Permisul digital va fi obligatoriu în România, prin directivă europeană. Autoritățile încep acum să facă primii pași în această direcție. Care e situația în alte țări

Uniunea Europeană va introduce un permis de conducere digital, până în 2030, ce va fi valabil în toate țările membre, printr-o nouă directivă menită să crească siguranța pe șoselele europene. În România, autoritățile nu au încă o dată exactă pentru adoptarea directivei, ci estimează ca termen luna octombrie 2025. Sunt însă țări, precum Spania și Austria, care au deja o variantă digitalizată a permiselor. Cum funcționează acestea?
- Articolul este parte a proiectului Pulse, un consorțiu jurnalistic internațional în care HotNews este parte și care oferă publicului perspective documentate și diverse, cu informații din mai multe țări, despre probleme de mare interes public. Articolul a fost scris de Ștefania Gheorghe (HotNews), alături de Maria Delaney (The Journal Investigates, Irlanda), Ana Somavilla (El Confidencial, Spania) și Kim Son Hoang (Der Standard, Austria).
Permisul de conducere digital va fi implementat în UE până la finalul anului 2030. Documentul va putea fi accesat de pe telefonul mobil și va avea o valabilitate de 15 ani, după care poate fi reînnoit. Pe lângă permisul digital, șoferii vor putea să păstreze și permisul „fizic”.
Pe lângă digitalizare, directiva vine la pachet și cu reguli noi pentru șoferi, astfel încât aceștia să fie mai bine pregătiți la volan.
Ei vor învăța despre riscurile la care sunt expuși pietonii, bicicliștii și alți participanți la trafic, dar și despre condusul pe zăpadă sau deschiderea ușilor în siguranță.
Același acord prevede și o perioadă de probă de doi ani cu sancțiuni mai dure pentru șoferii începători care sunt prinși conducând sub influența alcoolului sau a drogurilor.
Statele membre vor putea permite tinerilor de 17 ani să conducă pe teritoriul țării dacă sunt însoțiți de un șofer experimentat.
Proiectul are ca scop să reducă numărul victimelor de pe șoselele europene, până în 2025. Vor fi astfel centralizate atât documentele, cât și sancțiunile.
România încă schițează planul pentru adoptarea directivei
Acordul între Parlamentul European şi statele membre ale Uniunii Europene privind introducerea permisului de conducere a fost încheiat în luna martie.
HotNews a vrut să afle cum arată planul de implementare în România.
Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) a explicat că varianta finală este încă în curs de semnare și traducere, „fiind necesară parcurgerea consultării lingvistice și juridice”.
„Având în vedere că documentele negociate până la acest moment comportă un caracter limitat în scopul diseminării publice, nu ne putem pronunța cu privire la mecanismele exacte din cuprinsul lor și nici nu le putem comunica până la momentul adoptării și publicării formale”, a transmis DGPCI pentru HotNews, la întrebarea despre modul în care va fi implementată directiva europeană în România.
Instituția nu are o dată exactă pentru adoptarea formală a directivei, însă preconizează luna octombrie a acestui an pentru adoptarea directivei. „Esențial este faptul că șoferii vor continua să aibă dreptul de a solicita un permis de conducere fizic”, subliniază DGPCI.
În Irlanda, permisele vor fi din acest an „în portofelul digital”
Sunt însă țări care sunt mult mai avansate cu această directivă. Printre ele se numără și Irlanda, unde permisele digitale de conducere vor fi introduse în acest an, ca parte a „portofelului digital”, pe care cetățenii îl pot avea pe telefonul mobil.
Acesta va fi lansat simultan cu o platformă prin care cetățenii pot accesa servicii publice pentru situații precum nașteri, decese, căsătorii și divorțuri.
Măsura ar fi trebuit implementată la finalul anului 2024, însă un program pilot a identificat probleme de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități.
În Spania, permisele s-au digitalizat în pandemie
Și Spania are deja o variantă digitală a permisului de conducere, o aplicație fiind lansată în martie 2020, când era pandemie, pentru ca oamenii să evite deplasările.
Prin această aplicație, șoferii pot verifica informații despre punctele de penalizare obținute, despre vehicule, amenzi sau alte servicii.
Cu toate acestea, aplicația nu respectă, încă, standardele europene, conform Direcției Generale de Trafic (DGT), deși utilizarea pe scară largă a portofelelor digitale și a smartphone-urilor face ca acest format să pară din ce în ce mai natural pentru șoferi.
Se resimt însă diferențele dintre generații. De exemplu, Antonio, în vârstă de 59 de ani, atrage atenția asupra faptului că persoanele în vârstă folosesc cu dificultate noile tehnologii, în timp ce Maria, o tânără care tocmai a obținut permisul, crede că aplicația se folosește ușor.
Austria are permis digital de aproape trei ani
Austria a început lucrările pentru introducerea permisului digital de conducere în 2019, iar din octombrie 2022 este disponibil prin utilizarea „ID Austria”, un sistem de autentificare și a altor două aplicații. Una dintre ele „eAusweise”, adună toate actele de identitate în format digital. Ca și în cazul Spaniei, permisul digital este valabil doar pe teritoriul Austriei.
Inițial, s-a pus problema de cum ar putea poliția să confiște permisul de conducere, de exemplu în cazuri de conducere sub influența alcoolului, dacă nu poate confisca telefonul. În această situație, poliția poate bloca permisul digital în aplicație.
Certificatul digital de înmatriculare a vehiculului a fost, de asemenea, introdus în februarie 2024. De atunci, este suficient să ai asupra ta telefonul mobil pentru un control rutier.

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.
Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.