Noi informații și imagini despre accidentul aviatic din Kazahstan, unde s-a prăbușit un avion Embraer al Azerbaijan Airlines / Situație de bruiaj în regiune
„Din cauza bruiajului și falsificării GPS în regiune, datele radar existente nu indică adevărata traiectorie de zbor și nu pot fi utilizate pentru a analiza problemele aeronavei”, scrie siteul The Aviation Herald. Ipotezele privind eventuala doborâre accidentală a avionului civil cu 67 de oameni la bord de către apărarea antiaeriană rusă sunt premature, scrie același site, consultat frecvent de specialiștii în aviație.
Ancheta după catastrofa aviatică petrecută miercuri, 25 decembrie, va fi condusă de Autoritatea Aviatică din Kazahstan, țara pe teritoriul căreia a avut loc prăbușirea.
Cauza preliminară care a dus la prăbușirea aeronavei este apariția unei „situații de urgență” la bord, după ce aeronava a lovit o pasăre, a anunțat pe Telegram instituția responsabilă de reglementarea aviației din Rusia, citată de Al Jazeera.
Avionul, care efectua o cursă din capitala azeră Baku către Groznîi, a fost nevoit să devieze de la ruta sa inițială din cauza ceții dense de pe aeroportul din capitala regiunii Cecenia, și să efectueze o aterizare de urgență.
Site-urile de urmărire a aviației comerciale au înregistrat zborul deplasându-se spre nord de-a lungul rutei sale programate pe coasta de vest a Mării Caspice înainte de a dispărea de pe radar. Ulterior, a reapărut pe coasta de est, circulând în apropierea aeroportului Aktau înainte de a se prăbuși în cele din urmă.
„Conform rapoartelor preliminare, avionul a solicitat aterizarea pe un alt aeroport, din cauza ceții dense din Groznîi, înainte de accident”, a relatat Iulia Șapovalova, corespondenta Al Jazeera la Moscova.
„Motivele prăbușirii nu ne sunt încă cunoscute”
Președintele azer Ilham Aliyev a anunțat că, din informațiile pe care le-a primit, avionul companiei AZAL, care zbura pe ruta Baku-Groznîi, „și-a schimbat cursul din cauza înrăutățirii condițiilor meteorologice și a început să se îndrepte spre aeroportul Aktau, unde accidentul s-a produs în timpul aterizării”.
Cel mai apropiat aeroport rusesc, Makhachkala, era închis din cauza amenințărilor unor drone ucrainene.
Este posibil ca bruiajul GPS puternic din regiune, care a provocat incidente în trecut, să fi complicat și mai mult navigația și să fi contribuit la accident, potrivit unei postări online a FlightRadar24, site specializat în aviație.
Aliyev a precizat că există mai multe teorii cu privire la ceea ce ar fi putut cauza prăbușirea, dar a avertizat că nu este momentul speculațiilor.
„Există înregistrări video ale accidentului aviatic disponibile în mass-media și pe rețelele de socializare, iar toată lumea le poate viziona. Cu toate acestea, motivele prăbușirii nu ne sunt încă cunoscute”, a declarat președintele azer. „Există diverse teorii, dar cred că este prematur să le discutăm”.
A fost găsită cutia neagră
Autoritățile din Kazahstan, Azerbaidjan și Rusia au declarat că investighează accidentul.
„O echipă de investigație, condusă de adjunctul procurorului general al Azerbaidjanului, a fost trimisă în Kazahstan și lucrează la locul prăbușirii”, a transmis biroul procurorului general din Azerbaidjan într-un comunicat.
Azertac, agenția de presă de stat a Azerbaidjanului, a relatat că din echipa trimisă la Aktau pentru o „anchetă la fața locului” mai fac parte ministrul pentru situații de urgență al Azerbaidjanului și vicepreședintele Azerbaijan Airlines. Azertac spune că a fost găsită cutia neagră a avionului – un înregistrator de zbor pe care anchetatorii îl folosesc pentru a determina cauzele accidentelor aviatice.
În declarația sa, Aliyev a afirmat că „a fost lansat un dosar penal” și că publicul azer va fi „informat în mod regulat” cu privire la progresele înregistrate în cadrul anchetei.
Kazahstanul a format o comisie guvernamentală pentru a examina cauza dezastrului și a se asigura că familiile victimelor primesc ajutorul de care au nevoie.
Investigațiile se concentrează pe potențiale probleme tehnice și pe închiderea spațiului aerian din apropiere.
Embraer, producătorul brazilian al aeronavei, și-a exprimat dorința de a contribui la anchete.
32 de supraviețuitori
Ministerul Transporturilor din Kazahstan a anunțat că 62 de pasageri și 5 membri ai echipajului se aflau la bordul aeronavei. După accident, 32 de supraviețuitori au fost salvați. Autoritățile au reușit și să recupereze 4 cadavre.
Serviciile de sănătate din Kazahstan precizează că 28 de supraviețuitori au fost transportați la spitale, dintre care 7 sunt la terapie intensivă.
Procuratura Generală din Azerbaidjan a confirmat că 32 de persoane au supraviețuit accidentului.