Sari direct la conținut

Liberalizarea pieței gazelor. Populismul trebuie să înceteze!

Contributors.ro
Otilia Nutu, Foto: Arhiva personala
Otilia Nutu, Foto: Arhiva personala

Piața gazelor se liberalizează pentru consumatorii casnici de gaze de la 1 iulie. Consumatorii sunt însă prea puțin informați de drepturile pe care le au, așa că în ultimele zile s-a întețit un adevărat război politic al declarațiilor populiste pe subiect. Trebuie lămurite câteva chestiuni.

1. Liberalizarea pieței gazelor înseamnă că fiecare consumator își poate alege liber orice furnizor de gaze dorește. Chiar dacă sunt conectată la rețeaua Engie (fost Distrigaz Sud) sau EON (fost Distrigaz Nord), pot cumpăra gaze de la orice furnizor din piață, care va avea acces la rețeaua lui Engie sau a lui EON la tarife reglementate de transport și distribuție ca să-mi aducă gazul în casă. Tarifele de rețea sunt vreo 40% din prețul final, deci ”concurența de preț”, simplist spus, e pe restul de 60%, plus diverse alte servicii pe care le poate face un furnizor (de pildă, service la centrală).

2. E important să ne informăm cu privire la ofertele de gaze, mai ales dacă avem un consum mare (de pildă, avem centrală proprie sau sobe pe gaze și facturile de iarnă sunt de sute sau chiar peste 1000 de lei). E la fel de important să ne uităm la oferte ca pentru orice alt serviciu, de telefonie, de cablu, de Internet.

Primul pas e să ne uităm la câteva oferte de aici, unde ne uităm la prețurile ”cu servicii reglementate incluse”, adică prețul final al gazului pe care îl vom vedea în factură, inclusiv cu tarife de rețea. Al doilea pas, după ce ne-am uitat la câteva oferte, e să le scriem furnizorilor care par să aibă oferte mai avantajoase să ne trimită o ofertă și un model de contract. Ofertele trebuie citite cu atenție: doar ce scrie explicit în contract e valabil. Verificați cu atenție să nu fie clauze abuzive, de pildă, în mecanismele de ajustare a prețurilor, dacă discounturile sau alte facilități promise în ofertă sunt explicit scrise și în contract, dacă există vreo penalitate pentru rezilierea contractului în caz că vrem să ne schimbăm furnizorul șamd. Nu semnați niciun contract dacă nu aveți certitudinea că înțelegeți bine ce scrie în el – e valabil pentru orice contract și orice hârtie pe care o semnați. Căutați furnizori credibili, nu firme apărute ieri cu cifre de afaceri zero până acum 2-3 ani – puteți să căutați aici după CUI compania care vă interesează și vedeți cifrele lor de bilanț pe câțiva ani în urmă. Nu intrați în panică dacă vă prinde 1 iulie fără un contract nou, că nu rămâneți fără gaze, ci la furnizorul actual la prețul din oferta lor – e mai important să semnați un contract bine făcut, bine analizat.

3. Cu toții am văzut că prețurile în piața gazelor au scăzut, dar ofertele pe care le fac furnizorii actuali sunt cam la prețul actual, reglementat. Sunt mai multe explicații aici. De pildă, furnizorii actuali argumentează că nu există o piață funcțională a gazelor cu cantități suficiente la prețuri rezonabile. Fals, există o piață lichidă (inclusiv cu importuri ieftine și cantități mari de gaze înmagazinate) și ipocrit, câtă vreme piața n-a fost funcțională tocmai din cauză că a fost reglementată, în beneficiul direct al furnizorilor reglementați care și-au putut conserva clienți captivi până acum. Este adevărat că furnizorii actuali și-au făcut stocuri (au înmagazinat) cantități cumpărate anul trecut la prețurile reglementate, de două ori mai mari decât azi în piața liberă, parțial din propria inițiativă, parțial din înmagazinarea obligatorie reglementată de ANRE. Dar asta nu e problema consumatorului final. Nu e treaba consumatorului final să acopere pierderile furnizorilor rezultate din reglementări proaste sau dintr-o decizie de afaceri nefericită a furnizorului. Drept urmare, aruncați-vă un ochi și pe ofertele celorlalți furnizori în afara celor doi jucători mari, furnizori care să nu aibă de acoperit pierderi din trecut pe socoteala dvs. Țineți cont că nu poate exista concurență adevărată fără consumatori informați și că ofertele pe care le primiți pornesc și de la ipoteza că nu aveți suficiente informații – sau că n-ați vrea să vă bateți capul. Cu cât există mai mulți consumatori care cer în mod activ informații de la furnizorii din piață, cu atât se va ajusta și comportamentul lor.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro