„Nicio altă explicație rațională”. Cine este pilotul bănuit că a oprit alimentarea motoarelor înainte de prăbușirea avionului în India
O înregistrare din cabina de pilotaj a dialogului dintre cei doi piloți ai zborului Air India care s-a prăbușit luna trecută indică faptul că căpitanul a întrerupt alimentarea cu combustibil a motoarelor avionului, a relatat miercuri Wall Street Journal, potrivit Reuters.
Ziarul a citat persoane familiarizate cu evaluarea preliminară a probelor descoperite în cadrul anchetei privind accidentul din 12 iunie al unui Boeing 787 Dreamliner în Ahmedabad, India, în care au murit 260 de persoane.
Raportul preliminar privind accidentul, publicat sâmbătă de Biroul de Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB), a arătat că unul dintre piloți a fost auzit pe înregistrarea din cabina de pilotaj întrebându-l pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea cu combustibil, iar „celălalt pilot a răspuns că nu a făcut acest lucru”.
Anchetatorii nu au identificat care dintre remarci au fost făcute de căpitanul Sumeet Sabharwal și care de copilotul Clive Kunder, care aveau o experiență de zbor totală de 15.638 ore și, respectiv, 3.403 ore.
Kunder, care pilota avionul, l-a întrebat pe Sabharwal de ce a mutat comutatoarele de combustibil în poziția „oprit” la câteva secunde după decolarea de pe pistă, potrivit Wall Street Journal.
WSJ nu a precizat dacă există dovezi că Sabharwal a acționat comutatoarele, în afară de schimbul verbal citat în raportul preliminar. Dar a citat piloți americani care au citit raportul autorităților indiene, potrivit cărora Kunder, pilotul care era la manșă și pilota, probabil că avea mâinile ocupate cu manevrarea comenzilor avionului Dreamliner în acea fază a zborului.
AAIB din India, Direcția Generală a Aviației Civile, Ministerul Aviației Civile, compania Air India și două sindicate care reprezintă piloții indieni nu au răspuns imediat la solicitările Reuters de a comenta informațiile publicate de Wall Street Journal. Boeing a refuzat să comenteze.
Oprirea alimentării motoarelor cu combustibil
Potrivit raportului preliminar, comutatoarele de oprire a alimentării cu combustibil a motoarelor s-au declanșat aproape simultan, lăsând motoarele fără carburant.
Avionul Boeing 787-8 Dreamliner, cu destinația Londra, decolase din orașul indian Ahmedabad și a început să piardă tracțiune și altitudine la scurt timp după decolare.
Aproape imediat după ce avionul a decolat, imaginile camerelor de supraveghere au arătat că o sursă de energie de rezervă numită turbină cu aer dinamic a fost activată, indicând o pierdere de putere a motoarelor.
Comutatoarele de combustibil pentru ambele motoare au fost readuse în poziția de funcționare, iar avionul a încercat automat să repornescă motoarele, se arată în raport.
Însă avionul era prea jos și prea lent pentru a se putea redresa, a declarat pentru Reuters expertul în siguranța aviației John Nance.
Avionul a lovit câțiva copaci și un coș de fum înainte de a se prăbuși peste un campus medical din apropiere, potrivit raportului, ucigând 19 persoane la sol și 241 din cele 242 aflate la bordul avionului 787.
„Nicio altă explicație rațională”
Într-o notă internă publicată luni, directorul general al Air India, Campbell Wilson, a declarat că raportul preliminar nu a constatat defecte mecanice sau de întreținere și că toate lucrările de întreținere necesare au fost efectuate.
Raportul preliminar al AAIB nu conține recomandări de siguranță pentru Boeing sau pentru producătorul motorului General Electric.
După publicarea raportului, Administrația Federală a Aviației din SUA și Boeing au emis în mod privat notificări conform cărora dispozitivele de blocare a comutatorului de combustibil de pe avioanele Boeing sunt sigure, potrivit unui document văzut de Reuters și a patru surse cu cunoștințe în această speță.
Probele circumstanțiale indică din ce în ce mai mult că un membru al echipajului a acționat comutatoarele de combustibil ale motorului, a declarat Nance, având în vedere că nu există „nicio altă explicație rațională” care să fie în concordanță cu informațiile publicate până în prezent.
Cu toate acestea, anchetatorii „trebuie să analizeze în continuare toți factorii” și să excludă alți factori care ar putea contribui la accident, ceea ce va necesita timp, a spus el.
Dispută veche în aviație, reaprinsă
Majoritatea accidentelor aviatice sunt cauzate de mai mulți factori, iar conform normelor internaționale, raportul final trebuie prezentat în termen de un an de la accident.
Accidentul Air India a reaprins dezbaterea privind instalarea camerelor video în cabina de pilotaj pe avioanele de linie.
Nance a declarat că anchetatorii ar fi beneficiat probabil foarte mult de imaginile video din cabina de pilotaj în timpul zborului Air India.
Air India s-a confruntat cu o atenție sporită și pe alte fronturi după accident.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației a declarat luna aceasta că intenționează să investigheze compania aeriană low-cost Air India Express, după ce Reuters a relatat că transportatorul nu a respectat o directivă privind schimbarea în timp util a unor piese ale motorului unui Airbus A320 și a falsificat documentele pentru a demonstra conformitatea.
