Sari direct la conținut

Martin Selmayr, Comisia Europeana: Comisarul Reding nu va ezita sa aduca Romania in fata Curtii Europene de Justitie daca autoritatea de reglementare a telecomunicatiilor nu este independenta

HotNews.ro

Comisia Europeana este profund nemultumita de situatia actuala a autoritatii de reglementare in domeniul telecomunicatiilor din Romania si le transmite autoritatilor de la Bucuresti ca nu va ezita sa aduca acest caz in fata Curtii Europene de Justitie, a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al comisarului Viviane Reding, Martin Selmayr. Autoritatii nationale de reglementare trebuie sa i se confere stabilitate institutionala si coerenta.

Informatia pe scurt:

  • Comisarul Reding va face tot ceea ce va putea pentru a rezolva situatia autoritatii de reglementare, pentru a primi un raspuns din partea Romaniei si garantia ca independenta autoritatii de reglementare este respectata acum si in viitor.
  • Romania are libertatea sa decida sub controlul carei institutii pune autoritatea, dar nu poate decide daca se supune sau nu principiului-cheie, si anume independenta institutiei.
  • Saptamana viitoare, experti europeni evalueaza functionarea deplina a numarului de urgenta 112. Daca in luna noiembrie nu este total rezolvata problema, la sfarsitul anului Comisia da in judecata Romania.

Reporter: O mare problema a domeniului telecom in Romania este autoritatea de reglementare. Saptamana trecuta comisarul Reding a trimis o a doua scrisoare autoritatilor romane prin care cerea documente referitoare la demiterea fostului presedinte si restructurarea ANRCTI. A fost Comisia nemultumita de raspunsul trimis de Romania primei scrisori a comisarului?

Martin Selmayr: In primul rand, Comisia nu este multumita de situatia actuala a autoritatii din Romania. Este a doua oara in trei ani cand presedintele este demis si este a doua oara in trei ani cand autoritatea este reorganizata.

Noi nu avem niciun atasament, nicio preferinta pentru un anumit presedinte, nu asta este chestiunea. Preocuparea noastra o reprezinta stabilitatea institutionala. O autoritate de reglementare, fie ca este in telecom, energie, media, isi poate face treaba bine doar daca este stabilitate institutionala si continuitate. Daca la fiecare cativa ani reorganizezi, concediezi sau interferezi in activitatea autoritatii, ea pur si simplu nu isi poate face treaba.

Independenta autoritatii nationale de reglementare nu este un hobby al comisarului Reding, este lege europeana. Este prevazut in legile telecom europene ca guvernele

Independenta autoritatii nationale de reglementare nu este un hobby al comisarului Reding, este lege europeana.

Martin Selmayr

trebuie sa se asigure ca reglementatorii telecomunicatiilor sunt independenti. Si asta se aplica in mod special acelor guverne in care statul care detine actiuni si este jucator pe piata. Trebuie separata autoritatea de reglementare de interferentele politice si economice. Este un principiu de maxima importanta pentru Comisie, care nu va sta pur si simplu sa vada ce se intampla aici.

De aceea comisarul Reding a trimis o scrisoare autoritatilor romane, de aceea va face tot ceea ce va putea pentru a rezolva aceasta chestiune, pentru a primi un raspuns si garantia ca independenta autoritatii de reglementare este respectata acum si in viitor. Si, daca este o incalcare a regulilor, nu va ezita sa aduca aceasta chestiune in fata Curtii Europene de Justitie. Pentru ca, daca facem cel mai mic compromis privind independenta unei autoritati de reglementare, tot sistemul de reglementare care e in Europa se va dezmembra. Deci nu este o chestiune marginala, ci una centrala in reglementarea in domeniul telecomunicatiilor.

Reporter: In scrisoarea sa, comisarul a cerut o serie de documente: ordonanta de urgenta pe baza careia a fost demis presedintele ANRCTI, intregul raport de audit pe baza caruia s-a luat aceasta decizie, in limba romana, hotararea judecatoreasca care anuleaza decizia primului ministru. Sa intelegem ca raspunsul initial al autoritatilor romane nu a fost suficient de clar sau complet?

Martin Selmayr: Aceasta chestiune este una legala, iar o chestiune legala nu este rezolvata prin schimbul de scrisori, ci trebuie sa prezinti documente. Trebuie sa ne uitam la detalii, sa vedem cum s-au intamplat lucrurile. Una dintre chestiunile ingrijoratoare este ca presedintele, ca si cel dinaintea lui, a fost demis. Vrem sa vedem care a fost motivul, care am inteles ca este in raportul de audit. Asa ca trebuie sa vedem raportul de audit, pentru ca demiterea unui presedinte al autoritatii trebuie sa fie justificata si din motive obiective. Si trebuie sa vedem asta.

Apoi, am inteles ca este o decizie a unui tribunal romanesc care a repus in functie fostul presedinte. Trebuie sa o vedem si pe asta. Avem motive sa credem ca, daca un tribunal nu a gasit convingatoare motivele, de ce le-am gasi noi si trebuie sa le analizam.

Reporter: Ati cerut raportul de audit in limba romana pentru a nu se invoca interpretari gresite?

Martin Selmayr: Am cerut raportul in romana pentru ca CE lucreaza in toate cele 23 de limbi oficiale si pentru a economisi timp. Aceasta chestiune nu este una care sa se prelungeasca in timp, trebuie rezolvata intr-un sens sau altul. Avem oameni in Comisie care vorbesc romana, deci nu vrem ca autoritatile romane sa aiba o munca suplimentara de facut cu traducerea si de aceea le-am spus: Trimiteti-ne tot ce aveti si ne vom ocupa noi mai departe. Noi comunicam cu statele membre in limba lor oficiala. Comisarul Reding, chiar daca nu stie limba romana, are oameni in cabinet si in Comisie care vorbesc romana.

Comisia nu este multumita de situatia actuala a autoritatii din Romania. Este a doua oara in trei ani cand presedintele este demis si este a doua oara in trei ani cand autoritatea este reorganizata.

Purtatorul de cuvant al comisarului european Viviane Reding

Este pentru a economisi timp, nu avem timp de pierdut, este o chestiune importanta, iar Comisia, acolo unde au existat astfel de probleme – Bulgaria, Polonia, Slovacia – nu a pierdut niciun moment ca sa ia masuri pentru rezolvarea ei.

Speram sa avem niste raspunsuri foarte solide in curand, nu este ceva la care se poate raspunde la o ceasca de cafea. Trebuie sa vedem documentele si, pe baza lor, sa decidem daca luam masuri legale, asa cum am facut in alte tari, si sa mergem cu cazul in justitie, decizie pe care Comisia nu va intarzia sa o ia daca avem suficiente dovezi.

Romania poate alege cine controleaza autoritatea de reglementare, dar nu asupra independentei ei

Reporter: Legea autoritatii de reglementare, retrimisa Parlamentului de catre presedinte nefiind de acord sub controlul carui for sa se afle, reprezinta un subiect intens de discutii intre expertii Comisiei si autoritatile romane. Ne puteti spune care sunt elementele aflate in discutie?

Martin Selmayr: Trebuie sa intelegeti ca discutiile dintre Comisie si autoritatile romane sunt confidentiale. Nu vi le pot spune intr-un interviu, dar daca va fi un rezultat il vom comunica public, insa nu este acum momentul sa o facem.

Problema pe care o ridicati dvs. este alta: cum ar trebui organizata autoritatea, ar trebui sa fie responsabila in fata guvernului, a parlamentului? Aceasta este o decizie a Romaniei. Legislatia europeana cuprinde principiul ca ea trebuie sa fie independenta. Este lasat la latitudinea statelor membre cum sa o organizeze, sa aiba un presedinte sau un consiliu format din cinci oameni. Este alegerea guvernului tarii membre.

Ceea ce nu e o alegere este principiul independentei. Noi nu luam partea nimanui in dezbaterea interna, intre presedinte, guvern, parlament, intelegem ca este o chestiune foarte sensibila si nu este treaba Comisiei sa intervina. Ceea ce vrem noi este sa ne asiguram ca legea este respectata si principiul independentei.

Reporter: Faptul ca nu avem de atata vreme o lege a autoritatii nationale de reglementare in domeniul telecomunicatiilor nu afecteaza sectorul?

Martin Selmayr: Cea mai buna reteta pentru o reglementare este in interesul consumatorilor si operatorilor, iar autoritatea de reglementare trebuie sa aiba stabilitate institutionala. Iar aceasta stabilitate institutionala inseamna sa existe o lege solida, compatibila cu legislatia europeana si principiul european al independentei, care sa nu se schimbe atat de frecvent.

Incurajam autoritatile romanesti sa mearga in aceasta directie, exista oameni foarte buni in autoritatea de reglementare romaneasca, foarte buni experti, care ar trebui sa aiba stabilitatea institutionala necesara sa-si faca treaba. Asta cere Comisia Romaniei, sa respecte legislatia europeana si sa o faca nu numai pentru ca asa trebuie, ci in interesul pietei romanesti de telecom. Romania are multe avantaje, poate fi unul dintre statele in care telecomunicatiile sa explodeze, iar pe piata europeana are o pozitie de start buna si puternica.

Noi nu luam partea nimanui in dezbaterea interna, intre presedinte, guvern, parlament, intelegem ca este o chestiune foarte sensibila si nu este treaba Comisiei sa intervina. Ceea ce vrem noi este sa ne asiguram ca legea este respectata si principiul independentei.

Martin Selmayr

Reporter: Daca evaluarea documentelor cerute de catre Comisie descopera neregulatirati in demiterea presedintelui ANRCTI si a restructurarii autoritatii, ce masuri ar putea fi luate in afara trimiterii Romaniei in instanta? Ar putea exista si niste penalitati financiare?

Martin Selmayr: Sa nu facem speculatii asupra a ceea ce s-ar putea intampla in viitor. In termeni abstracti, potrivit tratatelor europene, Comisia poate deferi justitiei un stat membru pentru incalcarea regulilor europene. Daca CEJ este de acord cu Comisia, atunci legea nationala violeaza legislatia europeana si nu este aplicabila.

Va puteti imagina ce inseamna ca legea sa nu fie aplicabila. Asta inseamna ca trebuie facuta o noua legislatie si a o lua de la zero. Asta ar trebui sa fie o situatie pe care toti ar trebui sa o evite, pentru a avea o legislatie clara in Romania.

Cel mai bun lucru pe care l-ar putea face autoritatile romane este sa asigure continuitatea si stabilitatea autoritatii. In acest moment, autoritatea romanesasca trebuie sa functioneze cu statutul de interimat si trebuie sa demonstreze Comisiei, jucatorilor din piata si consumatorilor ca tot ceea ce s-a intamplat nu influenteaza deciziile cotidiene, ca acum continua bunele decizii din trecut.

Evaluarea demiterii lui Georgescu si a restructurarii ANRCTI va fi facut cat mai rapid

Reporter: Puteti anticipa un termen la care Comisia va lua decizia?

Martin Selmayr: Sa asteptam raspunsul Romaniei, vom analiza documentele care ne vor fi trimise. Nu pot specula acum cat timp va lua sa avem o decizie, insa Comisiei nu-i va lua mult timp sa ajunga la o concluzie. Am cerut textele in limba romana pentru a nu pierde vremea cu traducerea, deci suntem pregatiti sa ne apucam de treaba foarte rapid. Pentru independenta unei autoritati nationale de reglementare nu este timp de pierdut.

Reporter: Romania a avut probleme si cu numarul unic de urgenta 112, o problema care ar trebui sa fie rezolvata sau in curs de rezolvare. Comisia a fost destul de indugenta cu Romania in privinta termenelor date pentru rezolvarea problemelor, ni s-a oferit timp. Care este situatia acum?

Martin Selmayr: Numarul de urgenta 112 este o chestiune foarte importanta, pentru ca permite cetatenilor sa ceara ajutor in caz de urgenta. Si, in consecinta, nu toleram intarzieri, iar UE trebuie sa fie dura cu toate statele membre. UE a fost dura cu toate statele membre pentru a se asigura ca 112 exista, singura tara in care el nu exista este Bulgaria si Comisia a luat masurile necesare.

In Romania situatia este usor diferita, pentru ca 112 este disponibil, dar nu exista unul dintre instrumentele 112: si anume localizarea apelului. Tehnologia de localizare a apelului este importanta, pentru ca permite aflarea locului exact de unde se face apelul. Un astfel de sistem nu poate fi construit peste noapte, iar comisia a ajutat Romania. Comisarul Reding a fost ea insasi aici, in martie, sa discute cu autoritatile romane, i-a fost prezentat un plan de actiune si am vazut intreaga vointa din partea Romaniei de a rezolva lucrurile.

Comisia – si aici trebuie sa fiu in dezacord cu dvs. privind termenul indulgenta – a continuat procedura impotriva Romaniei. Chiar am decis, in 18 septembrie, sa deferim cazul Curtii Europene de Justitie si situatia este inca valida, insa, in acelasi timp, i-am aratat Romaniei ca, daca pana la sfarsitul anului, va avea numarul 112 complet functional, atunci nu vom continua procedurile la Curte.

Autoritatilor romane li s-au prezentat optiunile: fiti eficienti si indepliniti promisiunea facuta Comisiei, sau nu faceti asta. Dar in aceste zile am vazut ca sunt dispusi sa faca tot ce trebuie si Comisia poate decide ca procedura la Curtea Europeana de Justitie sa fie anulata. In acest moment decizia este valabila si va fi pusa in practica daca echipa noastra de experti care va veni in Romania saptamana viitoare nu va constata ca totul functioneaza bine in intreaga tara.

Autoritatilor romane li s-au prezentat optiunile pentru reglementarea situatiei 112: fiti eficienti si indepliniti promisiunea facuta Comisiei, sau veti fi dati in judecata la sfarsitul anului.

Reporter: Cand ar putea fi executata aceasta decizie de a trimite cazul la CEJ?

Martin Selmayr: La sfarsitul anului. Si este o masura foarte obisnuita a Comisiei in cazul in care un stat membru a promis ca face ceva, ca rezolva o situatie intr-o perioada de timp rezonabil si nu o face. Este o masura pe care o aplicam tuturor statelor membre, nu numai Romaniei. Si credem ca este modalitatea rezonabila de a implementa legea europeana. Daca situatia nu e rezolvata mergem in Curte, dar ne declaram in acelasi timp disponibilitatea de a renunta la decizie daca totul este rezolvat in timpul dat.

Comisia insa nu va astepta la nesfarsit, cei 27 de comisari au decis ca vom astepta pana la sfarsitul acestui an. Daca nu putem localiza apelurile pana atunci mergem la Curte si nu este nevoie de o alta decizie, acest lucru se intampla automat. Probabil insa ca asta nu va trebui sa se intample. Vedem progrese si suntem increzatori ca misiunea noastra de experti de saptamana viitoare va identifica progrese suficiente pentru a spune ca acum 112 este pe de-a-ntregul disponibil peste tot in Romania.

Expertii europeni verifica saptaman viitoare localizarea apelurilor 112

Reporter: Ce inseamna exact „progrese suficiente”, ce vor face exact expertii, vor vrea sa vada in practica modalitatea de localizare a apelurilor?

Martin Selmayr: Inseamna ca orice apel al numarului 112 facut din Romania, din orice parte a ei, de la un telefon fix sau mobil poate fi localizat imediat. Imediat inseamna ca in timp util sa poata fi trimis ajutor pentru a salva victima unui accident. Stim ca majoritatea oamenilor mor, in cazul unui accident de masina, in prima ora de la producerea acestuia, pentru ca acesta este timpul in care poti primi ajutor in cazul in care esti ranit si poti fi salvat.

Suntem foarte reconoscatori ca Romania coopereaza cu Comisia si ne-au spus ca vor face tot posibilul pentru ca localizarea apelurilor la 112 sa fie disponibil pana la sfarsitul lunii noiembrie.

Reporter: Coopereaza autoritatile romane suficient de repede? A existat impresia ca faptul ca se misca prea incet, beneficiind de timpul suplimentar acordat de Comisie.

Martin Selmayr: Nu as fi de acord cu asta, autoritatile romane coopereaza la fel de repede sau la fel de incet ca autoritatile din toate statele membre, este o chestiune de vointa politica. Bineinteles ca CE nu va sta sa astepte ca niste promisiuni facute nu sunt puse in practica. Dar nu este obiectivul Comisiei Europene sa ajunga in Curte cu un caz, ci sa rezolve problema. Si in acest caz exista perspectivele bune ca problema sa fie rezolvata.

Reporter: Intr-un raport al comisie privind numarul 112 in Europa, existau niste slabiciuni ale Romaniei in domeniu: incapacitatea de localizare a apelului, neprecizarea timpilor de reactie la apeluri si incapacitatea de a raspunde apelurilor si intr-o alta limba decat romana. Va insista Comisia si pe rezolvarea celorlalte doua slabiciuni ale 112 semnalate in raport?

Martin Selmayr: 112 este un numar european si exista niste obligatii legale, precum aceea de localizare a apelurilor. Daca acest lucru nu e disponibil, atunci Comisia trebuie sa rezolve cazul in justitie.

Alte chestiuni, precum cele mentionate, sunt pentru eficientizarea numarului 112 si nu sunt obligatii legale. Dar comisia vrea sa fie impartasite bunele practici si de aceea a creat un site web pentru 112, pentru a arata ce fac alte state membre. Sunt o serie de pasi practici care pot fi facuti pentru eficientizarea serviciului.

Chiar ieri ministrul roman al telecomunicatiilor mi-a explicat ca lucreaza cu autoritatile ungare pentru ca in regiunile de granita, daca este facut un apel 112 sa incerce sa gaseasca o modalitate ca ambulanta mai apropiata de locul accidentului sa meaga acolo, fie ea romanesca sau ungara. Aceasta este eficienta in practica, asta vrem sa vedem, dar nu avem reglementari pentru asta.

Si vrem sa fim clari: pentru Romania munca la 112 nu se termina la sfarsitul anului. Pentru ca, odata functionala localizarea apelantului, Romania trebuie sa mearga dincolo de obligatia legala si sa vada care sunt bunele practici in alte state membre. In plus, sunt in pregatire noi aspecte legale ale 112, obligatorii din 2010: accesul la 112 si pentru persoanele cu disabilitati si o mai mare eficienta a serviciului privind timpii de reactie, elemente care acum sunt bune practici, dar vor deveni lege.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro