O zi la IKEA acasă de Ziua Pământului. Ce am văzut, ce am învățat și cu ce impresii am rămas
Cu toții avem cel puțin un obiect de la IKEA în casa. O masă de cafea, o pernă, o oglindă, un dulap, un covor colorat sau niște perdele vesele. Dar, o companie de dimensiunea IKEA este mult mai mult decât produsele pe care le face. De aceea, cu ocazia Zilei Pământului am fost la ei „acasă” într-un tur al sustenabilității, unde am aflat ce face IKEA pentru a proteja mediul înconjurător și ce înseamnă „sustenabil” pentru companie.
Turul s-a desfășurat la locația din Pallady unde am fost întâmpinată de Mircea și colegii lui pentru a primi o instruire și a respecta toate normele de protecție. Am primit veste de protecție, ecusoane și niște pantofi amuzanți.
Prima oprire a fost în parcarea din incinta magazinului unde, într-un loc izolat și zgomotos, am descoperit pompele de căldură și doar două cazane pe gaz. În cadrul magazinelor Pallady și Băneasa, s-au introdus pompe de încălzire și răcire care reduc necesitatea de a utiliza gaz. În 2022, la magazinul IKEA Pallady, au operat trei pompe de căldură de tip apă – apă, care utilizează că sursă principală 110 foraje de 110 metri adâncime, într-un sistem de buclă închisă. Planul lor de viitor este implementarea pompelor de căldură de tip apă – aer, pentru a satisface întreaga cerere de încălzire și răcire.
De asemenea, am aflat cum apa pluvială poate fi folosită în multe scopuri pentru a reduce risipa. De exemplu, la Pallady, sunt trei bazine care strâng apa pluvială, unul dintre ele având capacitatea de 150mc, apa fiind folosită pentru alimentarea toaletelor și irigarea spațiilor verzi. Smart, nu?
Mai apoi, am urcat pe acoperișul clădirii, deoarece una dintre cele mai importante inițiative ale IKEA în ceea ce privește sustenabilitatea este reducerea amprentei de carbon. Compania a investit în energie regenerabilă și a achiziționat panouri solare pentru a alimenta magazinele din București. În prezent, pe acoperișul magazinului din Pallady sunt instalate 1752 de panouri solare și se dorește extinderea sistemului. În anul 2022, aceste panouri au produs un total de 589.000 kWh, reprezentând 23,73% din energia consumată de magazin. Energia electrică utilizată în operațiunile care se desfășoară în magazinele lor, provin exclusiv din surse regenerabile.
În continuarea turului, ne-am echipat cu protecțiile pentru pantofi și am intrat în locul de unde se întâmplă magia, locul unde se gestionează 39 de tipuri de deșeuri iar în jur de 90% sunt reciclate. Au și o activitate de prevenire a deșeurilor, pentru că atunci când ele nu există, este cea mai bună modalitate de sustenabilitate.
Spre exemplu, materialul de umplutură pentru coletele online este făcut din deșeuri de carton IKEA care trec printr-un tocător și devin perfecte pentru folosire. Cu această inițiativă s-a redus considerabil cumpărarea materialelor virgine sau a foliei cu bule. În plus, compania a lansat o gamă de produse care utilizează materiale regenerabile, cum ar fi bumbacul organic și lemnul provenit din surse sustenabile. Pentru ca turul să fie complet iar ochii mei să o ia razna când văd prețurile afișate, am ajuns în locul unde-și fac veacul articolele din cadrul campaniei „A doua dragoste” și anume, Atelierul de Circularitate, care se află în apropierea caselor de marcat. Aici găsim produsele care au ieșit din producție cu mici defecte, unele insesizabile sau produsele aduse de clienți la programul buy-back, ori cele returnate. În colțul circularității nu știi la ce să te uiți, aș fi cumpărat de toate pentru toți. Foarte de ajutor, cineva din echipa mi-a spus că marțea, în IKEA Pallady, este locul în care trebuie să fii dacă vrei să faci cumpărături. Pe lângă super reduceri există și o extra reducere de 10%.
Campania „A doua dragoste”
IKEA a început să experimenteze designul circular, un concept care implică crearea de produse durabile și regenerabile, care pot fi utilizate și refolosite de mai multe ori. Prin campania „A doua dragoste” își propun să încurajeze clienții să ofere o nouă șansă pieselor de mobilier deja folosite prin sistemul buy-back. Mai mult, în perioada 17-30 aprilie, membrii IKEA Family vor primi dublul estimării comparativ cu prețul normal de buy-back. Pentru a continua în aceeași notă, clienților li se oferă șansa de a alege articole folosite din magazinele lor pentru a continua consumul circular și sustenabil. Acțiunea se desfășoară pe tot parcursul anului și va încurajează să fiți responsabili și să încercați pe cât posibil soluționarea problemelor, fie că este vorba de repararea, vânzarea sau donarea produselor pe care le aveți.
Ultima oprire a fost restaurantul. Bineînțeles, și aici se reciclează totul. Clienții au fost educați și au indicații pe mese ca tot ce consumă să rămână pe tavă, ca angajații să poată selecta atent deșeurile. La locația din Pallady a existat un compostor în test, ceea ce le dădea posibilitatea să recicleze și deșeurile organice. În prezent, se urmează formalitățile pentru achiziționarea unui astfel de compostor, dar până atunci, deșeurile alimentare se trimit către o firmă externă pentru compost. Pentru a reduce risipa alimentară, angajații folosesc dispozitivul Food Waste Watcher, un cântar inteligent care înregistrează cantitățile de alimente aruncate în fiecare zi și care i-a ajutat pe bucătari să ajusteze cantitățile și meniurile. În urma utilizării dispozitivului, au reușit să economisească peste 44 de tone de alimente.
Ziua „acasă” la IKEA a meritat cu siguranță. Am aflat multe lucruri noi, mi-am făcut o imagine mai clară despre ce înseamnă de fapt sustenabilitatea pentru o companie de calibru IKEA și cât de mult contează orice pas mic pentru a ne proteja planeta. Pentru că nu trebuie să uităm: grijă față de planetă începe de la fiecare de acasă. De la mine, de la voi și chiar și de la IKEA de acasă 🙂
Articol susținut de IKEA