Sari direct la conținut

Linia telefonică gratuită pentru raportarea problemelor din centrele sociale, deschisă în septembrie 2020, desființată. „Și s-a așternut tăcerea”

HotNews.ro
Copil abuzat, Foto: Artit Oubkaew / Alamy / Profimedia Images
Copil abuzat, Foto: Artit Oubkaew / Alamy / Profimedia Images

​Linia telefonică gratuită înființată în septembrie 2020 pentru raportarea abuzurilor din centrele pentru copii și adulți cu dizabilități a fost desființată, afirmă Mădălina Turza, consilier de stat la cancelaria premierului și fost președinte al Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA). Ea spune că în mai puțin de un an la această linie telefonică au fost primite și verificate câteva mii de sesizări, fiind luate măsuri administrative sau declanșate anchete penale. În mai puțin de o lună de la plecarea sa, linia telefonică a fost desființată: „Și s-a așternut tăcerea”.

Mădălina Turza a transmis aceste informații pe Facebook, în contextul investigațiilor publicațiilor Buletin de București și Centrul de Investigații Media, care au scos la iveală abuzuri de neimaginat în trei centre de îngrijire din Voluntari și Afumați, unde bătrânii și persoanele cu dizabilități aflate acolo erau ținute în condiții crunte, flămânde și fără îngrijire medicală, cu răni până la os și plini de fecale.

  • „Ce nu înțeleg sau nu vreau să înțeleg este de ce orice pârghie de transparență și control este anihilată la fel de repede ca o știre șocantă care face vâlvă pentru o zi sau două”, a scris Turza.

Ea spune că atunci când și-a încheiat mandatul la conducerea ANDPDCA, în 2021, a lăsat funcțional și în proces de dezvoltare un mecanism de raportare în timp real a abuzurilor din centre – o linie telefonică gratuită, disponibilă non-stop pentru beneficiari, cu fișe de caz, indicatori, ture de operatori și psihologi, într-un amplu parteneriat public privat.

Potrivit fostei șefe a ANPDCA, în mai puțin de un an au fost primite și verificate câteva mii de sesizări, au fost luate măsuri administrative sau declanșate anchete penale.

  • „Corpul de Control al ANDPDCA era aproape non-stop în teren.
  • În mai puțin de o lună după plecarea mea, a fost desființat.
  • În ciuda eforturilor uriașe de punere in funcțiune și a parteneriatului cu UNICEF și societatea civilă.
  • Și s-a așternut tăcerea. Și așa cum știm, tăcerea naște monștri.
  • Nu spun că aceasta este soluția universală la problema serviciilor sociale pentru persoanele vulnerabile. Și nici nu spun că nu înțeleg limitele sistemului sau derapajele unor subiecte sociale sensibile, dar era o pârghie de prevenire și control”, a adăugat Mădălina Turza.

Cum a funcționat Telverde pentru persoanele din centrele sociale

Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România anunțau în septembrie 2020 o nouă variantă a liniei telefonice de urgență Telverde 0800 500 550 destinată copiilor și adulților din centrele sociale.

Instituția spunea că etapa de pilotare a acestui mecanism de sprijin și conectare la nevoile directe ale beneficiarilor a pus la dispoziție informații în timp real și concrete despre situația copiilor și adulților din centrele rezidențiale.

Conform sursei citate, cele mai multe apeluri au fost primite atunci de la centre din Sibiu, Bihor, Timiș, Prahova, Mureș și Ilfov.

„Apelurile la telverde reflectă nevoia acută de creștere a calității serviciilor de suport psihologic, precum și diversificarea serviciilor oferite. Interacțiunea cu beneficiarii ridică problema calității resursei umane și a pregătirii de specialitate, adaptate nevoilor acestora.

În egală măsură, informațiile colectate de la beneficiari, care ridică probleme în legătură cu respectarea drepturilor beneficiarilor și condițiile de viață, fundamentează măsurile pe care ANDPDCA le ia la nivel de sistem, respectiv: acțiuni de control, vizite de monitorizare și îndrumare, instrucțiuni și recomandări către DGASPC-uri și, în anumite situații, sesizarea organelor de cercetare”, spunea atunci instituția.

Azilele groazei

O operațiune de amploarea a Poliției Române și DIICOT a avut loc marți dimineață, când anchetatorii au descins la trei azile pentru persoane vârstnice din județul Ilfov. Aproximativ 100 de persoane erau ținute în condiții inimaginabile, flămânde și fără îngrijire medicală, de către două grupuri infracționale, potrivit IGPR.

Două instituții publice cu responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului sunt vizate, de asemenea, de o anchetă. Locuitorii din Voluntari au povestit că bătrânii stăteau dezbrăcați la gardul centrelor și cerșeau bani sau mâncare trecătorilor.

Bătrânii erau ținuți ca-n lagăr în cămine private din Voluntari, cu răni până la os și plini de fecale: „Condițiile de la Auschwitz. Cerșeau la gard, în pielea goală”.

Condițiile teribile din căminele de bătrâni au fost dezvăluite încă din luna februarie 2023 de o investigație jurnalistică a publicațiilor Buletin de București și Centrul de Investigații Media.

Medicii care i-au preluat pe bătrânii din azilele groazei sunt șocați: „Au fost depistate obiecte străine în stomac. Nasturi și mărgele. Probabil că de foame și-au mâncat hainele”.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro