Sari direct la conținut

Modificările propuse legislației RO e-Transport, total pe contrasens

HotNews.ro
Camioane la graniță, Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia
Camioane la graniță, Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Sunt aproape patru luni de zile de când instanțele de peste tot din țară sunt inundate de contestații contravenționale împotriva sancțiunilor aplicate în baza legislației RO e-Transport. 

Multe articole scrise, și mai multe sesizări ale organizațiilor profesionale sau de afaceri către Ministerul de Finanțe, au determinat o inițiativă de modificare a legislației RO e-Transport (textul actului normativ de modificare poate fi parcurs aici).

Iată mai jos un fragment din Nota de fundamentare (care poate fi parcursă aici).

Având în vedere numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, atât în scris, cât și în cadrul întâlnirilor care au avut loc la sediul ministerului cu reprezentanții mediului de afaceri, care au fost impactați prin aplicarea sancțiunile impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute de Sistemul RO e-Transport și care, consideră aceștia, sunt disproporționate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA, cu luarea în considerare a esenței normei legale care vizează caracterul ilicit al operațiunilor economice/trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal, respectiv neînregistrarea/nedeclararea vădit ilegală a surselor de impozitare, chiar și fără codul unic de identificare (UIT), se impune asigurarea unui echilibru just între interesele în concurs, respectiv păstrarea proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei”. 

”În sfârșit”, mi-am spus. Mai bine mai târziu decât niciodată. Asigurarea unui echilibru just, mai exact a unei proporționalități între sancțiune și gravitatea faptei, este ceea ce mediul de afaceri așteaptă de la 1 iulie 2024, de când pentru o întârziere de câteva minute în generarea codului UIT poți datora o amendă de 100.000 lei și confiscarea contravalorii întregii încărcături de marfă din camionul identificat fără cod UIT valid.

Din păcate însă, partea frumoasă se limitează la expunerea de motive, întrucât singura individualizare a sancțiunilor pe care legiuitorul o propune este aceea ca, în funcție de numărul de contravenții, să se confiște un procent mai mare din contravaloarea mărfii.

Din păcate, o astfel de prevedere concurează la eficiență și nonsens cu însuși textul inițial al ordonanței, din cel puțin următoarele motive.

În primul rând, pentru că gradul de vinovăție nu este circumstanțiat numărului de fapte, ci elementului de voință/intenție cu care se săvârșește fapta. Un agent economic care vrea într-adevăr să facă un transport ilegal, motiv pentru care intenționat nu declară codul UIT, merită o sancțiune de 150% din contravaloarea mărfii. Pe cealaltă parte, dacă un agent economic nu este informat la timp de către furnizorul care asigură transportul și emite cu întârziere codul UIT, acesta nu merită o sancțiune complementară nici de 1% din contravaloarea mărfii, ci cel mult avertisment sau amenda minimă.

În al doilea rând, pentru că propunerea de modificare nu afectează în niciun fel cuantumul amenzii principale și nici nu oferă agenților constatatori elemente suplimentare de circumstanțiere a acesteia.

În al treilea rând, pentru că ceea ce a sesizat mediul de afaceri în repetate rânduri (așa cum este foarte frumos menționat în expunerea de motive) vizează modalitatea de a da eficiență dispoziților deja existente în ordonanța RO e-Transport, respectiv art. 12 alin. 12^1, care prevede că sancțiunea complementară a confiscării nu trebuie să se aplice în cazul în care, ulterior încheierii transportului, se constată că marfa a fost corect înregistrată în contabilitatea beneficiarului (eliminandu-se complet riscul de fraudă). Fix acest instrument valoros este ignorat complet de propunerea de modificare!

Nu în ultimul rând, remarc propunerea de suspendare până la 31 decembrie 2024 a aplicării doar a sancțiunilor ce pot fi administrate transportatorilor care nu asigură transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport – nicio clemență pentru cei care prezintă deficiențe în generarea și/sau furnizarea codului UIT.

Este adevărat că atât agenții economici, cât și organele fiscale, abia așteaptă ca legiuitorul să facă posibilă asigurarea unei concurențe loiale pentru contribuabilii onești, însă nu înțeleg de ce traiectoria pe care o parcurge această legislație ține neapărat să fie în CONTRASENS cu toate cele de mai sus…

*Luisiana Dobrinescu este avocat specializat în drept fiscal și managing partner la Dobrinescu Dobrev SCA.

INTERVIURILE HotNews.ro