O romanca ii invata pe scolarii italieni sa faca martisoare
Elevii a doua clase din Borgo Montello, provincia Latina, de langa Roma, au realizat martisoare romanesti pentru a sarbatori venirea primaverii. Ideea apartine unei romance, Varvara Vizir, mediatoare culturala care participa la un proiect de integrare in scolile italiene. Romanca are mana libera sa alcatuiasca programe atractive care permit atat copiilor romani cat si italieni, sa se cunoasca intre ei si sa-si cunoasca, reciproc, cultura. Astfel, cei 40 de copii italieni si romani din clasele primare au dedicat o saptamana intreaga, inainte de 1 martie, crearii de martisoare romanesti.
Varvara Vizir despre proiect :”Am inceput prin a le povesti o legenda, despre cum s-a nascut martisorul. Apoi am adus din tara mai multe modele si le-am aratat copiilor. Ei au devenit foarte curiosi si entuziasmati sa-si creeze propriile „opere”. Am ales modelul cel mai simplu, cu un fir impletiti rosu si alb. Toti au adus de acasa fir rosu si alb simplu sau de matase. Am scris pe tabla „martisor”, iar in italiana, am inventat o traducere vesela: marzolino. Dar toti copii au ales sa spuna chiar termenul romanesc, pe care chiar il pronunta foarte corect.
Scolarii italieni si romani vor purta la piept martisoarele pana la sfarsitul lunii martie
Invatatoarele din scoala elementara s-au declarat entuziasmate de proiectul romancei. „La Borgo Montello este o scoala cu putine clase. Dar am avut placerea sa remarc deschiderea tuturor catre valorile noastre comune. Mai ales elevii romani de 7 si 8 ani cu care lucrez invata rapid limba italiana, iar copii italieni invata lucruri noi despre cultura noastra. Italienii au posibilitatea sa ne vada si cu altfel de ochi”. Invatatoarele Marianna si Pina au insistat ca si elevii italieni sa participe la lectiile destinate romanilor. Au devenit curioase, le-a placut legenda primaverii si simbolul martisorului. In Italia venirea primaverii se sarbatoreste pe 21 martie. Toti copii din cele doua clase isi vor coase pe sortulet martisorul creat si il vor purta la piept pana la sfarsitul lunii martie.
De Craciun, elevii si invatatoarele au mancat cu pofta sarmale romanesti
Din noiembrie, Varvara ii invata pe elevii ei italieni si romani multe legende si poezii, explicandu-le traditiile si obiceiurile romanesti. De Craciun, i-a invatat o colinda si a organizat o degustare de sarmale traditionale, apreciate atat de copii italieni cat si de parinti si invatatoare. „M-a ajutat mama unei eleve romance, care a adus sarmale facute dupa reteta traditionala. La inceput se uitau curiosi la „involtini”, cum spun ei, dar apoi au mancat tot si le-a placut!”
Integrarea incepe la o varsta frageda
Provincia Latina, de langa Roma a demarat in anul scolar 2007-2008 o serie de proiecte destinate elevilor straini din scolile elementare si medii. Printre initiative face parte si programul de integrare sustinut de Varvara la scoala din Borgo Montello. Participa 39 de copii italieni si 3 romani. Desi proiectul de integrare culturala este adresat celor 3 copii romani din scoala, la lectii participa cu entuziasm si …cei 39 de copii italieni. „Curiozitatea la o varsta frageda ajuta mult cunoasterea reciproca. Iar o buna integrare incepe tocmai pe bancile scolii, cand copii invata sa traiasca impreuna”, conchide Vizir.
Dar pe langa laudabilul exemplu de la Borgo Montello, am gasit si cateva cazuri dramatice de copii romani maltratati si discriminati la scoli din alta localitate, la numai cateva zeci de kilometri distanta – Civitavecchia. Vom reveni