Marele jaf al ouălor. 280.000 de ouă au dispărut în câteva minute de la cel mai mare producător din America. Apoi a venit o notă de răscumpărare: „Fiecare trebuie să facă ceea ce trebuie să facă”

„Aș dori să raportez o infracțiune”, a spus bărbatul care a sunat la un birou al șerifului din Maryland pe 16 aprilie. Acesta a explicat că a avut loc un furt, care a implicat un camion de marfă, scrie cotidianul american Washington Post, într-o investigație.
„Deci au furat toată marfa?”, a întrebat un dispecer.
„Au luat doar încărcătura”, a răspuns bărbatul. Acesta a spus că a fost evaluată la aproximativ 100 000 de dolari.
Dispecerul a întrebat ce a fost furat. Apelantul a ezitat.
„Au luat… practic… au luat o remorcă întreagă plină cu ouă”. Era un transport care se îndrepta din Maryland spre Florida: 280.000 de ouă maro, de mărimi mari și foarte mari.
Acestea aparțineau companiei Cal-Maine Foods, care se mândrește că este „numărul unu în ierarhia furnizorilor de ouă”. Aproximativ 1 din 5 ouă vândute în America sunt făcute de o găină Cal-Maine. Acestea se găsesc pe rafturile frigorifice ale Walmarts, Costcos și ale altor supermarketuri, etichetate Eggland’s Best, Land O’Lakes și diverse mărci generice.
Înghițindu-și concurenții, Cal-Maine a construit un imperiu al ouălor fără ca majoritatea consumatorilor de ouă să cunoască numele companiei. Dar în după-amiaza de aprilie, când cele 280 000 de ouă au părăsit ferma, situația a început să se schimbe.
Criză de ouă în America
Un val de gripă aviară în timpul iernii a fost considerat în general drept cauza rafturilor goale și a dublării sau triplării prețului ouălor. În primele sale patru luni de mandat, președintele Donald Trump, care declarase că a „câștigat la cumpărături”, a pronunțat cuvântul „ouă” în public de cel puțin 167 de ori.
Confiscau ouă mai mult decât fentanil
Odată cu creșterea prețurilor, ouă de toate mărcile au fost declarate furate de pe verande și de la standurile fermelor. Doi hoți au fost filmați în timp ce alergau prin zăpadă cu mai mult de 500 de ouă dintr-o cafenea din Seattle. Un camion plin cu ouă a fost furat de la o fermă ecologică din Indiana. La un moment dat, agenții federali de la frontieră confiscau ouă mai des decât fentanil.
Apoi, în februarie, bandiții au furat aproximativ 100 000 de ouă ecologice din spatele unei remorci de la o unitate din Pennsylvania. Furtul a atras atenția presei internaționale timp de câteva săptămâni, dar rămâne nerezolvat.
Transportul de ouă furat de la ferma Cal-Maine din Maryland în aprilie a fost de aproape trei ori mai mare.
Firma nu a spus nimic public despre dispariție și a refuzat interviurile cu Washington Post.
În scenă intră investigatorii
Investigatorii au remarcat că nu un camion Cal-Maine a preluat cele 280 000 de ouă la 11 aprilie. Cal-Maine angajase o companie externă, numită broker de transport, pentru a organiza transportul.
Minh Dang ucra pentru brokerul din Florida care s-a ocupat de transport. Pentru a găsi un camionagiu, a dat anunț pe DAT, un site popular de locuri de muncă pentru transportatori.
A răspuns un bărbat pe nume Bernardo. Acesta a fost de acord să ridice ouăle și să le livreze la două unități Cal-Maine din Florida. Dang a declarat că și-a luat toate măsurile de precauție obișnuite: A verificat acreditările lui Bernardo, inclusiv numărul transportatorului auto, anii de activitate și istoricul accidentelor. A confirmat cu Bernardo că încărcătura a fost lăsată în Florida, conform promisiunii.
Dar apoi, Cal-Maine l-a contactat pe Dang: Unde erau ouăle lor?
Dang a presupus că a fost o simplă confuzie. El a solicitat documente de la ferma din Maryland. Aceasta a trimis o chitanță de la camionagiul care a preluat încărcătura, care arăta că acesta a urmat protocolul de a-și duce camionul de 18 roți la o spălătorie de camioane pentru a fi dezinfectat în vederea prevenirii răspândirii bolii.
Când Dang a verificat chitanța, și-a dat seama că altcineva decât Bernardo plătise pentru spălarea camionului și ridicase ouăle.
Pe 15 aprilie, la ora 15:45, a încercat o nouă tactică, trimițând un e-mail: „Veți fi amendați cu 200 de dolari pentru că nu ați trimis documentele la timp. Această amendă va crește cu cât așteptăm mai mult”.
Bernardo a răspuns în decurs de o oră.
„Trebuie să transferați 7500 de dolari dacă vă doriți ouăle.”
„Unde sunt ouăle mele?”
Dang a urmărit numărul de telefon al camionagiului. A răspuns un bărbat. Dang l-a implorat: „Unde sunt ouăle mele?”
Camionagiul i-a spus lui Dang – și în cele din urmă detectivului – ce s-a întâmplat. El a fost de acord să împărtășească povestea sa cu The Post cu condiția să nu fie numit, spunând că se teme de represalii din partea unor persoane „cu resurse”.
Camionagiul a declarat că a preluat livrarea de ouă de pe site-ul de locuri de muncă online, ca în cazul oricărei alte transporturi. Totul părea simplu. Un broker de mărfuri i-a dat o adresă pentru ferma din Maryland și un termen limită pentru a recupera 40 000 de kilograme de ouă cu o valoare declarată de 100 000 de dolari.
Camionagiul a declarat că a primit 1 000 de dolari în avans, bani trimiși prin Zelle către proprietarul companiei de transport pentru care lucra. Brokerul a promis încă 900 de dolari după ce camionagiul a lăsat ouăle.
Dar destinația sa nu a fost Florida: Brokerul l-a direcționat către o adresă din New York. Erau mulți bani pentru câteva ore de condus, dar urma să călătorească spre unul dintre cele mai temute locuri pentru un camionagiu, sau chiar pentru oricine, în orele de vârf: Staten Island.
Un șofer adormit
Când camionagiul era la o jumătate de oră distanță, brokerul l-a informat că sunt întârzieri la depozit. A fost redirecționat către o parcare din apropierea unor terenuri de baseball, unde a găsit un bărbat care aștepta să instaleze un doc de încărcare temporar.
Camionagiul era treaz de aproape 24 de ore. Crezând că și-a terminat treaba, a spus el, a decis să se întindă în cabina camionului său în timp ce ouăle erau descărcate.
A adormit.
Când s-a trezit, era întuneric. Oamenii nu mai erau. Ouăle dispăruseră.
Camionagiului i s-a părut ciudat că nimeni nu a bătut la ușa cabinei sale pentru a termina hârtiile. Dar când și-a sunat șeful, camionagiul a aflat că ceilalți 900 de dolari se aflau în contul Zelle, așa cum promisese. El a presupus că totul era în regulă.
Două luni mai târziu, „Bernardo” rămâne în libertate.
Potrivit experților în transporturi rutiere, acest tip de înșelătorie a luat amploare în ultimii ani. Furtul de identitate, phishing-ul și alte tactici sunt folosite pentru a păcăli brokerii și camionagiii să predea marfă grupurilor criminale. Ouăle – cu fragilitatea lor și termenul scurt de valabilitate – nu au fost o țintă obișnuită. Dar, odată cu creșterea prețurilor, a crescut și valoarea lor pe piața neagră.
Un ultim telefon
Camionagiul a primit un ultim apel din partea escrocului.
„Știu ce faci”, a declarat camionagiul că i-a spus bărbatului.
Șeful camionagiului era la telefon, ascultând. El a spus că nu va uita niciodată ce le-a spus escrocul înainte să închidă:
„Fiecare trebuie să facă ceea ce trebuie să facă. Așa ne hrănim familia”. Detectivii cred că escrocul a furat identitatea unui bărbat real pe nume Bernardo, cu o companie de camioane reală, motiv pentru care acreditările sale au fost verificate.
Pentru consumatori, o cutie de ouă costă în medie cu aproximativ 69% mai mult decât în urmă cu un an.
Dar este mult mai ieftin decât era în martie.