Sari direct la conținut

Ministerul Educatiei a publicat proiectul privind cifrele de scolarizare pentru anul scolar si universitar 2013-2014: Numarul de locuri la gimnaziu scade cu 50.000

HotNews.ro
Numarul de studenti pe nivelul licenta, Foto: edu.ro
Numarul de studenti pe nivelul licenta, Foto: edu.ro

Ministerul Educatiei a publicat proiectul de hotarare de guvern privind cifrele de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar si superior de stat in anul scolar/universitar 2013-2014. Potrivit proiectului, ministerul mareste cu 1.000 numarul de locuri la invatamantul profesional, dar scade cu 5.000 locurile la stagiile de pregatire practica din cadrul invatamantului profesional. De asemenea se majoreaza cu 4.000 numarul de locuri la invatamantul postliceal. Scade, insa, in concordanta cu evolutia demografica a populatiei, cu 50.000 numarul de locuri la invatamantul gimnazial si cu 10.000 numarul de locuri la liceu, clasa a IX-a, potrivit proiectului de HG.

Descarca de aici proiectul de Hotarare de Guvern privind cifrele de scolarizare 2013-2014

Cifrele de scolarizare pentru anul scolar 2013-2014:

  • Invatamant prescolar – Numarul copiilor cuprinsi in gradinite de stat: 665.000 (identic cu anul trecut)
  • Invatamant primar – Numarul elevilor cuprinsi in invatamantul primar: 925.000 (identic cu anul trecut)
  • Invatamant gimnazial – Numarul elevilor in clasele V-VIII: 850.000 (fata de 900.000 anul trecut)

– dintre care 830.000 la invatamant cu frecventa – zi

– si 20.000 la invatamant cu frecventa redusa

  • Invatamant liceal – numarul locurilor in clasa a IX-a, invatamant cu frecventa – zi: 200.000 (fata de 210.000 anul trecut)
  • numarul locurilor in clasa a IX-a, invatamant cu frecventa, seral si cu frecventa redusa: 17.000

(aici este vorba despre clase de inceput organizate pentru absolventii invatamantului gimnazial, care nu au urmat o forma de invatamant liceal si care au depasit varsta de 18 ani pana la data inceperii cursurilor scolare)

  • numarul locurilor in clasa a XII-a, invatamant seral: 15.000 (este vorba despre clase de inceput organizate pentru absolventii invatamantului profesional, din serii vechi, care doresc sa-si continue studiile)
  • Invatamant profesional – numarul locurilor pentru invatamantul profesional, cu frecventa – zi: 21.000 (fata de 20.000 anul trecut)
  • numarul locurilor pentru stagii de pregatire practica din cadrul invatamantului profesional: 5.000
  • Invatamant postliceal – Numarul locurilor in anul I: 22.649 (fata de 18.187 anul trecut)

– dintre care pentru invatamant cu frecventa – zi /seral: 21.000

– invatamant special cu frecventa – zi: 200

– invatamant militar (M.A.I. si M.Ap.N): 1.249

– invatamant pentru Ministerul Justitiei: 200

Actualul proiect mentine cifra de scolarizare la nivelul anului scolar precedent pentru invatamantul prescolar, primar si gimnazial – seral, frecventa redusa si programul „A doua sansa”, pentru locurile din invatamantul liceal seral/frecventa redusa – clasa a IX-a, pentru locurile din invatamantul special, pentru locurile din clasele cu program de arta, sportiv si pentru locurile din cluburile sportive scolare.

Ministerul Educatiei propune insa majorarea cifrei de scolarizare cu 1.000 de locuri la invatamantul profesional, cu 4.000 de locuri la invatamantul postliceal si cu 50 de locuri la invatamantul liceal special, clasa a XII-a invatamant de zi, seral sau frecventa redusa.

Scaderea cifrei de scolarizare, in concordanta cu evolutia demografica a populatiei de varsta scolara si pentru armonizarea cifrelor de plan cu efectivele reale de elevi, pentru:

– invatamantul gimnazial – invatamant de zi cu 50.000 de locuri

– invatamantul liceal, clasa a IX-a invatamant de zi cu 10.000 de locuri

– invatamantul liceal, clasa a XI/XII-a cu 10.000 de locuri

– invatamantul profesional – stagiile de pregatire practica, cu 5.000 de locuri

Cifrele propuse au caracter maximal si nu pot fi depasite.

Cifrele de scolarizare pentru anul universitar 2013-2014 – numarul de granturi de studii:

  • ciclul universitar de licenta (anul I): 62.400 (identic cu anul trecut)
  • ciclul universitar de masterat: 35.600 (identic cu anul trecut)
  • universitare – rezidentiat: 4.000
  • ciclul universitar de doctorat: 3.000 (identic cu anul trecut)

Pentru anul universitar 2013-2014, Ministerul Educatiei propune o cifra de scolarizare acoperita de un numar de 62.400 granturi de studiu pentru licenta si care se va repartiza prin ordin al ministrului educatiei nationale, se arata in proiectul de hotarare de guvern publicat de Ministerul Educatiei. Granturile de studii se acorda pe toata perioada ciclului de studii. In graficul de mai jos este prezentata evolutia si previziunea efectivelor de studenti inmatriculati in ciclul universitar de licenta in perioada 2006-2014:

Pentru cifra de scolarizare din invatamantul universitar de master se aloca 35.600 granturi de studiu care se vor aloca in conditiile respectarii capacitatii de scolarizare, prin ordin al ministrului educatiei nationale. In graficul de mai jos este prezentata prognoza de evolutie a numarului de studenti inmatriculati si prognozati pentru ciclul universitar de master pentru perioada 2006-2014.

Pentru ciclul universitar de doctorat, cifra de scolarizare propusa pentru anul universitar 2013-2014, pentru forma de invatamant cu frecventa este de 3.000 granturi de studiu, care se vor aloca pe baza de competitie.

Cifra de scolarizare propusa de catre institutiile de invatamant superior militar pentru anul universitar 2013-2014 sunt cele din tabelul de mai jos:

Defalcarea cifrelor de scolarizare, in plan regional si judetean, pe institutii de invatamant, pe specializari, domenii de pregatire, profiluri si calificari profesionale, se realizeaza prin Ministrul Educatiei Nationale, dupa aprobarea acestui proiect de hotarare.

Procesul de imbatranire demografica si efectul de scadere constanta a numarului de elevi in perioada 2014-2020

Ministerul Educatiei a publicat pe edu.ro draftul unei „Analize de nevoi privind educatia si formarea profesionala din Romania”. Potrivit documentului, in prezent se inregistreaza un proces de imbatranire demografica, marcat, in principal, de scaderea natalitatii. Acest proces are efecte in scaderea accentuata a populatiei tinere (15-24 ani), de la 14,7% in 2007 la 12,4%, dar si a populatiei in varsta de scolarizare (0-14 ani) de la 15,5% in 2007 la 14,9% in 2012.

Tendinta de scadere a numarului de locuitori se va accentua pana in anul 2020, atat la nivelul intregii populatii a Romaniei, cat si la nivelul populatiei tinere, in varsta de scolarizare, dupa cum arata prognozele privind evolutia populatiei realizate de Institutul National de Statistica (INS). Potrivit datelor INS, pana in anul 2020 vom asista la o scadere drastica a populatiei tinere in varsta de 15-24 de ani, cu aproape un sfert din totalul populatiei de 15-24 ani din anul 2007 si cu aproximativ 27% mai scazuta comparativ cu anul 2010, se arata in analiza.

De asemenea, se estimeaza ca se va reduce semnificativ populatia in varsta de 0-14 ani, scaderea fiind cu 8,3% fata de anul 2007 si cu aproximativ 7% comparativ cu anul 2010, cu un impact semnificativ asupra scaderii efectivelor de elevi, a numarului de clase si de cadre didactice.

O exceptie se inregistreaza in regiunea Bucuresti-Ilfov unde se estimeaza ca se va inregistra o crestere a populatiei in varsta de scolarizare in intervalul 2010-2020 cu aproape 25% a numarului de copii cu varste 0-14 ani fata de 2010. Tendinta de crestere din aceasta regiune se coreleaza cu nivelul de dezvoltare socio-economica mai ridicat in aceasta regiune, precum si cu fenomenul migratiei interne a populatiei din mediul rural sau din regiunile cu perspective de dezvoltare socio-economica mai reduse catre capitala si zonele limitrofe acesteia, noteaza raportul publicat de Ministerul Educatiei.

Pentru perioada 2014-2020, consecinta imediata a acestor fenomene demografice va fi scaderea constanta a populatiei scolare, cu efecte in structura posturilor si normelor cadrelor didactice, in functionarea sau disparitia unor unitati de invatamant. Influenta fenomenului se va manifesta si asupra intrarii unui numar mai redus de studenti in sistemul de invatamant universitar.Aceste fenomene vor avea consecinte directe asupra deficitului de forta de munca, avertizeaza raportul.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro