Otopeni si Baneasa, scoase la mezat
Alte societati pe lista de privatizare
* Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” SA * Societatea de Administrare Active Feroviare „SAAF” SA * Societatea Comerciala de Transport cu Metroul Bucuresti „Metrorex” SA * Compania Nationala „Administratia Canalelor Navigabile” SA Constanta * Compania Nationala „Administratia Porturilor
Dunarii Maritime” SA Galati * Compania Nationala „Administratia Porturilor Dunarii Fluviale” SA Giurgiu
Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Transporturilor va lua in discutie, astazi, una dintre cele mai controversate initiative legislative ale anului 2006: privatizarea aeroporturilor, porturilor si a altor societati aflate sub autoritatea ministerului.
Pachetul de proiecte prevede, in primul rand, transformarea in societati pe actiuni a aeroporturilor internationale din Otopeni, Baneasa, Constanta si Timisoara, ceea ce scoate respectivele unitati din categoria celor supravegheate de guvern, unde este necesara HG pentru a instraina active.
Aceasta masura, coroborata cu prevederea ca administrarea patrimoniului se va putea face „inclusiv prin vanzarea din active reprezentand cel mult 10% din valoarea totala”, arunca practic aeroporturile in groapa cu lei a speculatorilor imobiliari. O avere de sute de milioane de euro ar putea „decola”, astfel, din custodia unitatilor aeroportuare.
Miza consta in zecile de hectare de teren cu o pozitionare buna, cu vad comercial, unele dotate chiar si cu utilitati. Spre exemplu, specialistii evalueaza terenurile libere din proprietatea aeroportului Baneasa la cel putin 78 milioane de euro. Celelalte aeroporturi au si ele suprafete comparabile.
Evaluatorii din Timis spun ca, in zona Aeroportului International Timisoara, preturile nu coboara sub 15 euro/mp, in timp ce terenul aflat in intravilan costa cel putin dublu.
Cine va pune mana, chiar si numai pe o zecime din aceste proprietati, va putea sa le valorifice fie inchiriindu-le, fie lasandu-le gaj contra unor credite bancare substantiale.