Sari direct la conținut

Nicușor Dan, inspecție pe șantierul liniei 5: Lucrările ar putea fi gata în decembrie, dacă sunt bani, dar tramvaiul va circula abia în februarie

HotNews.ro
Nicușor Dan, inspecție pe șantierul liniei 5: Lucrările ar putea fi gata în decembrie, dacă sunt bani, dar tramvaiul va circula abia în februarie
Lucrări de reabilitare a liniei 5 de tramvai / Foto: HotNews/Catiușa Ivanov

Lucrările de reabilitare a liniei de tramvai 5 ar putea fi gata în decembrie, dacă sunt bani, dar circulația mijlocului de transport în comun va fi reluată abia în februarie, este concluzia primarului Nicușor Dan, după vizita de luni făcută pe acest șantier. Până la finalul anului, municipalitatea mai trebuie să plătească 60 milioane lei pentru această lucrare, dar deocamdată nu are acești bani.

„Suntem pe șantierul liniei 5 de tramvai, lucrare care a început în februarie, este o lucrare de 4,3 km. Lucrările, global, sunt la 75%, asta înseamnă că toată structura de rezistență este în pământ, suntem la 80% cu linia de tramvai, lipsește firul de alimentare și o stație electrică. Suntem cu plățile la zi, suntem în grafic, știți că am avut niște întârzieri din cauză că nu am putut plăti, dar suntem optimiști că vom termina în termenul de 12 luni care este în contract, februarie 2025”, a declarat primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.

Constructorul a promis și el că lucrările se vor finaliza în decembrie, însă condiția este ca Primăria Capitalei să plătească măcar o parte din cele 60 milioane lei – facturi ce urmează să fie emise. Dacă totul merge bine, în februarie vor circula și tramvaiele pe aici.

 „Până la finalul anului ne trebuie 60 milioane lei ca să terminăm, ca până vine iarna să nu rămână neturnat ceva, să intre zăpada, să arate urât. Dacă ne ajută cu o parte din bani măcar, eu vă promit că în decembrie, de aici până la Ștefan cel Mare va fi la nivel de circulație.  Încă e o problemă cu peroanele, nu am primit proiectul pentru ele și mai este o problemă la Mediu, nu am primit aviz pentru arborii care trebuie tăiați  pentru lărgirea peroanelor. Vom planta alți arbori în loc. În iarnă vine și substația, care costă vreo 7 milioane lei, deci dacă ne ajută cu bani, în decembrie eu promit că această linie e gata, mai puțin traficul cu tramvaie, fiindcă urmează substația. În februarie tramvaiele vor circula pe aici”, a explicat Marin Mândrilă, președintele Mari Vila, constructorul.

Primarul general a declarat că acum nu sunt bani, însă Primăria Capitalei așteaptă ca ministerele să deconteze circa 200 milioane de lei din fonduri europene, bani deja cheltuiți de municipalitate, iar cu această sumă ar putea închide anul cu bine.

„ În 11 luni din 2024 am încasat cu 1,1 miliarde lei mai puțin decât în 2023 din cotele defalcate din TVA și impozitul pe venit, din cauza împărțirii banilor din Legea bugetului de stat. Mai avem 200 milioane lei care trebuie decontați din fonduri europene, așteptăm să-i primim de la ministerele care gestionează banii. Mai avem 10 tramvaie neplătite, acest șantier și lucrări la termoficare, iar acești bani ar putea rezolva problema”, a explicat Nicușor Dan.

Edilul a precizat și în ce stadiu se află lucrările de modernizare a celor 50 km de linie de tramvai și extinderea tramvaiului și achiziția de noi tramvaie.

„Sunt 12 loturi care totalizează 50 km, am dat drumul la lucrări pe această linie și după aceea pe o linie de pe strada Teclu, mult mai mică decât asta. Acolo lucrările sunt la 60%, în grafic. Celelalte loturi toate sunt atribuite, la unele proiectarea este în curs, la unele s-a terminat,  autorizațiile s-au emis, numai că nu avem banii să începem lucrarea. Așteptăm lansarea aplicațiilor pe POR pentru a putea lua bani și din fonduri EU, iar noi să asigurăm cofinanțarea. De asta este important referendumul de duminică, deoarece este vorba despre capacitatea Primăriei Capitalei de a putea să investească în mare infrastructură”, a declarat Nicușor Dan.

În ceea ce privește extinderea rețelei de tramvai, studiile de fezabilitate sunt în lucru.

„Suntem în curs de a face SF-uri (studiu de fezabilitate, n.r.) pt extinderea liniei de tramvai, cele 4 SF-uri sunt aproape gata. Vorbim despre traversarea Pieței Unirii, să avem stație de tramvai în Piața Unirii, cei 10 km pe inelul median, în zona de E, și extinderile de la Băneasa și București Târgoviște. A început mai târziu SF de pe strada  Dimitrie Pompeiu, care durează un an. Suntem foarte aproape cu documentația pentru achiziția a 250 de tramvaie noi”, a explicat Nicușor Dan.

Ce presupun lucrările la linia 5 de tramvai

Primăria Capitalei a început pe 19 februarie lucrările de modernizare a liniei tramvaiului 5, pe bulevardul Barbu Văcărescu, între Șoseaua Ștefan cel Mare și Podul Băneasa.

Contractul pentru reabilitarea liniei 5 de tramvai a fost atribuit în noiembrie 2023 asocierii Mari Vila Com – Electromontaj – Luxten pentru suma de 130 de milioane de lei, potrivit datelor din SEAP. Termenul de execuţie a lucrărilor este de 12 luni.

Lucrările presupun:

  • modernizarea căii de rulare
  • realizarea peroanelor (care vor fi dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc)
  • înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact
  • modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului
  • lucrări la sistemul de iluminat public etc.
INTERVIURILE HotNews.ro