MESAJE INTERNE. Ce au fost învățați peneliștii să zică despre promovarea de milioane de euro din bani publici a cărții lui Nicolae Ciucă
- Adelina Mărăcine
Potrivit unor mesaje interne care au fost transmise miercuri în interiorul partidului de guvernământ după apariția articolului din Snoop, liderii PNL au fost sfătuiți să spună că închirierea a 400 de panouri este una „perfect transparentă și legală”, iar „valorile lui Ciucă sunt valorile partidului”.
Site-ul de investigații Snoop.ro a dezvăluit miercuri, 7 august, că PNL a alocat din bani publici peste 2 milioane de euro pentru cele 400 de panouri stradale care promovează cartea lui Nicolae Ciucă în toată țara – „Un ostaș în slujba țării”. Până la finalul anului se va ajunge la 4 milioane de euro.
„Credem că alegătorii români merită mai mult decât conferințe de presă, postări pe Facebook și sloganuri de campanie, ei trebuie să aibă o perspectivă mai amplă referitoare la persoanele care le solicită încrederea pentru o anumită funcție. De aceea, o carte care detaliază gândurile și parcursul personal și profesional al președintelui Nicolae Ciucă este o componentă esențială a strategiei de comunicare a PNL. Serviciul său în slujba țării este o bază solidă pentru cariera sa politică, valorile sale sunt valorile partidului, iar PNL se angajează să facă acest lucru cunoscut publicului”, se arată într-o circulară internă a partidului, furnizată membrilor miercuri, după apariția articolului.
Panourile au fost rezervate și contractate încă din luna februarie 2024 pentru întreg anul, menționează PNL, „având în vedere toate campaniile electorale și materialele de promovare ale partidului, atunci când încă nu se știau datele exacte ale alegerilor”.
„Acestea nu sunt limitate exclusiv la promovarea cărții președintelui. Aceleași spații au fost folosite și pentru Congresul EPP și pentru Ziua Partidului”, se mai arată în „punctajul de comunicare”.
„O acțiune firească de promovare”
PNL le mai spune membrilor să susțină că promovarea cărții lui Ciucă este „perfect legală și transparentă”.
„Cele care apar acum sunt o acțiune firească de promovare a președintelui Partidului Național Liberal, așa cum vedem și în cazul altor formațiuni politice. Este o acțiune făcută cu scopul de a informa publicul despre activitatea partidului și a președintelui acestuia, perfect transparentă și legală”.
Snoop.ro notează că, din monitorizarea situațiilor din județe, rezultă că unele Birouri Electorale Județene au considerat că reclama e ilegală, iar altele că e legală. În Timiș, de pildă, panourile cu „Un ostaș în slujba țării” au fost coborâte doar câteva zile. În Sălaj, au fost declarate ilegale, în campanie, dar au fost lăsate. În Cluj, au fost coborâte. În Călărași, au fost apreciate drept legale. Pe ansamblul țării, ele au fost acolo în campanie și sunt în continuare acolo.
Când va apărea cartea lui Nicolae Ciucă? Un mister
Cartea lui Nicolae Ciucă „urmează să apară în perioada următoare, iar toate veniturile din distribuirea cărții vor fi folosite pentru susținerea unor inițiative caritabile de interes major pentru societatea românească”, este menționat în mesajul intern.
De asemenea, PNL a mai transmis membrilor săi că „drepturile patrimoniale de autor cu privire la cartea «Un ostaș în slujba țării» se cedează cu titlu gratuit Partidului Național Liberal, toate deciziile privind editarea, promovarea și distribuirea cărții reflectă exclusiv strategia de comunicare a Partidului Național Liberal”.
Editura RAO nu a putut fi contactată de către HotNews.ro pentru a răspunde când va apărea cartea semnată de Nicolae Ciucă și ce tiraj va avea. Numărul de telefon afișat pe site-ul editurii este închis.
„Detaliile privind editarea, promovarea și distribuirea cărții nu sunt încă stabilite și vor fi comunicate la momentul definitivării acestora. Promovarea cărții nu a constituit publicitate electorală în timpul campaniei pentru alegerile locale și Parlamentul European, respectând condițiile Legii nr. 334/2006”, se mai arată în circulară.
510.000 de euro pe lună
400 de panouri de outdoor cu imaginea lui Nicolae Ciucă sunt prezente în orașele, pe autostrăzile și pe drumurile naționale din România. Imaginea lui Ciucă se reflectă în 762 de afișaje, a comunicat oficial PNL, la cererea jurnaliștilor site-ului nonprofit Snoop.ro. Unele panouri, complexe, au mai multe afișaje, de aceea numărul de „fețe” din răspunsul PNL e mai mare decât cel al panourilor.
Pentru perioada 15 mai-15 iunie, care s-a suprapus în bună măsură peste campania electorală, prețul a fost de 510.000 de euro, reprezentând chiria, TVA și taxe locale, susține PNL. În plus, conform liberalilor, ei au mai plătit 450.000 de euro, o singură dată la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu volumului lui Ciucă și pentru montarea lor, scrie Snoop.ro.
Rareș Bogdan spune că le va face bine românilor că vor mai citi
Întrebat dacă a face publicitate din bani publici unei cărți, care este acțiunea unei persoane private, reprezintă un lucru la care PNL a reflectat, Rareș Bogdan a spus că se bucură pentru faptul că românii vor citi.
„Faptul că vorbim despre o carte pe mine mă bucură. După mult timp, de la Cățeluș cu părul creț și Capra cu trei iezi, unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte”, a spus prim-vicepreședintele partidului de guvernământ.
Toate detaliile, în investigația de pe Snoop.ro.