Legea Educatiei Nationale, mutilata in Parlament: Reglementarea procedurii de sustinere a doctoratului, eliminata complet. Fost sef al Cercetarii: Cine are nevoie sa isi sustina teza ca Elena Ceausescu? Practic, teza de doctorat se va putea sustine intr-o cabina telefonica
Reglementarea procedurii de acordare a titlurilor doctorale dispare complet din Legea Educatiei Nationale, odata cu toate informatiile despre selectarea comisiilor de sustinere a tezei si cu obligativitatea ca viitorul doctor sa isi sustin lucrarea in sedinta publica. Modificarile apar in acelasi proiect de lege care a fost votat miercuri de deputati si care ar putea ajunge chiar si saptamana viitoare in Senat, camera decizionala in acest caz. Fostul sef al Cercetarii din Romania, Dragos Ciuparu, a explicat pentru HotNews.ro ca modificarile ar face ca doctoratele date in Romania sa fie „complet irelevante si fara niciun fel de valoare”, fiind „o distrugere completa a sistemului”.
- Modificarile apar in proiectul legii de aprobare a ordonantei de urgenta nr. 4/2016, si opereaza in Legea Educatiei Nationale mai multe schimbari pe care ministrul Adrian Curaj anuntase ca vrea sa le faca, dar care s-au confruntat cu critici acerbe.
Prin proiectul de lege sunt modificate, intr-o masura mai mica sau mai mare, 6 articole din Legea Educatiei Nationale, insa articolul 168, care priveste procedurile de acordare a titlurilor doctorale, este complet rescris.
Modificarea legislativa a trecut de Camera Deputatilorcu 216 voturi pentru si nici unul impotriva, iar acum merge in Comisia de Invatamant de la Senat, unde poate intra chiar si saptamana aceasta. Amintim ca presedintele comisiei este Ecaterina Andronescu – fost ministru al Educatiei, iar printre membri se numara Mihnea Costoiu – actualul rector al Universitatii Politehnice din Bucuresti.
Contactat de HotNews.ro, fostul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica (ANCS) Dragos Ciuparu a declarat ca „din pacate, nu este numai introducerea acelor aspecte legate de partea de renuntarea la titlul de doctor, ci sunt de fapt niste agresiuni extrem de grave la procedura de sustinere a tezei de doctorat care sunt incluse in articolul 168.”
„La al.2 lucrurile sunt extrem de grave pentru ca se trece, asa cum era ordonanta initiala propusa de Guvern, de ministrul Curaj, trecere acordarii titlurilor de doctorat la universitati, fara a se face in prealabil o evaluare si o acreditare a scolilor doctorale. Situatie concreta: Scoala doctorala de la academia de informatii etc, asa cum e ea cu arme si bagaje, de aici incolo elibereaza titluri fara niciun fel de probleme si fara niciun fel de control de la CNATDCU. CNATDCU nu mai are niciun fel de rol in treaba asta„, a explicat fostul sef al cercetarii.
Dragos Ciuparu avertizeaza cu privire la modificarile ce vizeaza procedura de acordare a titlului de doctor.
„Nu se multumesc doar cu atat, fac lucruri care sunt de fapt mult mai grave. De exemplu, se dereglementeaza modul de sustinere a tezei, selectarea comiisiilor. Acolo, Legea 1/2011 (Legea Educatiei Nationale – n.red.) spune clar ca o comisie de doctorat este formata din conducatori, presedintele comisiei si 3 referenti, dintre care cel putin 2 din afara institutiei. Deci impune o oarecare transparenta academica. Esti obligat sa aduci 2 referenti, 2 oameni din afara institutiei care sa se uite pe teza de doctorat. Aspectul acesta este suprimat din lege ceea ce este extrem de grav. In toata lumea aceasta exista institutia ‘outside-reader’ – pentru a se asigura universitatea ca asigura calitatea tezelor de doctorat, impune ca acestea sa fie citite si de oameni din afara institutiei inainte ca ele sa fie sustinute. Ori asta dispare. De asemenea, se elimina obligativitatea participarii referentilor oficiali la sustinerea tezei de doctorat. Practic, ajungem sa dam teze ca pe vremea cand si-a sustinut teza de doctorat Elena Ceausescu, o sustinere despre care nu a stiut nimeni nimic, si brusc s-a trezit cu titlul de doctor„, a precizat Ciuparu.
Fostul sef al Cercetarii a criticat dur renuntarea la procedura catalogand modificarile drept „extre de toxice”, „o crima majora, o distrugere completa a sistemului”:
„Se elimina obligativitatea sustinerii publice a tezei de doctorat si nici nu e nevoie sa fie prezenti referentii. Deci practic doctorandul se poate duce intr-o cabina de buda, imi scuzati expresia, isi sustine teza acolo, i se da titlul, si cu asta basta. Sunt niste chestii extrem de grave cu privire la treaba asta. Se elimina obligativitatea existentei referatelor de evaluare a tezei. Ne intoarcem in anii ’70 in care discretionar teza putea fi sustinuta la Comitetul Central de Partid sau la Comitetul Judetean. Lucrurile acestea sunt extrem de nocive. (…) Daca pana acum procedura care era descrisa in lege a pastrat cat de cat o minima relevanta a studiilor doctorale in Romania, aceste modificari ar face ca doctoratele date in Romania sa fie complet irelevante si fara niciun fel de valoare , cel putin acelea care pana acum s-au dovedit plagiate, copiate, spuneti-le cum vreti. Este, dupa parerea mea, o crima majora, o distrugere a sistemului, complet. Nu mai ai ce sa mai speri dupa asemenea modificari.
Chestiunea cu procedura de sustinere a tezei, eu imediat la asta m-am gandit: Cine are nevoie sa isi sustina teza ca Elena Ceausescu? Nu stiu, poate dl ministru Costoiu sau de astia care inca nu au apucat sa isi faca doctoratul si acum tin neaparat sa si-l scoata, iar acum au gasit solutia, sa si-l sustina intr-o cabina telefonica. Acestea sunt observatiile care m-au indignat. Daca asta iese din Parlament, atunci este clar ca in tara asta nu se poate face nimic„, a incheiat Ciuparu.
Contactat de HotNews.ro, Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, a declarat ca se va pronunta pe marginea modificarilor legislative dupa ce vor veveni lege, precizand doar ca „nu merita sa fie facuta o astfel de ordonanta (OUG 4/2016, in baza careia apar noile modificari). Toate intrumentele de a rezolva plagiatul erau deja in lege. Totul era specificat in lege. E o modalitate foarte buna de a tergiversa rezolvarea tuturor problemelor legate de plagiat, toate. Ele se suspenda sine die de acum incolo.”
Ce modifica in Legea Educatiei Nationale proiectul de lege care urmeaza sa ajunga in Senat
Modificarea celor 6 articole din Legea Educatiei Nationale a fost prilejuita de Ordonanta Guvernului 4/2016, cu un singur articol, si care viza modificari la doua articole din lege. Toate celelalte modificari sunt facute prin proiectul de lege de aprobare a ordonantei.
In realitate, proiectul de lege dereglementeaza proceduri, acordand mai multa libertate universitatilor, mai exactce afirma ministrul Educatiei Adrian Curaj in februarie ca vrea sa faca prin Ordonanta de urgenta. Declaratiile ministrului au fost intampinate atunci cu critici acerbe. Astfel, titlurile de doctor ar urma sa fie acordate de catre universitati sau Academia Romana, institutii care ar urma sa si retraga titlul acordat, in cazul constatarii unor nereguli.
Totodata, dupa noua lege sesizarile privind nereguli in tezele de doctorat ar urma sa fie analizate de universitatile care au acordat titlul, de catre Academia Romana, „sau, dupa caz, de catre CNATDCU”, facand din Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare un fel de instanta de apel, dupa cum a explicat Dragos Ciuparu: „Cumva lasa impresia ca ar dori sa mentina CNATDCU instanta de apel, adica te duci la tribunal si de acolo ai voie sa faci apel. Daca ti se pare ca comisia de etica nu a rezolvat, te duci mai departe„.
Asa cum a fost anuntat miercuri chiar de la tribuna plenului Camerei Deputatilor, cand proiectul a fost votat in unanimitate, amendamentele apartin Consiliului National al Rectorilor.
„Aceste amendamente vin ca urmare a solicitarilor directe ale Consiliului National al Rectorilor si a dezbaterilor avute in universitati. Apreciem eforturile ministerului de a se ajunge la o formula clara. Pana atunci, acest proiect este menit sa intareasca autonomia universitara. PNL il va vota si va rog si pe dumneavoastra sa votati pentru,” a afirmat deputata Sanda Maria Ardeleanu (PNL), membru in Comisia de invatamant, in plen, cand acest proiect a fost dezbatut, citata de PressOne.
Potrivit procesului verbal al sedintei comisiei din 22 martie, asa cum semnala PressOne, CNR a fost reprezentat de patru persoane: presedintele Sorin Cimpeanu (fostul ministru al Educatiei), vicepresedintele Ecaterina Ionescu, rectorul ASE Nicolae Istudor si rectorul Universitatii „Stefan cel Mare” din Suceava, Valetin Popa. A mai fost prezent si senatorul PSD Mihnea Costoiu, fostul ministru delegat pentru Cercetare in guvernul Victor Ponta, rectorul Universitatii Politehnica.
„Domnul Sorin Cimpeanu, presedintele Consiliului National al Rectorilor, a sustinut adoptarea proiectului de lege si a prezentat o serie de propuneri de modificare a unor articole. Domnul senator Mihnea Costoiu a sustinut adoptarea Ordonantei in forma propusa de Guvern, cu propunerile prezentate de domnul presedinte Sorin Cimpeanu. In urma dezbaterilor, Comisia a hotarat, cu 14 voturi pentru si 1 abtinere, adoptarea cu amendamente a proiectului de lege” se arata in acest proces verbal.
Cimpeanu a declarat pentru HotNews.ro, in privinta modificarii referitoare la articolul 324, canu sustine eliminarea sanctiunilor din lege si Consiliul National al Rectorilor va solicita ca acestea sa fie introduse cand proiectul va fi dezbatut in comisia de invatamant din Senat. De asemenea, el a afirmat ca CNADTCU trebuie sa fie o institutie de apel si control, adica asa cum si ministrul Adrian Curaj a afirmat in luna februarie, fara insa a da o ordonanta in acest sens. Tot atunci, Curaj a declarat ca doreste ca universitatile sa aiba autonomie si sa acorde de acum inainte titlul de doctor.
„Nu sustinem disparitia sanctiunilor. Daca ele exista prin corelarea legilor (ordonanta poate ramane asa – n.r.) , daca nu, vom sustine introducerea clara a sanctiunilor in proiectul de lege la nivelul comisiei de invatamant din Senat. In textul final trebuie sa existe partea de sanctiuni care sa acopere intreg spectrul eventualelor neglijente in procesul de acordare a titllui de doctor. CNADTCU trebuie sa aiba rol de instanta de apel si control, iar in cazul in care se constata neconformitati din perspectiva standardelor de calitate sau etica, aceasta constatarea trebuie sa fie in mod firesc urmata de sanctiuni – la nivelul doctorandului, conductorului sau scolii doctorale respectiv universitati,” a declarat Cimpeanu miercuri pentru Hotnews.ro.
Ce spune Legea Educatiei Nationale in acest moment si cum va arata dupa intrarea in vigoare a amendamentelor
Dupa Art. 146 din Legea Educatiei Nationale se introduce, prin OUG 4/2016 art. 146^1 cu urmatorul cuprins „146^1 Diploma de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a titlului.”
Iar proiectul de lege modifica articolul art. 146^1, care ar urma sa aiba urmatorul cuprins:
„Art. 146^1 – Certificatele si diplomele de licenta, de master si/sau de doctor inceteaza sa mai produca efecte juridice, din momentul comunicarii dispozitiei de retragere a acestora.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(1)Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de IOSUD prin regulamentul de organizare si desfasurare a programelor de studii universitare de doctorat si in concordanta cu reglementarile prevazute in codul studiilor universitare de doctorat.”
ar urma sa devina
„Art. 168 – (1)Teza de doctorat se elaboreaza, se evalueaza si se sustine public conform cerintelor stabilite de universitati, respectiv Academia Romana, prin regulamentul de organizare si desfasurare a programelor de studii universitare de doctorat si in concordanta cu reglementarile prevazute in codul studiilor universitare de doctorat.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(2)Comisia de sustinere publica a tezei de doctorat, denumita in continuare comisie de doctorat, este propusa de conducatorul de doctorat si aprobata de conducerea IOSUD. Comisia de doctorat este alcatuita din cel putin 5 membri: presedintele, ca reprezentant al IOSUD, conducatorul de doctorat si cel putin 3 referenti oficiali din tara sau din strainatate, specialisti in domeniul in care a fost elaborata teza de doctorat si din care cel putin doi isi desfasoara activitatea in afara IOSUD respective. Membrii comisiei de doctorat au titlul de doctor si au cel putin functia didactica de conferentiar universitar sau de cercetator stiintific gradul II ori au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate.”
ar urma sa devina:
„(2)Titlul de doctor se acorda de catre institutia organizatoare de doctorat prin dispozitia rectorului sau, dupa caz, a presedintelui Academiei Romane.”
––
Art. 168 – „(3)Teza de doctorat se sustine in sedinta publica in fata comisiei de doctorat, dupa evaluarea de catre toti referentii. Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc in prezenta a cel putin 4 dintre membrii comisiei de doctorat, cu participarea obligatorie a presedintelui comisiei si a conducatorului de doctorat. Sustinerea publica include obligatoriu o sesiune de intrebari din partea membrilor comisiei de doctorat si a publicului.”
ar urma sa devina:
„(3) Dupa acordarea titlului de doctor, institutia organizatoare de doctorat elibereaza diploma de doctor.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(4) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat si a rapoartelor referentilor oficiali, comisia de doctorat evalueaza si delibereaza asupra calificativului pe care urmeaza sa il atribuie tezei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: „Excelent”, „Foarte bine”, „Bine”, „Satisfacator” si „Nesatisfacator”. De regula, calificativul „Excelent” se acorda pentru maximum 15% dintre candidatii care obtin titlul de doctor intr-un anumit IOSUD, in decursul unui an universitar.”
ar urma sa devina:
„(4) Titularul unui titlu stiintific poate solicita Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice renuntarea la titlul in cauza. In acest caz Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice ia act de renuntare printr -un ordin de revocare emis in acest scop.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(5) Daca studentul-doctorand a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de cercetare stiintifica si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea calificativului „Excelent”, „Foarte bine”, „Bine” sau „Satisfacator” comisia de doctorat propune acordarea titlului de doctor, propunere care se inainteaza CNATDCU, spre validare. CNATDCU, in urma evaluarii dosarului, propune ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului acordarea sau neacordarea titlului de doctor.”
ar urma sa devina:
„(5) Actul administrativ constatator al titlului stiintific se anuleaza de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renuntare la titlu, precum si cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului stiintific se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(6) In cazul atribuirii calificativului „Nesatisfacator”, comisia de doctorat va preciza elementele de continut care urmeaza sa fie refacute sau completate in teza de doctorat si va solicita o noua sustinere publica a tezei. A doua sustinere publica a tezei are loc in fata aceleiasi comisii de doctorat, ca si in cazul primei sustineri. In cazul in care si la a doua sustinere publica se obtine calificativul „Nesatisfacator”, titlul de doctor nu va fi acordat, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.”
ar urma sa devina:
(6)Teza de doctorat este un document public. Aceasta se redacteaza si in format digital. In domeniul artelor, teza de doctorat poate fi insotita de inregistrarea pe suport digital a creatiei artistice originale. Teza de doctorat si anexele sale se publica pe un site administrat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul drepturilor de autor.
––
Legea Educatiei Nationale Art. 168 – „(7)Titlul de doctor se atribuie prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, dupa validarea tezei de doctorat de catre CNATDCU.”
ar urma sa devina:
„(7) Sesizarile cu privire la nereguli in acordarea titlului de doctor sunt analizate de comisia de etica a institutiilor de invatamant
superior/Academiei Romane, sau, dupa caz, de catre CNATDCU, conform reglementarilor din codul studiilor universitare de doctorat. Hotararile acestora avizate juridic reprezinta aviz conform pentru decizia rectorului sau, dupa caz, a presedintelui Academiei Romane.”
––
Al. 7^1, 7^2, 8 si 9 ale Art. 168 din Legea Educatiei Nationale ar urma sa fie abrogate:
„(7^1) Titularul unui titlu stiintific poate solicita Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice renuntarea la titlul in cauza. In acest caz Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice ia act de renuntare printr-un ordin de revocare emis in acest scop.”
(7^2)Actul administrativ constatator al titlului stiintific se anuleaza de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renuntare la titlu, precum si cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului stiintific se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice.”
„(8) In cazul in care CNATDCU invalideaza argumentat teza de doctorat, IOSUD primeste din partea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului o motivatie scrisa de invalidare, redactata in baza observatiilor CNATDCU. Lucrarea de doctorat poate fi retransmisa CNATDCU in termen de un an de la data primei invalidari. Daca lucrarea de doctorat se invalideaza si a doua oara, titlul de doctor nu va fi acordat, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.”
„(9)Teza de doctorat este un document public. Aceasta se redacteaza si in format digital. In domeniul artelor, teza de doctorat poate fi insotita de inregistrarea pe suport digital a creatiei artistice originale. Teza de doctorat si anexele sale se publica pe un site administrat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul drepturilor de autor.”
––
Legea Educatiei Nationale Art. 170 – „(1)In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, intocmite, dupa caz, de CNATDCU, de CNCS, de Consiliul de etica si management universitar sau de Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, poate lua urmatoarele masuri, alternativ sau simultan:
a) retragerea calitatii de conducator de doctorat;
b) retragerea titlului de doctor;
c) retragerea acreditarii scolii doctorale, ceea ce implica retragerea dreptului scolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenti-doctoranzi.„
ar urma sa devina:
„(1) In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica profesionala, pentru titlurile de doctor acordate in baza ordinului de ministru, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, intocmite, dupa caz, de CNATDCU, de CNCS, de Consiliul de etica si management universitar sau de Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, poate lua urmatoarele masuri, alternativ sau simultan:
a) retragerea calitatii de conducator de doctorat;
b) retragerea titlului de doctor acordat prin ordin al ministrului educatiei;
c) retragerea acreditarii scolii doctorale, ceea ce implica retragerea dreptului scolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenti – doctoranzi.„
–––
Al. 2, 3, 4 ale Art. 170 raman nemodificate. Se adauaga insa doua noi punct – al. 5 si 6.
„(5) In cazul nerespectarii criteriilor de etica si deontologie profesionala, titlul de doctor se retrage prin decizia rectorului sau, dupa caz, a presedintelui Academiei Romane, pe baza raportului comisiei de etica a institutiei de invatamant superior/Academiei Romane, sau dupa caz, a raportului CNATDCU.”
„(6)Pentru titlurile de doctor obtinute prin ordin al ministrului educatiei, in baza deciziei de retragere a titlului, semnata de catre rector sau, dupa caz, de presedintele Academiei Romane, cu avizul conform CNATDCU, ministrul educatiei nationale si cercetarii stiintifice emite ordinul de retragere a titlului de doctor.”
––
La Art. 219 din Legea Educatiei, care vizeaza atributiile CNATDCU, proiectul de lege adauga doi noi litere, lit. f) si g)
„f)verifica respectarea cerintelor procedurale de acordare a titlului de doctor;
g)realizeaza monitorizarea scolilor doctorale din Romania, conform reglementarilor legale.„
–––
Legea Educatiei Nationale Art. 324 – „Pentru abaterile de la buna conduita in cercetare-dezvoltare ale personalului din cadrul institutiilor de invatamant superior, constatate si dovedite, Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii stabileste aplicarea uneia sau mai multora din urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment scris;
b) retragerea si/sau corectarea tuturor lucrarilor publicate prin incalcarea regulilor de buna conduita;
c) retragerea calitatii de conducator de doctorat (este prevazuta deja de art. 170, alin (1) – n.r.) sau a atestatului de abilitare;
d) retragerea titlului de doctor;
e) retragerea titlului didactic universitar sau a gradului de cercetare ori retrogradarea;
f) destituirea din functia de conducere din institutia de invatamant superior;
g) desfacerea disciplinara a contractului de munca;
h) interzicerea, pentru o perioada determinata, a accesului la finantarea din fonduri publice destinata cercetarii-dezvoltarii.”
OUG 4/2016, aprobata de Guvern si publicata in Monitorul Oficial, abroga literele c) si d).
Proiectul de lege propune ca pe langa cele doua litere (c) si d)) sa mai fie scoase din Leagea Educatiei Nationale e), f) si g).
–––
Legea Educatiei Nationale Art. 325 – „Se interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane cu privire la care s-a dovedit ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii.”
ar urma sa se modifice, fiind scoasa complet ultima propozitie – „Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii.”