Ministerul Justiţiei a început procedura de selecţie a candidaţilor pentru şefia DNA şi a Parchetului General
Ministerul Justiţiei a anunţat, marţi, că a început procedura de selecţie pentru funcţiile de procuror general României şi procuror-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), ocupate în prezent de Gabriela Scutea, respectiv Crin Bologa, numiți pentru un mandat de trei ani, cu posibilitatea de a candida din nou. Procedura de selecţie se va finaliza pe 27 februarie 2023.
Ministerul Justiţiei a anunțat începerea procedurii doar pentru conducerile Parchetului General și DNA, nu și pentru DIICOT, condusă acum interimar de către procurorul Oana Pâțu.
După organizarea selecției, ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, va trimite propunerile la Consiliul Superior al Magistraturii, care trebuie să dea un aviz consultativ, decizia numirii urmând să fie luată de către președintele Klaus Iohannis.
- Atât procurorul general Gabriela Scutea, cât și șeful DNA, Crin Bologa, au fost numiți în 2020 pentru un mandat de 3 ani, care expiră în luna februarie, ei putând candida din nou.
- Tot în 2020 a fost numită la conducerea DIICOT și Georgiana Hosu, tot pentru un mandat de 3 ani, dar a demisionat în septembrie 2020, în contextul în care soțul acesteia, Dan Hosu, a fost condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare. Ea fusese numită în funcția de procuror-șef al DIICOT în martie, prin decret semnat de Klaus Iohannis, în pofida avizului negativ dat de CSM. Postul rămăsese vacant în octombrie 2019, după ce Felix Bănilă a demisionat, la solicitarea lui Klaus Iohannis, în urma cazului Caracal.
- Klaus Iohannis a ignorat avizul negativ dat de CSM și la numirea Gabrielei Scutea în funcția de procuror general.
Procedura de selecţie demarată de Minsterul Justiţiei
Într-un comunicat difuzat marți, Ministerul Justiţiei (MJ) anunță că organizează, în perioada 27.12.2022 – 27.02.2023, selecția procurorilor în vederea formulării către Președintele României a propunerilor de numire pentru ocuparea următoarelor funcții vacante de conducere din cadrul parchetelor:
- procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ), funcție vacantă începând cu data de 21.02.2023;
- procuror-șef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), funcție vacantă începând cu data de 21.02.2023.
Potrivit MJ, procurorii pot depune cereri de înscriere, care trebuie să cuprindă precizarea funcţiei de conducere pentru care se depune candidatura, până la data de 06.02.2023, ora 12.00, la Direcţia resurse umane din cadrul Ministerului Justiţiei din București, str. Apolodor, nr. 17, sector 5.
Calendarul și condițiile de participare la selecție
Selecția se desfăşoară în condițiile prevăzute de art. 144 – art. 147 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, precizează MJ în anunț. Astfel:
1.Pot fi numiți în funcțiile de conducere care fac obiectul procedurii de selecție procurorii care au o vechime minimă de 15 ani în funcţia de procuror sau judecător.
2.Nu pot fi numiţi în funcţiile de conducere care fac obiectul procedurii de selecție procurorii care au făcut parte din serviciile de informații sau au colaborat cu acestea ori cei care au un interes personal ce influențează sau ar putea influenta îndeplinirea cu obiectivitate şi imparțialitate a atribuţiilor prevăzute de lege.
3. Cererile de participare la selecţie ale procurorilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege vor fi însoțite de următoarele înscrisuri:
- a) proiectul privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere pentru care participă la selecţie;
- b) procurorii care candidează sunt obligați să dea, pe propria răspundere, o declaraţie din care să rezulte că nu au făcut parte din serviciile de informaţii şi nici nu au colaborat cu acestea şi o declaraţie din care să rezulte că nu au un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevăzute de lege; Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității și Consiliul Suprem de Apărare a Țării verifică și comunică, în termen de cel mult 15 zile de la solicitarea Ministerului Justiției, dacă procurorul a făcut parte din serviciile de informații sau a colaborat cu acestea;
- c)dovada îndeplinirii condiţiilor de vechime cerute de lege;
- d) un curriculum vitae al procurorului;
- e) un număr de minimum 10 lucrări întocmite de procuror în compartimentele în care şi-a desfăşurat activitatea în ultimii 5 ani;
- f) ultimul raport de evaluare a activităţii profesionale a procurorului participant la selecţie;
- g) orice alte înscrisuri relevante.
După verificarea participanților la selecție sub aspectul îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege, lista procurorilor participanți care îndeplinesc condițiile şi programarea interviurilor se vor publica pe pagina de internet a Ministerului Justiției, până la data de 10.02.2023.
În perioada 20.02.2023 – 23.02.2023, procurorii participanţi la selecţie vor susţine, în faţa ministrului justiției și a comisiei de interviu, la sediul Ministerului Justiției din Bucureşti, un interviu constând în:
- 1.susţinerea proiectului privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere pentru care candidează;
- 2.verificarea aptitudinilor manageriale şi de comunicare ale candidatului;
- 3.evaluarea aspectelor legate de modul în care candidatul se raportează la valorile profesiei şi ale funcţiei pentru care candidează.
Rezultatele selecţiei se vor publica pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei la data de 27.02.2022.
Propunerile motivate ale ministrului justiţiei vor fi înaintate Secției pentru procurori a CSM, la aceeași dată, în vederea emiterii avizului consultativ motivat al acesteia, se mai arată în anunțul MJ.