Sari direct la conținut

Mircea Miclea: As sfatui parintii sa nu recurga la homeschooling. Nici un profesor particular nu poate reproduce la tine in living experientele socio-emotionale din scoala

HotNews.ro
Mircea Miclea, Foto: Agerpres
Mircea Miclea, Foto: Agerpres

Experientele socio-emotionale pe care integrarea intr-o comunitate scolara i le ofera unui copil – nu pot fi reproduse „la tine in living” de nici un profesor particular, a declarat pentru HotNews.ro psihologul Mircea Miclea. „Pe baza cercetarilor de specialitate, as sfatui parintii sa nu recurga la aceasta solutie”, spune Mircea Miclea. Fostul ministru al Educatiei avertizeaza ca „invatarea exclusiv online, in cazul elevilor, e ineficienta, produce o rata mare de abandon, demotivare”.

Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai, fost ministru al Educatiei si presedinte al Comisiei prezidentiale pentru Educatie care a elaborat legea educatiei, a declarat pentru HotNews.ro ca numarul persoanelor „ce vor cocheta” cu solutii de tip home schooling „va creste in urmatorii ani”.

Acesta a identificat trei cauze ale acestui fenomen: „insatisfactia tot mai mare pe care o au parintii fata de calitatea sistemului de invatamint”, democratizarea accesului la informatie prin tehnologiile digitale si faptul ca „tot mai multi oameni au mijloacele financiare care le permit sa ofere copiilor lor home schooling”.

Miclea a avertizat, insa, ca „nici un ‘profesor particular’ nu poate sa reproduca la tine in living experientele socio-emotionale pe care ti le ofera integrarea intr-o comunitate scolara”. In ceea ce priveste invatarea online, psihologul a precizat pentru HotNews.ro ca „la virste mici (invatamintul primar) invatarea online este contraindicata”, iar „invatarea exclusiv online, in cazul elevilor, e ineficienta, produce o rata mare de abandon, demotivare”.

  • Citeste mai jos declaratiile integrale acordate HotNews.ro de catre Mircea Miclea, via e-mail, pe tema „scoala acasa”

Rep: Este homeschooling-ul legal in Romania?

Mircea Miclea: Homeschoolingul este legal doar daca de el beneficiaza copii cu cerinte educationale speciale sau nedeplasabili din motive medicale, conform art 25, aliniat 2, din Legea Educatiei Nationale. Aceasta inseamna ca, daca vrei ca institutiile statului roman sa recunoasca aceasta forma de invatare, trebuie sa faci dovada ca copilul tau se incadreaza intr-una dintre cele doua categorii. Daca nu se incadreaza, el nu poate obtine diplomele si beneficiile aferente conferite de statul nostru.

Dincolo de aspectele legale, pe baza cercetarilor de specialitate, as sfatui parintii sa nu recurga la aceasta solutie. Scoala ofera nu numai continuturi cognitive, ci si competente socio-emotionale, esentiale pentru succesul in viata si care se pot forma doar in colectivitatea scolara. E greu sa dobindesti abilitati de comunicare, sau de leadership, sau de rezolvare a conflictelor, sau de lucru in echipa – competente extrem de apreciate de angajatori, studiind doar acasa.

De altfel, homeschoolingul este o exceptie in toate sistemele educationale din lume; se justifica numai pentru cazurile mentionate sau pentru situatiile in care copiii locuiesc in zone foarte indepartate de o scoala (cazul unor zone din Australia, de pilda). Nu am pus si aceasta situatie in legea noastra pentru ca Romania nu are astfel de caracteristici geografice.

Rep: Legea educatiei prevede la articolul 25 ca pot invata la domiciliu „copiii cu cerinte educationale speciale sau nedeplasabili din motive medicale”. Ce se intampla cu copiii care nu se afla in aceste situatii si care sunt retrasi de la scoala, pentru a fi inscrisi in „scoli umbrela” din strainatate? Pot sa intre mai departe la facultate in Romania sau strainatate?

Mircea Miclea: Daca acele “scoli umbrela” nu sunt acreditate de statele in care ele opereaza, ele nu o sa fie recunoscute nici de statul roman. Diplomele sau inscrisurile oferite de o institutie scolara neacreditata, deci nerecunoscuta, au valoare zero. Cu ele nu poti sa intri la facultate, nici nu poti sa fi angajat intr-un sistem public, nu numai in Romania, ci oriunde in lume.

Rep: Care sunt efectele invatarii aproape exclusiv de pe suport online? Ca sa intre in legalitate, copiii sunt inscrisi la academii umbrela care ofera cursuri online.

Mircea Miclea: La virste mici (invatamintul primar) invatarea online este contraindicata. La virste mai mari solutiile de tip “blended learning”, adica o combinatie de invatare fata in fata cu invatarea online, sunt solutii corecte, fundamentate stiintitic. Cum anume se face aceasta combinatie depinde de disciplina predata, virsta elevului, calitatea materialelor online si de alti factori. Invatarea exclusiv online, in cazul elevilor, e ineficienta, produce o rata mare de abandon, demotivare.Cel putin asa ne spun studiile de specialitate, pentru generatia actuala. Ar fi bine sa dam prioritate, cind luam decizii de acest fel, datelor de cercetare, nu opiniilor subiective.

Rep: Care sunt beneficiile, dar si problemele pe care le aduce homeschooling-ul?

Mircea Miclea: Pentru copiii cu cerinte educationale speciale sau nedeplasabili, care nu pot fi integrati in colectivele scolare, homeschoolingul e garantia ca ei pot dobindi certificate si diplome care sa fie acoperite de cunostinte si care sa le asigure egalitatea de sanse cu colegii lor mai favorizati de soarta. Statul e obligat sa ofere aceasta oportunitate celor dezavantajati. Ar fi imoral si ilegal sa nu o faca. Pe de alta parte, exista riscul ca educatia oferita acasa sa fie de mult mai slaba calitate decit cea de la scoala.

Daca nu am fi pus conditionalitatile mentionate la homeschooling, ne trezeam ca un parinte – care poate fi si incapabil, alcoolic sau abuziv – poate spune ca nu-si mai aduce copilul la scoala, pentru ca face el homeschooling cu copilul. Ori asta inseamna sa dezavantajezi enorm pe acel copil, sa ii reduci dramatic sansele de dezvoltare a carierei.

Majoritatea meseriilor actuale necesita abilitati de munca in echipa, de comunicare, de colaborare, de management al relatiilor tale interpersonale (cu colegii de munca, cu clientii, cu autoritatile), or e foarte greu, adesea imposibil sa dobindesti aceste abilitati invatind la tine in living, chiar in varianta ca ai cel mai bun “profesor particular”. Nici un “profesor particular” nu poate sa reproduca la tine in living experientele socio-emotionale pe care ti le ofera integrarea intr-o comunitate scolara.

Rep: Credeti ca discutia despre homeschooling poate cuprinde astazi un numar mai mare de persoane interesate, decat in trecut? Care sunt cauzele?

Mircea Miclea: M-as opri la trei cauze. Prima se leaga de insatisfactia tot mai mare pe care o au parintii fata de calitatea sistemului de invatamint. Aceasta insatisfactie este legitima, dar calea de urmat este de a pune presiuni pe politicieni si alti decindenti sa optimizeze sistemul, nu de a-ti retrage copilul si de a face homeschooling.

A doua cauza se refera la tehnologiile digitale care au democratizat enorm accesul la informatie. Acelasi continut, pe care in urma cu 20 de ani il gaseai numai la scoala, acum il gasesti pe zeci de site-uri de pe net. Scoala (de la invatamintul primar la universitate) a pierdut monopolul transmiterii de informatii stiintifice si profesionale. Scoala mai are monopolul diplomelor, dar nu mai are monopolul cunoasterii. Ar fi multe de discutat aici, dar nu e cazul sa o facem acum.

In fine, tot mai multi oameni au mijloacele financiare care le permit sa ofere copiilor lor homeschooling. Din conjunctia acestor cauze pot spune ca numarul celor ce vor cocheta cu astfel de solutii va creste in urmatorii ani. Sublinez inca odata: nu aceasta e solutia cea mai buna pentru copiii lor!

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro