tare curios sa stiu cati din cei care au fost ieri la manifestatia din Bucuresti (si ceilalti, din alte orase mari din tara) s-au uitat la televizor vara trecuta si, daca da, la ce posturi si de ce.

Amploarea protestelor din ultimele doua saptamani ascunde o problema mult mai grava a societatii romanesti, cu efecte perverse ce vor schimba fundamental pe termen mediu si lung dinamica sociala.

De acord, media nu e demna de incredere in majoritatea ei, fie si daca ne uitam doar la tipul de actionariat din spatele ei (aici e o discutie lunga, sa o lasam pe altadata).

Noile medii de comunicare sunt insa un cal troian. Ofera prea putine fapte si prea multa opinie. Sunt bisericile viitorului, la care oamenii vor adera din orice alte motive in afara de cele rationale. Si daca va place atat de mult conceptul de jurnalism cetatenesc, poate ar fi bine sa va ganditi ca drumul asta duce spre chirurgie cetateneasca sau, de ce nu, penitenciare cetatenesti, unde vor ispasi pedepse grele anticetateni vinovati de delict de opinie.

In final, nu ma pot abtine sa remarc, contempland lista mea de Facebook, ca foarte multi jurnalisti care relateaza despre proteste o fac din pozitia de participanti la proteste.

Cum ar veni, sunt si jucatori si arbitri. Adica un alt pasaj din manualul de manipulare.

Comenteaza pe blogul La coltu’ strazii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro