O companie chineza vrea sa construiasca autostrada Pitesti – Craiova si anunta reteta succesului pentru accelerarea lucrarilor: "E mai bine sa folositi relatia directa, de la un guvern la celalalt guvern"
China Communications Construction Ltd., una din cele mai mari firme de infrastructura de transport din China, asteapta invitatia Guvernului Romaniei de a incepe procedura de dialog competitiv pentru constructia autostrazii Pitesti-Craiova, a declarat directorul de dezvoltare al companiei, Hu Bin. Demarate in urma cu mai bine de 18 luni, procedurile pentru concesionarea autostrazii/drumului expres Pitesti – Craiova bat pasul pe loc. Oficial, autoritatile romanesti tot anunta sunt in etapa „dialogului competitiv”, insa neoficial se asteapta intai parafarea constructiei autostrazii Comarnic-Brasov care ar urma sa fie prima autostrada in concesiune si sa serveasca ca un model pentru celelalte astfel de proiecte.
Directorul de dezvoltare al China Communications Construction Ltd., companie care a participat si la preselectia proiectului autostrazii Comarnic-Brasov, a fost prezent, luni, la intalnirea premierului Victor Ponta cu oameni de afaceri chinezi, informeaza Mediafax.
„Suntem in proces de deschidere a procedurii de dialog competitiv pentru constructia Pitesti-Craiova. Asteptam decizia Guvernului Romaniei de incepe acest dialog,” a spus Hu Bin.
Hu Bin a afirmat ca o finantare va fi asigurata de China Communications Construction Ltd., care trebuie sa obtina fondurile necesare atat pe plan intern, din China, cat si de la institutii internationale.
Directorul companiei chineze: „Daca vreti sa accelerati infarstructura de transport, este mai bine sa folositi relatia directa, de la un guvern la celalat guvern”
El a aratat ca procedura a fost mult intarziata, dar ministrul Economiei i-a explicat ca problema a fost legata de dialogul Guvernului cu Eurostat in privinta bugetului.
Directorul companiei chineze a adaugat ca, desi compania sa cunoaste standardele impuse in Uniunea Europeana privind infrastructura si lucreaza deja in Europa, pentru accelerarea ritmului de dezvoltare a infrastructurii in Romania e nevoie de proiecte finantate de la buget si prin intelegeri interguvernamentale.
„In Romania, daca vreti sa accelerati infrastructura de transport, este mai bine sa folositi relatia directa, de la un guvern la celalat guvern, va fi mai rapid, altfel trebuie sa asteptam nu stiu cati ani”, a spus directorul de dezvoltare al China Communications Construction Ltd.
Concesionarea autostrazii Pitesti – Craiova bate pasul pe loc de aproape 15 luni
Demarata in martie 2013, adica in urma cu mai bine de 18 luni, licitatia publica pentru concesionarea autostrazii/drumului expres Pitesti – Craiova bate pasul pe loc. In mai 2013 CNADNR anunta ca patru mari asocieri din Romania, Europa si Asia s-au arata interesate de proiect, insa de atunci si pana in prezent proiectul a ramas incremenit in faza „dialogului competitiv”. Dintre asocieri facea parte si compania China Communications Construction.
Oficial, autoritatile tot anunta ca etapa dialogului competitiv se tot desfasoara de luni bune, insa neoficial se asteapta parafarea finala a afacerii autostrazii Comarnic – Brasov. Practic, acea autostrada ar urma sa fie prima realizata in sistem de concesiune si va deveni un model pe care statul sa-l aplice si restul proiectelor de concesiune (autostrada Pitesti – Craiova si Centura Sud Bucuresti A0).
Cu alte cuvinte, exista riscul ca daca finalizarea contractului pentru Comarnic – Brasov va esua in conditiile actuale, statul sa anuleze actuala procedura publica pentru concesionarea Pitesti-Craiova si sa incerce realizarea proiectului in conditii diferite.
Un exemplu negativ: Cum a esuat o firma de stat din China sa construiasca o autostrada in Polonia dupa ce a oferit, la start, un pret la jumatate fata de estimari
In cazul marilor companii chineze care au derulat proiecte de infrastructura in Europa este de notorietate cazul companiei de stat chineza COVEC (Chinese Overseas Engineering Group), parte a China Railway Engineering Corporation care a esuat sa realizeze doua tronsoane in lungime totala de 50 de km din autostrada A2 din Polonia, ce leaga Varsovia de orasul Lodz, cu termenul de finalizare inainte de campionatul european de fotbal din 2012.
COVEC a reusit sa castige contractul dupa ce a oferit la licitatie putin peste jumatate din pretul estimat de guvernul polonez – a licitat 1,3 miliarde de zloti (aproape 330 de milioane de euro), insa in 2011 a renuntat la contract dupa ce nu si-a putut respecta promisiunile si a intampinat dificulati tehnice si de finantare in derularea contractului.
„Au crezut ca au venit in Africa”. Tunelurile pentru broaste i-au uimit pe oficialii companiei chineze
Intr-o analiza a Wall-Street Journal pe tema esecului firmei chineze de reusi pe piata Europeana de constructii, numeroase surse implicate recunoasteau ca firma chinez nu statea prea bine la expertiza privind administrarea proiectelor, nu avea abilitati financiare si nu intelegea necesitatea pastrarii evidentei intr-un proiect public in Occident.
„Au crezut ca au venit in Africa”, a declarat Marek Frydrych, consilier vorbitor de limba chineza al Covec.
Faza de proiectare si pregatire din 2010 a mers bine pentru chinezi, insa organizarea constructiei propriu-zise s-a dovedit mai dificila.
Oficialii Covec par sa fi tratat superficial si unele aspecte esentiale ale proiectului, aspecte ce tineau de reglementari europene, potrivit autoritatilor poloneze de reglementare. Intre aceste aspecte s-au numarat si tuneluri cu inaltime de un metru pe sub autostrazi care sa permita broastelor si altor animale mici sa treaca in siguranta. Tunelurile sunt standard in Europa, insa in timpul unei vizite in 2010, oficialii Covec, insotiti de ambasadorul Chinei, au ramas uimiti sa afle de reglementare.
Tunelurile pentru broaste nu sunt singurul detaliu pe care Covec nu l-a luat in calcul. Initial, compania nu avea un buget scris pentru proiect, potrivit autoritatilor poloneze.
Dupa numeroase probleme tehnice, lipsa de fonduri, necunoastere de reglementari europene si lucrari intarziate, Covec a cerut in iunie 2011 inca 320 de milioane de dolari pentru a relua lucrarile. Costul ar fi ajuns astfel cu peste 70% peste cel asumat de companie.
Cateva ore mai tarziu, guvernul polonez a concediat compania chineza, situatie care i-a socat pe directorii Covec.
Dupa iesirea din schema a Covec au fost angajati constructori europeni pentru a termina proiectul, insa la un cost mai mare. Autoritatea pentru drumuri din Polonia a vrut sa compenseze o parte a acestor costuri cu garantiile depuse de Covec si companiile partenere pentru eventualitatea opririi constructiei. Problema intampinata a fost ca cea mai mare parte a banilor, 37 de milioane de dolari, se afla in banci din China si au fost blocati intr-o increngatura de birocratie si procese, iar statul polonez a deschis procese pentru recuperarea banilor in tribunale din Beijing si Zhengzhou.
Despre experienta esuata a Poloniei cu firma din China, puteti citi mai multe aici.