Sari direct la conținut

O grevă a controlorilor de trafic aerian din Franța bulversează zborurile la începutul sezonului estival. „Familiile europene sunt ținute ostatice”, acuză șeful celei mai mari companii aeriene din Europa

HotNews.ro
Aeroportul Beauvais din Franța, Foto: Benoit Durand / AFP / Profimedia
Aeroportul Beauvais din Franța, Foto: Benoit Durand / AFP / Profimedia

Controlorii de trafic aerian din Franța au început joi o grevă de două zile, în semn de protest față de lipsa de personal și echipamentele învechite, ceea ce a dus la anularea a sute de zboruri chiar la începutul sezonului estival, relatează Reuters.

Agenția franceză de aviație civilă, DGAC, a cerut companiilor aeriene să-și revizuiască programele de zbor, inclusiv pe aeroportul Roissy Charles de Gaulle din Paris, unul dintre cele mai aglomerate noduri aeriene din Europa, forțând astfel companiile să anuleze curse.

Air France, cea mai mare companie aeriană din Franța, a anunțat că și-a adaptat programul de zbor, fără a oferi detalii, dar a precizat că va menține integral zborurile pe distanțe lungi. British Airways, deținută de IAG, folosea avioane mai mari pentru a reduce impactul perturbărilor asupra numărului de curse pe care le avea programate.

Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa după numărul de pasageri transportați anual, a anunțat că a fost nevoită să anuleze 170 de zboruri, afectând peste 30.000 de pasageri joi și vineri.

„Încă o dată, familiile europene sunt luate ostatice de controlorii de trafic aerian francezi care intră în grevă”, a declarat Michael O’Leary, directorul general al Ryanair. „Este lipsit de sens și complet nedrept față de pasagerii și familiile din UE care merg în vacanță”, a continuat acesta.

EasyJet a anunțat că va anula 274 de zboruri în cursul zilelor de joi și vineri.

Grevă coincide cu începutul vacanțelor de vară în Europa în una dintre cele mai aglomerate perioade de călătorie din an.

Ce acuză controlorii de trafic aerian

Al doilea cel mai mare sindicat al controlorilor de trafic aerian din Franța, UNSA-ICNA, a declarat că membrii săi protestează din cauza lipsei cronice de personal, echipamentelor depășite și a unei „culturi toxice” de management. Un alt sindicat, USAC-CGT, a acuzat DGAC că nu înțelege frustrarea resimțită de controlori.

„DGAC nu reușește să modernizeze instrumentele esențiale pentru controlorii de trafic aerian, deși continuă să promită că toate resursele necesare sunt puse la dispoziție,” a transmis UNSA-ICNA într-un comunicat.

„Sistemele sunt pe cale să cedeze, iar agenția de control al traficului aerian cere constant mai mult din partea angajaților săi pentru a compensa deficiențele”, se mai arată în comunicat.

DGAC nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii privind nemulțumirile sindicatelor.

Plângerile acestora reflectă nemulțumirile exprimate de controlorii de trafic aerian din Statele Unite, care reclamă infrastructura învechită, lipsa gravă de personal și tehnologia defectuoasă.

Ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot, a calificat revendicările sindicatelor drept inacceptabile.

Val de zboruri anulate în Franța din cauza grevei

DGAC a cerut companiilor aeriene să reducă cu 25% numărul de zboruri care decolează și aterizează pe aeroporturile din Paris și cu aproape 50% numărul zborurilor din capitală programate vineri. În alte regiuni, companiile aeriene au fost îndemnate să reducă zborurile cu 30%-50%, sudul Franței fiind deosebit de afectat.

„În ciuda acestor măsuri preventive, se așteaptă perturbări și întârzieri semnificative pe toate aeroporturile din Franța”, a anunțat agenția, îndemnând pasagerii să-și modifice zborurile, dacă au această posibilitate.

Compania Luxair Luxembourg Airlines a avertizat că „întârzieri suplimentare și modificări ale programului sunt posibile pe alte rute, deoarece redirecționarea traficului aerian și limitările de capacitate pot avea efecte în lanț în toată rețeaua.”

Michael O’Leary, șeful Ryanair, a cerut Comisiei Europene să reformeze serviciile de control al traficului aerian din UE pentru a asigura personal suficient în perioadele de vârf și pentru a proteja zborurile de survol – cele care traversează o țară sau o regiune fără a ateriza – în timpul grevelor naționale.

INTERVIURILE HotNews.ro