Sari direct la conținut

O alta victima in razboiul Ministerului Transporturilor cu dronele: Aeromodelele au si ele nevoie de aprobari si permise daca nu sunt folosite in competitii sau demonstratii aeriene oficiale

HotNews.ro
Pasionatii de aeromodele, Foto: CSTA Suceava
Pasionatii de aeromodele, Foto: CSTA Suceava

Oricine vrea sa foloseasca un aeromodel va trebui sa ia un permis de zbor de la Autoritatea Aeronautica si sa ceara o aprobare cu 45 de zile inainte, reiese din acelasi ordin al Ministerului Transporturilor care impune restrictii birocratice pentru zborul dronelor. Dintre toate restrictiile, cele mai drastice – aceleasi care se aplica de acum si aeromodelelor – cer ca o drona cu masa de sub 1 kg are nevoie de permis de zbor si aprobare daca are montata pe ea „aparatura pentru filmare sau transmisie de date”.

Ordinul nr. 8/2014 emis de Ministerul Transporturilor si publicat in Monitorul Oficial in 21 ianuarie contine si prevederi restrictive si in cazul folosirii aeromodelelor, pe langa cerintele birocratice pentru drone.

Astfel, Articolul 5 precizeaza ca ordinul nu se aplica aeromodelelor „asa cum acestea sunt definite si clasificate de catre Federatia Internationala de Aeromodelism si de catre Federatia Romana de Modelism, atunci cand sunt utilizate in cadrul competitiilor, demonstratiilor aeriene sau al altor manifestatii oficiale organizate de Federatia Romana de Modelism”.

Cu alte cuvinte, in orice alta circumstanta (intr-un parc, pe camp etc), operatorul unui aeromodel, fie el o persoana fizica sau un club oarecare de aeromodelism, trebuie sa faca aceleasi demersuri birocratice precum cei care opereaza drone, chiar si cele mici de sub 1 kg, dar care au pe ele un aparat foto/video.

Printre cerintele birocratice se numara eliberarea unui permis de zbor de la Autoritatea Aeronautica Civila din romania, precum si solicitarea cu 45 de zile inaintea zborului a unei aprobari pentru zona de spatiu aerian in cauza.

Razboiul Transporturilor cu dronele: Ai o drona mai usoara de 1kg, dar cu camera video pe ea? Ai nevoie de permis de zbor si aprobare

HotNews.ro a scris, joi, ca Ministerul Transporturilor a dat un ordin de ministru prin care stabileste „conditiile de operare in spatiul aerian national a aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord”. Ordinul publicat in Monitorul Oficial din 21 ianuarie stabileste conditii stricte de operare, inclusiv pentru dronele cu masa maxima de decolare sub 150 de kg.

Ordinul precizeaza ca nu se aplica dronelor mai mici de 1kg, adica acele drone disponibile pe piata si folosite de amatori pentru a filma diverse evenimente sau locuri (proteste, manifestari, santiere de autostrazi etc), atata timp cat pe ele nu este montata „aparatura pentru filmare sau transmisie de date”

Cei care vor fi afectati de aceasta prevedere sunt cei care, spre exemplu, au filmat cu ajutorul dronelor protestele din toamna-iarna 2013 din Bucuresti fata de Proiectul de la Rosia Montana sau forumistii care au filmat santierele autostrazilor aflate in constructie.

Ordinul publicat in Monitorul Oficial pe 21 ianuarie urmeaza sa intre in vigoare in 30 de zile de la acea data si va fi aplicat pana la data de 30 ianuarie 2016. Ordinul este semnat de secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Constantin Matei.

In textul ordinului nu se precizeaza nimic despre eventualele pedepse aplicate celor care incalca noile reguli.

PotrivitOrdinului de Ministru al Transporturilor nr 8/2014, publicat in Monitorul Oficial din 21 ianuarie 2014, dronele – sau aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord – vor putea fi operate doar in anumite conditii si cu anumite permise.

Potrivit Ministerului, noile reguli au urmatoarele motive la baza:

– dezvoltarea continua a industriei aeronautice in ceea ce priveste fabricatia si utilizarea aeronavelor fara pilot la bord

– faptul ca pe plan international nu au fost stabilite inca standarde comune de certificare si operare a aeronavelor civile fara pilot la bord

– faptul ca la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementari in domeniului aeronavelor civile fara pilot la bord, cu masa maxima la decolare mai mare de 150 kg, urmeaza sa fie finalizat pana in anul 2016, in timp ce aeronavele civile fara pilot la bord, cu masa maxima la decolare mai mica de 150 kg, raman sub incidenta reglementarilor nationale emise de statele membre ale Uniunii Europene

– pentru a permite operarea in spatiul aerian national a aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord, pana la emiterea pachetului de reglementari europene si nationale specifice care sa acopere atat domeniul certificarii, cat si domeniul operarii acestor aeronave

Practic, Ordinul de Ministru stipuleaza conditiile in care pot fi operate dronele cu masa maxima de decolare mai mare de 150 de kg, precum si cele cu aceasta masa sub 150 de kg.

In plus, chiar din articolul 1 se stipuleaza zonele in care dronele pot fi operate:

– Operarea aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord in spatiul aerian national este permisa numai in zone de spatiu aerian segregat temporar, infiintate, alocate si activate conform reglementarilor aplicabile in vigoare.

– Zonele prevazute la alin. (1) se stabilesc in intregime in spatiul aerian de clasa G, iar limita verticala superioara a acestora trebuie sa fie cu cel putin 150 m sub limita minima a spatiului aerian controlat.

– Cererea pentru infiintarea zonei prevazute la alin. (1) se transmite de catre operatorul aeronavei Autoritatii Aeronautice Civile Romane cu cel putin 45 de zile inainte de data prevazuta pentru inceperea activitatii.

Dronele cu masa maxima de decolare peste 150 de kg poate fi operata daca:

a) detine un certificat de inmatriculare;

b) detine un certificat de tip si un certificat de navigabilitate, conform cu reglementarile europene emise in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune in domeniul aviatiei civile si instituirea unei Agentii Europene de Siguranta a Aviatiei si de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 si a Directivei 2004/36/CE;

c) operatorul aeronavei este certificat, dupa caz, in functie de operatiunile aeriene civile desfasurate, in conformitate cu reglementarile aeronautice aplicabile emise la nivel national sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;

d) aeronava este asigurata, conform legii, pentru daune produse tertilor.

Dronele cu masa maxima de decolare mai mica sau egala cu 150 de kg pot fi operate daca:

a) detine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau un certificat de inmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;

b) in cazul in care aeronava are o masa maxima la decolare mai mare de 15 kg, detine un permis de zbor national emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau un document de certificare tehnica echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautica Civila Romana;

c) aeronava este asigurata, dupa caz, conform legii, pentru daune produse tertilor.

Ordinul nu se aplica aeromodelelor „asa cum acestea sunt definite si clasificate de catre Federatia Internationala de Aeromodelism si de catre Federatia Romana de Modelism, atunci cand sunt utilizate in cadrul competitiilor, demonstratiilor aeriene sau al altor manifestatii oficiale organizate de Federatia Romana de Modelism”, precum si dronelor care cu masa maxima la decolare mai mica sau egala cu 1 kg, atat timp cat:

– sunt operate intr-o zona deschisa, fara constructii cu destinatia de locuinta;

– sunt operate fara depasirea campului vizual al persoanei care asigura comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanta pe orizontala si de 100 m distanta pe inaltime fata de aceasta persoana;

nu au montate pe ele aparatura pentru filmare sau transmisie de date.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro