VIDEO „România a avut o problemă enormă și a făcut față”. Prezent la Bruxelles, Klaus Iohannis spune că nu face pe nimeni responsabil „pentru că intervenția a fost subtilă și complexă”
Klaus Iohannis a afirmat, într-o declarație de presă cu ocazia participării la Summitul UE – Balcanii de Vest, că va informa partenerii României privind ingerințele externe asupra alegerilor din România. „Nu fac pe nimeni responsabil pentru că intervenția a fost subtilă și complexă”, a declarat Klaus Iohannis.
Șeful statului a numit explicit Rusia drept „actorul statal” implicat în ingerințele externe asupra procesului electoral din România.
„Din felul în care s-a acționat, din modul în care s-a derulat acțiunea de atacuri pe TikTok, conturi de TikTok din Rusia, atac simultan pe toate serverele care au fost prinse în numărarea voturilor, atacuri care au fost respinse. Aceste acțiuni multiple nu pot fi executate de actori individuali, grup sau partid. Ele au așa o amploare și complexitate că doar un actor statal poate face așa ceva. În zona de servicii aceste modele se cunosc foarte bine și se știe cine acționează în acest fel, iar aici a fost Rusia”, a declarat Klaus Iohannis.
Principalele declarații făcute de Iohannis:
- Voi informa partenerii europeni privind situația din România ca urmare a interferenței externe în procesul electoral. Nu este o amenințare doar la adresa României ci și asupra democrațiilor și valorilor europene. Toate țările sunt expuse la acest risc. Este necesară o coordonare la nivelul UE pe vremea contracarării ingerințelor străine și atacurilor hibride din partea Rusiei
- Trebuie mers mult mai departe și găsite mecanisme, instrumente și proceduri eficiente pentru a ne putea apăra
- La solicitarea României, Consiliul va adopta concluzii privind intruziunile externe și atacurilor hibride ale Rusiei
- România a avut o problemă enormă și a făcut față. Reacția României a fost una imediată, puternică și corectă și de aceea eu sunt foarte încrezător în capacitatea României de a rămâne stabilă, solidă, un partener și membru de încredere
- Nu fac pe nimeni responsabil pentru că intervenția a fost atât de subtilă și de complexă încât practic mare parte din ce s-a întâmplat a fost găsit după primul tur al alegerilor. Nu tot. Au fost unele chestiuni observate dar din păcate situația și legile nu au fost suficiente
- A fost un candidat care și-a făcut o campanie excesivă și a susținut că a cheltuit zero. Nu crede nimeni. Pe o rețea socială. Toată lumea își face campanie pe rețelele sociale, dar rețelele au obligația să marcheze campania. Atunci când nu mai este voie să facă campanie, rețeaua să oprească orice campanie. BEC a somat acea rețea, TikTok, să oprească campania pentru că s-a terminat. Rețeaua a ignorat solicitarea BEC, astfel campania a continuat sâmbătă și duminică numai pentru acest candidat
- Este o încălcare gravă a legislației electorale
- Sunt chestiuni care nu au avut pe moment soluții, dar influența străină a fost găsită ulterior și am avut un sprijin de la parteneri strategici care au ajutat entitățile românești să afle ce s-a întâmplat. De asta a durat până când în CSAT s-a dezbătut cu date. Să culpabilizăm pe cineva de la noi, nu ne-ar duce foarte departe. După părerea mea, nu am discutat cu politicienii din România, legislația trebuie îmbunătățită. Dacă BEC constantă încălcarea legii, trebuie să aibă instrumente să facă ceva
- Este nevoie de o cooperare mai strânsă între autoritățile și instituțiile care se ocupă de cyberspace
- Trebuie discutată în UE și găsite soluții comune pentru că nicio țară nu poate rezolva singură aceste probleme.
Întrebare: Avem siguranța că la următoarele alegeri nu vor mai fi interferențe?
- Sunt convins că lumea va fi mult mai atentă și următoarele alegeri vor în condiții de mai multă transparență.
Întrebare: De ce aceste documente nu au fost transmise în ziua convocării CSAT către CCR?
- Nu este că am aflat alaltăieri. Dar de la a ști că există pericolul până la a afla ce s-a întâmplat e cale lungă. Nimeni din cei care ne atacă nu o fac în mod transparent. Este aproape imposibil de găsit legătura și firul. Se folosesc de servere conectate la alte servere care sunt conectate la alte servere. Să nu-și imagineze cineva că se fac cu semnătură. Este foarte greu de documentat.
- Nu poate nici CSAT și niciun serviciu să spioneze politicieni. Nu ne întoarcem înainte de 1989. Nu poți interzice un candidat pentru că vorbește ciudățenii. Dacă nu încalcă legea. Se pare că au fost și încălcări ale legii în zona de antisemitism, de propagandă legionară, care ar fi trebuit urmărite mai îndeaproape.
- Serviciile de securitate nu pot urmări politicieni. Am ajunge înapoi la vechea Securitate.
- CSAT nu are atribuții în procesul electoral propriu-zis. Președintele în funcție nu are atribuții în procesul electoral propriu-zis. CSAT a fost convocat pe ingerință străină, nu pe cum s-a desfășurat campania. Asta a durat patru zile, după care CSAT a făcut o comunicare publică că au fost ingerințe, că au fost atacuri cibernetice, că o rețea socială a avut comportament nelegal și a favorizat net un candidat.
Întrebare: Veți vorbi cu partea rusă pe această temă?
- Nu, cu partea rusă nu voi vorbi. Dar voi vorbi cu partenerii din Consiliul European. Le voi explica pericolul ingerinței ruse. Dar și că România a acționat perfect legal. În România, Constituția spune că CCR validează. Deci poate invalida dacă constată nereguli grave. România a acționat perfect legal, constituțional, rapid și a înlăturat efectele unei imixtiuni străine grave și sper ca după această expunere că vor înțelege gravitatea acestor imixtiuni și potențial distructiv în alegeri.
Întrebare: Vă mențineți afirmația că rămâneți în funcție?
- Constituția, în acest punct, este foarte clară. Nu este cumva o ingerință din partea mea în treburile constituționale, ci este articol de Constituție că mandatul se încheie când noul președinte depune jurământul. CCR nu mi-a prelungit mandatul cum eronat vehiculează unii politicieni, care probabil nu au avut timp să citească acest articol deși are doar un rând. CCR a subliniat că acest articol și acesta se aplică.
- Eu nu pot să plec dacă Constituția îmi spune că trebuie să stau.
- Să plec prin demisie este posibil dar nu aș face-o fără o motivație extrem, extrem de solidă pentru un interes public. Nu pentru interesul unui politician care vrea să se profileze împotriva mea.
- Eu cred că alegerile trebuie organizate destul de repede. Nici nu mă așteptam și nici nu s-a întâmplat ca guvernul care tocmai pleacă să clarifice această chestiune. Sper să se formeze cât se poate de repede noul guvern și să abordeze această chestiune.
Întrebare: De ce nu a fost convocat ambasadorul Rusiei?
- Noi știm ce s-a întâmplat, dar este extrem de complicat, după proceduri diplomatice, să arăți cu degetul și să spui „voi ați fost”. Ce mă întrebați, de fapt, este dacă există o procedură de atribuire, așa se numește. În cyberspace și la acțiuni maligne, atribuirea este foarte complicată pentru că ea se poate face numai dacă ai dovezi concrete și indubitabile. În cyberspace este complicat să ai ceva indubitabil. A fost o procedură unde un atac cibernetic a fost atribuit unui stat și cercetarea pentru acea atribuire a durat patru ani.
- Din felul în care s-a acționat, din modul în care s-a derulat acțiunea de atacuri pe TikTok, conturi de TikTok din Rusia, atac simultan pe toate serverele care au fost prinse în numărarea voturilor, atacuri care au fost respinse. Aceste acțiuni multiple nu pot fi executate de actori individuali, grup sau partid. Ele au așa o amploare și complexitate că doar un actor statal poate face așa ceva. În zona de servicii aceste modele se cunosc foarte bine și se știe cine acționează în acest fel, iar aici a fost Rusia.
Întrebare: Când veți invita partidele la consultări la Cotroceni?
- Nu vreau să invit partidele doar să ne vedem, ci atunci când este o claritate în negocierile care se poartă, cel puțin în ceea ce privește o persoană care să-mi fie propusă ca prim-ministru. Bine ar fi să se miște repede, dar depinde de cum se negociază între partide.